Τι σχέση μπορεί να έχει το Άγαλμα της Ελευθερίας με την κλιματική αλλαγή;

Ή μήπως γνωρίζετε τι είναι ένα γλυπτό της σκιάς;
Open Image Modal
.

Καμία. Αλλά η τέχνη μπορεί να δέσει τα πάντα μεταξύ τους.  

Είναι πια αδιαμφισβήτητο γεγονός πως το κλίμα του πλανήτη έχει αλλάξει. Κι αυτή είναι μία από τις αλλαγές της γης, την οποία δυστυχώς μπορούμε να την αντιληφθούμε, ως απλοί παρατηρητές (χωρίς τη βοήθεια της επιστήμης, μέσα στο χρονικό διάστημα της ανθρώπινης ζωής. Τα καιρικά φαινόμενα είναι πολύ έντονα κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα συχνές καταστροφές και τραγωδίες.

Ένα από τα γλυπτά σκιάς της ενότητας Genesis - Πορεία στο Άπειρο, παρουσιάζει το Άγαλμα της Ελευθερίας λίγο διαφοροποιημένο από την πραγματικότητα.

Πριν κάνουμε οποιαδήποτε προσέγγιση στο γεγονός αυτό θα ήταν καλό να προσδιορίσουμε τι είναι ένα γλυπτό σκιάςΠρόκειται λοιπόν για έργα τέχνης τα οποία δεν είναι κατανοητά στην πρώτη ματιά. Η σκιά όμως που προκύπτει από αυτά, αν φωτιστούν από το κατάλληλο σημείο, είναι απόλυτα αντιληπτή και ερμηνεύει το κάθε έργο.  

Open Image Modal
.

Το συγκεκριμένο έργο είναι φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά. Καθόλου τυχαίο. Με την χρήση αυτών των υλικών γίνεται αναφορά στον καταναλωτισμό που έχει επιδράσει έντονα στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και στην κλιματική αλλαγή. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι παλιές δισκέτες ηλεκτρονικού υπολογιστή, εξαρτήματα χαλασμένων ηλεκτρονικών συσκευών, πλαστικά υπολείμματα συσκευών, σύρμα, διαφάνεια, ρετάλια ξύλου MDF, κόλλα και βίδες. Στα χρώματα των υλικών του έργου κυριαρχούν το πράσινο (δάση), κόκκινο (φωτιές), μαύρο (υπολείμματα φωτιάς και γενικότερα καύσεων), λευκό (πάγος -  λιώσιμο) και μπλε (θάλασσα - ανύψωση)…

Open Image Modal
.,

Όταν κάποιος κοιτάει το γλυπτό δεν μπορεί να καταλάβει τι είναι αυτό που απεικονίζει. Έρχεται λοιπόν, η σκιά και του δίνει νόημα. Η εικόνα που σχηματίζεται στον τοίχο πίσω από το έργο, όταν αυτό φωτίζεται από συγκεκριμένο σημείο, είναι το Άγαλμα της Ελευθερίας, το οποίο αντί για πυρσό κρατάει μια ομπρέλα προσπαθώντας να προστατευτεί από τα καιρικά φαινόμενα.

Open Image Modal
.

Επιλέχθηκε το Άγαλμα της Ελευθερίας καθώς αποτελεί ένα σύμβολο για τον άνθρωπο... Το σύμβολο της Ελευθερίας (αν και το άγαλμα έγινε για την ανεξαρτησία των Ηνωμένων Πολιτειών έχει συνδεθεί περισσότερο με την γενικότερη έννοια της ελευθερίας). Στόχος είναι να αναρωτηθούμε... Είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ότι θέλουμε; Χωρίς να αναλογιστούμε τις συνέπειες των πράξεών μας προς τους άλλους αλλά και προς εμάς τους ίδιους; Οι πράξεις λοιπόν του ανθρώπου τον φέρνουν αντιμέτωπο με τη φύση, μέρος της οποίας είναι κι ο ίδιος.

Ο τίτλος του έργου αυτού είναι “Και τραγουδάμε ανέμελοι μες στη βροχή”, ο οποίος θέλει να τονίσει πως ακόμα και τώρα που η κλιματική αλλαγή είναι αδιαμφισβήτητη συνεχίζουμε να δρούμε με επιπολαιότητα... 

Open Image Modal
.

Το έργο αυτό εκτίθεται στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας “Νόησις” μαζί με την υπόλοιπη ενότητα. Η ενότητα “Genesis - Πορεία στο Άπειρο” φιλοτεχνήθηκε από τον Τριαντάφυλλο Βαΐτση και αποτελείται από 25 έργα σκιάς και θα βρίσκεται στο Νόησις (για πολλούς γνωστό ως το Πλανητάριο) στη Θεσσαλονίκη μέχρι 30 Ιουνίου 2020. Μέσα από αυτά τα 25 έργα παρουσιάζεται η δημιουργία της γης και του ανθρώπου και η εξέλιξη του ανθρώπου πάνω στη γη μέχρι σήμερα.

Open Image Modal
.

Σαν επίλογο αυτού του άρθρου σας παραθέτω τους τίτλους των 25 έργων σκιάς, που στην ουσία αποτελούν ένα ενιαίο κείμενο. 

 

Open Image Modal
.

 

Γένεσις...

Εν αρχή ην το χάος. Ξάφνου μια έκρηξη... Και να η γη... Σεκόγια και δεινόσαυροι... Πρωτόγονοι μες στη σπηλιά δαμάζουν τη φωτιά. Ο λόγος γίνεται γραφή...  Ο αθλητισμός εμπνέει καλλιτέχνες... Χτίζονται θαύματα... Η Νόηση ανθεί... Παύση... Μεσαίωνας... Η δίωξη του νέου... Μαύρος Θάνατος... Ο Δον Κιχώτης όνειρο που ξεπροβάλλει... Μα οι ανεμόμυλοι γίνονται βιομηχανίες... Ματώνει ο κόσμος... και χτίζεται η Αβάσταχτη Αγριότητα του Όντος...  Φάρμακο η μουσική... Να και το μικρό-μεγάλο βήμα... κι αρχίσαμε να ζούμε μες στους γίγαντες... μα οι γίγαντες γίναν κουτιά... και τραγουδάμε ανέμελοι μες στη βροχή... και πάλι χάος... Ο άνθρωπος όμως συνεχίζει... Προσγείωση.