Η «Ελένη» του Ευριπίδη έγινε εκπαιδευτική ταινία από μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου Ηρακλείου Κρήτης

Η απήχηση που είχε αυτό το ντοκιμαντέρ στην τοπική μαθητική κοινότητα τούς έδωσε την ώθηση να προχωρήσουν σε ένα φιλόδοξο εγχείρημα: στην κινηματογραφική παραγωγή της τραγωδίας του Ευριπίδη, της «Ελένης», που διδάσκεται στην Γ΄ Γυμνασίου, σε παραγωγή της εικονικής εταιρείας που έστησαν με το όνομα «Ελένη». Έτσι βάφτισαν την εταιρεία τους, καθώς έκριναν ότι, επειδή ο μύθος της Ωραίας Ελένης είναι παγκοσμίως γνωστός, είναι και σήμερα εύκολα αναγνωρίσιμος και άρα ιδανικός για επιτυχημένη κινηματογραφική εταιρεία!
|
Open Image Modal
archive

Μια Κινηματογραφική Εταιρεία, την Ελένη, δημιούργησαν οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου από το Ηράκλειο της Κρήτης στο πλαίσιο του προγράμματος της Εικονικής Επιχείρησης του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, (ΣΕΝ/JA Greece).Η ιδέα της κινηματογραφικής εταιρείας προέκυψε τόσο από την αγάπη των μαθητών για την τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, όσο και από την ανάγκη τους να διαλεχθούν με την τοπική κοινωνία και την ευρύτερη μαθητική κοινότητα. Αφορμή στάθηκε ό,τι έμαθαν πέρυσι στο πλαίσιο του μαθήματος των Νεοελληνικών Κειμένων: πέρα από τα κείμενα του σχολικού βιβλίου, διάβασαν με την φιλόλογό τους και το βιβλίο του πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Σωμαράκη για την ιστορία της συνοικίας της Αναλήψεως, της «γειτονιάς» του Καπετανάκειου, στο διδακτήριο της οποίας στεγάζεται το Εσπερινό Γυμνάσιο και το 1ο Γυμνάσιο και Λύκειο Ηρακλείου. Οι μαθητές έμαθαν την ιστορία του παλιού Ηρακλείου, της συνοικίας της Αναλήψεως και του σχολείου τους, το κτήριο του οποίου, σύμφωνα με την διαθήκη του δωρητή ιατρού Αντωνίου Καπετανάκη, αρχικά προοριζόταν για Ορφανοτροφείο. Και ότι, αντί να μπουν στο ολοκαίνουργιο κτίριο ορφανά, μπήκαν αρχικά, την Γερμανική Κατοχή, Γερμανοί και στη συνέχεια Έλληνες στρατιώτες. Έμαθαν πως το εκκλησάκι στο προαύλιο του σχολείου λειτουργούσε για χρόνια ως... μαγειρείο και πως σχεδόν τίποτα από τα όσα προβλεπόταν για αυτό στην διαθήκη του ευεργέτη Καπετανάκη δεν τηρήθηκε. Η παραβίαση των όρων της διαθήκης ήταν κάτι που αναστάτωσε ψυχικά τους μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου Ηρακλείου. Τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν τους ώθησαν να φτιάξουν ένα ντοκιμαντέρ για το θέμα.

Open Image Modal

Η απήχηση που είχε αυτό το ντοκιμαντέρ στην τοπική μαθητική κοινότητα τούς έδωσε την ώθηση να προχωρήσουν σε ένα φιλόδοξο εγχείρημα: στην κινηματογραφική παραγωγή της τραγωδίας του Ευριπίδη, της Ελένης, που διδάσκεται στην Γ΄Γυμνασίου, σε παραγωγή της εικονικής εταιρείας που έστησαν με το όνομα «Ελένη». Έτσι βάφτισαν την εταιρεία τους, καθώς έκριναν ότι, επειδή ο μύθος της Ωραίας Ελένης είναι παγκοσμίως γνωστός, είναι και σήμερα εύκολα αναγνωρίσιμος και άρα ιδανικός για επιτυχημένη κινηματογραφική εταιρεία!

Open Image Modal

Πρώτα-πρώτα οι μαθητές-επιχειρηματίες του Γ2 ανέλαβαν ρόλους και έπιασαν δουλειά, όπως ακριβώς θα γινόταν σε μια κανονική εταιρεία: Άλλοι στην παραγωγή, άλλοι στη διοίκηση, άλλοι στον καλλιτεχνικό τομέα, άλλοι στην προώθηση, άλλοι στα οικονομικά... Συνεργάστηκαν έτσι στενά με την θεατρική ομάδα, στην οποία μάλιστα πολλοί από τους μαθητές-επιχειρηματίες έχουν βασικούς ρόλους.

