Βαλτιμόρη: Με νόμο του 1851 που ίσχυε στη βύθιση του Τιτανικού ο γρίφος των αποζημιώσεων

Το ύψος των αποζημιώσεων εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει τα 3 δισ. δολάρια.
Open Image Modal
via Associated Press

Πολλά δισεκατομμύρια δολάρια αναμένεται να κοστίσει η ανακατασκευή της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη, μετά την πλήρη κατάρρευσή της από τη σύγκρουση του πλοίου που οδήγησε στο θάνατο έξι ανθρώπους.

Το μεγάλο ερώτημα ωστόσο, είναι ποιος θα πληρώσει το υπέρογκο κόστος της κατασκευής της, αλλά και τις τεράστιες αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων αλλά και όσους ζημιώνονται από τις συνέπειες του δυστυχήματος με τις ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες να βρίσκονται στο στόχαστρο.

Ωστόσο, το γεγονός ότι εμπλέκονται διάφοροι ιδιοκτήτες και εταιρείες και με τον ναυτιλιακό νόμο που χρονολογείται από το 1851, πριν από τη βύθιση του Τιτανικού, θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να ξεκαθαρίσει η υπόθεση και να αποδοθούν οι οικονομικές και νομικές ευθύνες καθώς υπάρχουν και νεκροί.

Open Image Modal
via Associated Press

 ”Όλα αυτά μπορεί να φτάσουν ακόμη και το ένα δισεκατομμύριο δολάρια, ενώ οι αγωγές θα διαρκέσουν χρόνια”, εκτιμά ο John Miklus, πρόεδρος του Αμερικανικού Ινστιτούτου Marine Underwriters μιλώντας στο Αμερικανικό CNN.

Οι αναλυτές της Barclays πάντως, εκτιμούν ότι το συνολικό κόστος των ασφαλιστικών αποζημιώσεων θα μπορούσε να ξεπεράσει ακόμη και τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ασφαλιστές πληρώνουν το λογαριασμό

Το πλοίο Dali ανήκει στην Grace Ocean Private, μια εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη, και είναι ασφαλισμένο από το Britannia Protection and Indemnity Club.

Η Britannia είναι μία από τις δεκάδες εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλισης, μέλος του International Group of P&I Clubs, μιας κοινοπραξίας που παρέχει κάλυψη θαλάσσιας ευθύνης για το 90% των θαλάσσιων μεταφορών και δεσμεύει αξιώσεις αστικής ευθύνης μεταξύ των μελών.

Αυτές οι ασφαλιστικές εταιρείες υποστηρίζονται από δικές τους ασφαλιστικές εταιρείες – ένα είδος επιχείρησης που είναι γνωστό ως αντασφαλιστής.

Open Image Modal
via Associated Press

Περίπου 80 διαφορετικοί αντασφαλιστές παρέχουν περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε κάλυψη στους ασφαλιστές του Dali, σύμφωνα με τον αναλυτή της Moody’s, Brendan Holmes.

Δεδομένου ότι οι ζημίες θα κατανεμηθούν σε άλλες τόσες ασφαλιστικές εταιρείες, είναι απίθανο κάποια από αυτές να μην μπορέσει να σηκώσει το τεράστιο οικονομικό βάρος και να χρεοκοπήσει ή στο καλύτερο σενάριο να προκαλέσει μεγάλη άνοδο στις ασφαλιστικές τιμές.

Ο Miklus δήλωσε στο CNN ότι αυτές οι ασφαλιστικές λέσχες P&I συγκεντρώνουν συλλογικά τις ζημίες και αγοράζουν επίσης «ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αντασφάλισης».

«Επομένως, όταν αρχίζουμε να μιλάμε για ζημίες ενός δισεκατομμυρίου και άνω, αυτό διαχέεται σε ολόκληρη την παγκόσμια αγορά αντασφάλισης», πρόσθεσε ο Miklus.

Πόσο θα κοστίσει η ανοικοδόμηση

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε τον τελικό λογαριασμό για τις ζημιές και την ανοικοδόμηση.

Η γέφυρα από μόνη της θα μπορούσε να αξίζει περισσότερα από 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, δήλωσε η Loretta Worters, εκπρόσωπος του Insurance Information Institute.

Τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν μεγάλες αγωγές ευθύνης, ιατρικά έξοδα για τους επιζώντες, έξοδα καθαρισμού της θάλασσας από τα συντρίμμια, αποζημιώσεις στα αυτοκίνητα που έπεσαν στη θάλασσα και πολλά άλλα, πρόσθεσε.

Επιπλέον, οι αποζημιώσεις στους συγγενείς των έξι εργατών από την Λατινική Αμερική εκτιμώνται μεταξύ 350 και 700 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο νόμος του 1851 του «Τιτανικού»

Ενώ το Dali ανήκει στην Grace Ocean Private, είχε ναυλωθεί από τον δανέζικο ναυτιλιακό κολοσσό Maersk όταν όργωνε στη γέφυρα νωρίς το πρωί της Τρίτης.

Με βάση το ναυτικό δίκαιο, «όλη η ευθύνη καταλήγει στον πλοιοκτήτη, ο οποίος θα είναι η εταιρεία της Σιγκαπούρης», δήλωσε ο Martin Davies, διευθυντής του Κέντρου Ναυτικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Tulane. «Η Maersk, η δανέζικη εταιρεία που έχει όλο το φορτίο του πλοίου, με βάση αυτόν το νόμο δεν φέρει ευθύνη», πρόσθεσε ο Davies.

Open Image Modal
via Associated Press

Με βάση τον εν λόγο νόμο, με τον οποίο διεκπεραιώθηκε υο ναυάγιο του Τιτανικού και χρησιμοποιήθηκε από τους ιδιοκτήτες του RMS Titanic, θα μπορούσαν να περιοριστούν οι ευθύνες του πλοιοκτήτη συνυπολογίζοντας το πόσο άξιζε το Dali μετά τη συντριβή του.

Στην πιο πρόσφατη ιστορία ναυαγίου πάντως, του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia στις ακτές ενός νησιού στην Ιταλία το 2012, οι ασφαλιστικές εταιρελιες κλήθηκαν να καταβάλλουν περίπου 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε αποζημιώσεις σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Φυσικά, η γέφυρα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ξαναχτιστεί, ανεξάρτητα από το πόση ασφάλιση έχει καταβληθεί. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δήλωσε την Τρίτη ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πληρώσει για το κόστος της ανοικοδόμησης της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι, αν και δεν είναι αμέσως σαφές από πού θα προέλθουν αυτά τα χρήματα ή πόσο θα κοστίσει αυτή η προσπάθεια.

Οι χαμένοι πάντως της υπόθεσης θα είναι όλοι όσοι ζημιώνονται από την διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας στην περιοχή.

Εταιρείες που δεν θα μπορούν πλέον να διακινούν τα προϊόντα τους, κάτοικοι και εργαζόμενοι που θα χρειάζεται να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις κι όσοι πλήττονται από τη διακοπή του θαλάσσιου εμπορίου δεν θα καταφέρουν να αποζημιωθούν.