Οσκαρ: Ποιοι επιλέγουν τους νικητές και πώς γίνεται η ψηφοφορία

Ενας οδηγός για να μάθετε τι συμβαίνει στην Ακαδημία κατά τη διάρκεια του θεσμού.
|
Open Image Modal
Ozgur Donmaz via Getty Images

Κάθε χρόνο, υπάρχουν διαδικτυακές και μη «διαμάχες» όσον αφορά τις υποψηφιότητες των Οσκαρ και τους νικητές που απονέμονται.

Είτε πρόκειται για την έλλειψη γυναικών σκηνοθετών και διαφορετικότητας στις υποψηφιότητες ή την διαμόρφωση της πεντάδας στην κατηγορία «Διεθνούς Ταινίας», οι επιλογές της Ακαδημίας αποτελούν πάντα θέμα προς συζήτηση. Τα τελευταία χρόνια, η Aμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών έχει προσπαθήσει να επεκτείνει τον αριθμό των μελών, με την ελπίδα να βρει λύσεις σε κάποιες από αυτές τις ανησυχίες. Ωστόσο, για πολλούς θεατές των Οσκαρ, δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο ποιοι ψηφίζουν τους νικητές, πόσα είναι τα τμήματα που διεκδικούν χρυσά αγαλματίδια, τι θα συμβεί στον θεσμό αν τα νούμερα της τηλεθέασης είναι χαμηλά και γιατί φέτος διαγωνίζονται εννέα ταινίες στην κατηγορία «Καλύτερης Ταινίας» και όχι οκτώ όπως το 2019.

Ποιος ψηφίζει στα Οσκαρ

Αυτή τη στιγμή, η Aμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών έχει 8.469 μέλη που έχουν δικαίωμα ψήφου Οσκαρ, περισσότερα από ότι πέντε χρόνια πριν (6.261 το 2015). Κάθε άτομο ανήκει σε ένα από τα 17 τμήματα και κάθε τμήμα δίνει υποψηφιότητες στη δική του κατηγορία. Για παράδειγμα: οι μοντέρ προτείνουν μοντέρ, οι ηθοποιοί προτείνουν ηθοποιούς για τις τέσσερις κατηγορίες καλύτερης ερμηνείας (Α’ και Β’ Ανδρικό, Α’ και Β’ Γυναικείο). Όλοι προτείνουν για την κατηγορία «Καλύτερης Ταινίας» και για την τελική ψήφο του νικητή, όλα τα τμήματα ψηφίζουν για όλες τις κατηγορίες.

Ποια είναι τα τμήματα

Τα τμήματα είναι οι ηθοποιοί, κινηματογραφιστές, σχεδιαστές κοστουμιών, σκηνοθέτες, μοντέρ, δημιουργοί/υπεύθυνοι ντοκιμαντέρ, μακιγιέρ/κομμωτές, μουσικοί, παραγωγοί, σχεδιασμός παραγωγής, ταινίες μικρού μήκους και κινουμένων σχεδίων, οπτικά εφέ και σεναριογράφοι. Κάθε τμήμα έχει τουλάχιστον μια υποψηφιότητα Οσκαρ. Όμως υπάρχουν και τρία τμήματα, τα οποία δεν τιμώνται με βραβείο: διευθυντές κάστινγκ, υπεύθυνοι διαφημίσεων και μάρκετινγκ/δημόσιες σχέσεις.

Γιατί στα Οσκαρ 2020 υπάρχουν εννέα υποψηφιότητες «Καλύτερης Ταινίας» και όχι οκτώ

Αρχίζοντας από τις ταινίες που προτάθηκαν για Οσκαρ το 2009, η Ακαδημία διπλασίασε τον αριθμό των υποψηφίων στην κατηγορία «Καλύτερης Ταινίας» σε 10, ελπίζοντας σε ποικιλία όσον αφορά τις ταινίες. Για ένα μεγάλο μέρος στην ιστορία των Οσκαρ, οι ψηφοφόροι πρότειναν αγαπημένες ταινίες του box-office όπως «Ο νονός», «Τιτανικός» και «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών». Ομως τον 21ο αιώνα, μετά τη μεγάλη νίκη και τα πολλά βραβεία στον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών», οι επιτυχημένες ταινίες ξαφνικά δεν προτείνονταν για υποψηφιότητα. Αντίθετα, οι ανεξάρτητες ταινίες αναγνωρίστηκαν από τους ψηφοφόρους και κέρδιζαν σταδιακά έδαφος. Οπότε η Ακαδημία επέκτεινε την κατηγορία. Μερικά μέλη παραπονέθηκαν ότι οι 10 υποψηφιότητες θα αραίωναν το κύρος μιας υποψηφιότητας «Καλύτερης Ταινίας», οπότε δυο χρόνια αργότερα, η Ακαδημία αποφάσισε να γίνει περισσότερο ευέλικτη και να καταλήξει από πέντε σε 10 υποψηφιότητες. Ολοι έχουν ψηφοδέλτιο και ψηφίζουν τις επιλογές τους για καλύτερη ταινία. Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, μια ταινία πρέπει να πάρει το 5% των ψηφοφόρων για να πληρεί τις προϋποθέσεις. 

Θα αλλάξει το show αν η τηλεθέαση είναι χαμηλή; 

Οποιαδήποτε ουσιαστική αλλαγή στη δομή των Οσκαρ απαιτεί την έγκριση της επιτροπής της Ακαδημίας και χρειάζεται 54 άτομα για να συμφωνήσουν στην παραμικρή αλλαγή. Δεν είναι εύκολο. Κι’όμως, οι παραγωγοί του show δοκιμάζουν πάντα νέα πράγματα, όμως μια δραματική αναθεώρηση δεν είναι πιθανή. 

Η 92η τελετή απονομής Οσκαρ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου.

 

Πηγή: Variety