Αφού έκαναν τις προκηρύξεις για την πρόσληψη των ηθοποιών και του Χορού, αναζήτησαν σκηνοθέτη, θεατρολόγο, χορογράφο, μουσικό, σκηνογράφο-ζωγράφο, φωτογράφο, ηχολήπτη, οπερατέρ και τεχνικό προσωπικό. Δημιούργησαν δύο ομάδες στο φέισμπουκ (την «Ομάδα ΣΕΝ Εσπερινού Γυμνασίου Ηρακλείου» και την «Ομάδα Θεάτρου Εσπερινού Γυμνασίου») και μια ομάδα συζήτησης (την «Εσπερινή θεατρική ομάδα») για την αποτελεσματικότερη επικοινωνία και συντονισμό μεταξύ τους. Αντιλήφθηκαν τον πολυσύνθετο χαρακτήρα μιας σοβαρής θεατρικής παράστασης -πολύ περισσότερο της κινηματογραφικής παραγωγής της- και την μεγάλη δαπάνη σε χρόνο, δυνάμεις και χρήμα που απαιτεί. Για αυτό αναζήτησαν χορηγούς στους επιχειρηματίες του Ηρακλείου. Βρήκαν όμως και πολλούς καλλιτέχνες που τους υποστήριξαν πρόθυμα και αφιλοκερδώς, όπως η θεατρολόγος κ. Εύα Μαρκάκη, η χορογράφος κ. Χαρά Κάραλη , ο φωτογράφος κ. Γιώργος Ξηρογιάννης και άλλοι. Επίσης πολλοί συμμαθητές τους από όλες τις τάξεις του Εσπερινού Γυμνασίου προσέφεραν εθελοντική εργασία είτε ως ηθοποιοί, είτε ως καλλιτεχνικό και τεχνικό προσωπικό κι έτσι, με την ευκαιρία της ταινίας, οι μαθητές του σχολείου ασκούνται στον εθελοντισμό και γεύονται τα οφέλη του!

Open Image Modal

Ένα άλλο θέμα που αντιμετώπισαν ήταν τα πνευματικά δικαιώματα. Αφού έμαθαν την σχετική νομοθεσία, αναζήτησαν την σύνθεση πρωτότυπης μουσικής και χορογραφίας για την ταινία τους. Για να είναι ανταγωνιστικό το τελικό προϊόν τους αποφάσισαν, μετά από έρευνες, να αναπαραστήσουν την τραγωδία Ελένη με τον τρόπο που γινόταν στην αρχαιότητα, να τηρήσουν δηλαδή τις συμβάσεις του αρχαίου δράματος: Σήμερα π.χ. έχει ξεχαστεί ότι οι αρχαίοι έβλεπαν τα θεατρικά έργα παιγμένα αποκλειστικά από άνδρες ηθοποιούς, (μάλιστα υπήρχαν μόνο 3 άνδρες ηθοποιοί για όλους τους ρόλους κάθε έργου), οι οποίοι πάντα φορούσαν μάσκες για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των διαφορετικών ρόλων τους. Έτσι στην ταινία τους οι μαθητές-επιχειρηματίες ανέθεσαν όλους τους ρόλους σε τρεις συμμαθητές τους: τον Άγγελο Κατσιρντάκη, τον Χρήστο Κουγιό τον Διονύση Πετμεζά και, με την βοήθεια των φιλολόγων τους, χρησιμοποίησαν αποκλειστικά σκηνικά- κοστούμια και μουσική εμπνευσμένα από αρχαίες πηγές και ανασκαφικά ευρήματα. Τα μέλη του Χορού της ταινίας είναι επίσης μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου που, παράλληλα με τις εργασιακές, μαθητικές, οικογενειακές και άλλες υποχρεώσεις τους εκγυμνάζονται στην κίνηση, την απαγγελία και την μουσική του έργου.

