Τέλος η Ευρώπη και οι εξωτικοί προορισμοί για τους Ρώσους ολιγάρχες - Μέχρι που «πετούν»

Οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν απαγορεύσει τις διακοπές σε κοσμικές πρωτεύουσες της Δύσης.
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

Πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, το λίαρ τζετ του Ρώσου ολιγάρχη Βλαντιμίρ Γιεβτουσένκοφ πετούσε σε κάθε γωνιά της γης, από τη Γαλλική Ριβιέρα, τις Μαλδίβες, τις Σεϊχέλες έως τη Νέα Υόρκη και όλες τις λαμπερές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Φέτος, τα ταξίδια αναψυχής του ίδιους και της οικογένειας του περιορίζονται σε πρώην κράτη της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης όπως Κιργιστάν, Καζακστάν και Λευκορωσία ενώ στην καλύτερη περίπτωση φτάνει στην Κίνα, την Τουρκία και το Ντουμπάι σύμφωνα με στοιχεία πτήσεων από το Flightradar24.

Όπως αναφέρει το Reuters, οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στους Ρώσους ολιγάρχες, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν περιορίσει σημαντικά την άλλοτε πολυτελή διαβίωσή τους, που περιελάμβανε διακοπές σε κοσμικές πρωτεύουσες καθώς δεν μπορούν πλέον να ταξιδεύουν στη Δύση.

Open Image Modal
.
Reuters

Το Boeing του Γιεβτουσένκοφ είναι ένα από τα τουλάχιστον 400 ιδιωτικά αεροσκάφη που ανήκουν στην ρωσική πολιτική ή επιχειρηματική ελίτ της Ρωσίας και υπόκεινται σε περιορισμούς πτήσεων και παραμένουν εγκλωβισμένα σε αεροδρόμια εκτός Ρωσίας με τους περισσότερους ιδιοκτήτες να αναγκάζονται να τα πωλούν.

Κάποιο άλλοι όμως, επέλεξαν να τα επαναπατρίσουν.

Το τζετ του Γιεβτουσένκο δεν φέρει πλέον το λογότυπο του ομίλου του Sistema (AFKS.MM) αλλά μιας άλλης εταιρείας ξυλείας.

Τον Δεκέμβριο του 2021, το Boeing φωτογραφήθηκε στο αεροδρόμιο της Πράγας, φέροντας το νηολόγιο P4-AFK με σημαία Αρούμπα και το λογότυπο Sistema στην ουρά του.

Σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το αεροπλάνο εμφανίστηκε στο Μπισκέκ του Κιργιστάν με άλλο αριθμό ουράς και τη ρωσική εγγραφή RA-73890 ενώ το λογότυπο Sistema είχε αφαιρεθεί καθώς στις 2 Νοεμβρίου οι ΗΠΑ πρόσθεσαν κι αυτή την εταρεία στη λίστα με τις κυρώσεις.

Πολλά από τα ρωσικά ιδιωτικά τζετ, ήταν νηολογημένα σε χώρες όπως η Αρούμπα και η Νήσος του Μαν, τα οποία όμως τώρα έχουν εγκλωβιστεί καθώς κι εκεί ισχύουν οι δυτικές κυρώσεις.

Πηγές που οργανώνουν και διαχειρίζονται επιχειρησιακά τζετ, ανέφεραν ότι οι ρώσοι ιδιοκτήτες αεροσκαφών πετούν από τη Ρωσία με προορισμό την Τουρκία ή πρώην σοβιετικά κράτη και στη συνέχεια ναυλώνουν αεροσκάφη για να φτάσουν σε αεροδρόμια της ΕΕ. Αυτό φυσικά, μόνο στην περίπτωση που οι επιβάτες δεν υπόκεινται σε προσωπικές κυρώσεις.

Πτήσεις μέχρι το Κιργιστάν και την Κίνα

Μεταξύ των αεροσκαφών που επαναπατρίστηκαν είναι ένα Bombardier Challenger 650 που τα δεδομένα δείχνουν ότι εισήχθη από την Uralkali, μια μεγάλη παραγωγό λιπασμάτων με επικεφαλής τον Dmitry Mazepin – που μετείχε σε μια ελιτίστικη συνάντηση επιχειρηματιών με τον Πούτιν στις αρχές του χρόνου

Ένα Bombardier Global 6000, που εισήχθη από την VEB.RF, μια κρατική αναπτυξιακή τράπεζα με επικεφαλής τον Igor Shuvalov, που επιτέλεσε πρώτος αναπληρωτής πρωθυπουργός.

Τα στοιχεία των τελωνείων δείχνουν ότι τα περισσότερα ιδιωτικά αεροσκάφη που επαναπατρίστηκαν μετά το ξέσπασμα του πολέμου επέστρεψαν στη Ρωσία μέσω πρώην σοβιετικών χωρών, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Τουρκία.

Σύμφωνα με το μητρώο αεροσκαφών της Ρωσίας, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Rosaviatsiya τον Αύγουστο, το αεροσκάφος του Γιεβτουσένκο είχε καταχωρηθεί υπό ρωσική σημαία στα τέλη Δεκεμβρίου και πλέον πετά μόνο στο Καζακστάν, την Κιργιζία, τη Λευκορωσία και την Κίνα.

Πηγή: Reuters