Open Image Modal

Απώτερος στόχος της εικονικής επιχείρησης είναι να πουληθεί αυτή η ταινία της στα Γυμνάσια του Ηρακλείου, της Ελλάδας, αλλά και της ομογένειας, ώστε να χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό μέσο στην διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Καθώς το Εσπερινό Γυμνάσιο είναι ένα σχολείο με εργαζόμενους, συχνά ενήλικες μαθητές, προσπαθεί όχι μόνο να μεταδώσει γνώση, αλλά επίσης να συνδέσει τους αποφοίτους του με την αγορά εργασίας και να τους δώσει τα εφόδια που χρειάζονται, ώστε να μπορούν να βρουν ευκολότερα δουλειά, να έχουν καλύτερες εργασιακές προοπτικές ή να βελτιώσουν την εργασιακή τους κατάσταση. Σε αυτό τον προσανατολισμό συνετέλεσε και η συμμετοχή των μαθητών του στην Εμπορική Έκθεση του ΣΕΝ/Junior Achievement Greece, (ΣΕΝ/JA Greece) στη Θεσσαλονίκη. Στην Εμπορική Έκθεση παρουσιάστηκε η εικονική επιχείρησή τους "Ελένη", δηλαδή η κινηματογραφική εταιρεία παραγωγής του ντοκιμαντέρ «Η Ιστορία του Καπετανάκειου» και ενός ντέμο της επόμενης παραγωγής με θέμα την «Ελένη» του Ευριπίδη. Για την προετοιμασία της παρουσίασης εργάστηκαν όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές της ομάδας του ΣΕΝ (Νικόλαος Ακουμιανάκης, Παρασκευή Παπαδάκη, Μαρία Φουκαράκη,) και της θεατρικής ομάδας (Π. Παπαδάκη, Ιωάννης Σταματάκης, Μ. Φουκαράκη), υποστηριζόμενοι από τον Διευθυντή κ. Νικόλαο Σκαρπαθιωτάκη και τους Σχολικούς Συμβούλους κ. Ελένη Πουλλά και κ. Θεόδωρο Αντωνίου.

«Μετά την εμπειρία αυτής της Εμπορικής Έκθεσης, ανακαλύψαμε νέες προοπτικές για την εικονική μας επιχείρηση: εμπλουτίζουμε τον κατάλογο των υποψήφιων πελατών, επεκτεινόμαστε με την χρήση του διαδικτύου και των δυνατοτήτων του, αναζητούμε συνεργασίες και πρωτότυπες ιδέες για την προώθηση των ταινιών μας», δηλώνει ο μαθητής Αλέξανδρος Ντέντα, Διευθυντής Μάρκετινγκ και Διευθυντής πληροφορικών συστημάτων. «Ελπίζουμε», λέει η Στέλλα Κασσωτάκη, Γενική Διευθύντρια της Εικονικής Επιχείρησης, «η απήχηση που είχε το ντοκιμαντέρ για το Καπετανάκειο να ευαισθητοποιήσει τους αρμόδιους, ώστε να ολοκληρώσουν την ανακαίνιση του μισού κτιρίου του, η οποία έχει σταματήσει εδώ και οκτώ χρόνια. Έτσι οι μαθητές του 1ου Λυκείου θα αφήσουν επιτέλους τα λυόμενα στα οποία κάνουν μάθημα και θα επιστρέψουν στις κανονικές αίθουσες διαδασκαλίας του Καπετανάκειου!». «Αλλά και η ταινία Ευριπίδου Ελένη», συμπληρώνει ο Άγγελος Κατσιρντάκης, υπεύθυνος για τις δημόσιες σχέσεις της εικονικής επιχείρησης , «θα κάνει γνωστό στον σύγχρονο κόσμο τον ελληνικό πολιτισμό και τα μηνύματά του, όπως πχ τις προτάσεις του για την συνεργασία των δύο φύλων, την απονομή δικαιοσύνης, το μάταιο του πολέμου και την αντιμετώπιση ναυαγών και προσφύγων!»

Η ομάδα των μαθητών-επιχειρηματιών:

ΚΑΣΣΩΤΑΚΗ ΣΤΕΛΛΑ: Γενική Διευθύντρια

ΝΤΕΝΤΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ: Διευθυντής Μάρκετινγκ και Διευθυντής πληροφορικών συστημάτων

ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ: Διευθυντής Οικονομικών

ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ-ΜΑΚΡΑΚΗ ΑΡΓΥΡΩ: Διευθυντές Μηχανικοί σχεδιασμού προϊόντος

ΜΙΣΙΡΛΑΚΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ: Διευθυντής προσωπικού

ΚΑΡΥΔΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ: Διευθυντής παραγωγής και Διευθυντής πληροφορικών συστημάτων

ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Διευθυντής εκπαίδευσης

ΙΒΑΝΟΒΑ ΕΒΕΛΙΝΑ: Διευθύντρια ποιοτικού ελέγχου

ΚΙΟΥΤΣΟΥΚΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: Διευθυντής ασφάλειας

ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Διευθυντής προμηθειών

ΚΑΤΣΙΡΝΤΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ: Διευθυντής δημοσίων σχέσεων

Open Image Modal