Χάγη: Χρέωση 50 ευρώ για 10 λεπτά στάθμευση στους «ανεπιθύμητους» οδηγούς

Αντιδράσεις για το αμφιλεγόμενο σχέδιο αποσυμφόρησης των δρόμων της ολλανδικής πόλης.
Open Image Modal
Χάγη.
Krle via Getty Images

Είτε για 10 λεπτά είτε για μια ολόκληρη μέρα, τώρα κοστίζει ένα πάγιο τέλος 50 ευρώ για να σταθμεύσετε σε ορισμένους δρόμους της Χάγης, συμπεριλαμβανομένων των δρόμων γύρω από τη δημοφιλή παραλία Scheveningen.

Το πιλοτικό πρόγραμμα στην ολλανδική πόλη στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας, το οποίο θα διαρκέσει ένα χρόνο, στοχεύει να αποθαρρύνει τους τουρίστες και τους επισκέπτες από το να μπλοκάρουν το ιστορικό κέντρο και τους παραθαλάσσιους δρόμους, ιδιαίτερα τις ηλιόλουστες μέρες.

Οι κάτοικοι παραπονιούνται εδώ και χρόνια ότι δεν μπορούν να βρουν χώρο στάθμευσης στο κέντρο της πόλης και στο Σέβενινγκεν, το οποίο επισκέφθηκε την Πέμπτη ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι.

Σε μια προσπάθεια να το αλλάξει αυτό, η πόλη καθιστά τόσο ακριβό το παρκάρισμα για μια γρήγορη στάση όσο και μια ολόκληρη μέρα.

Ο Jurriaan Esser, εκπρόσωπος του συμβουλίου, είπε ότι το πιλοτικό πρόγραμμα ξεκίνησε σε επιλεγμένους δρόμους, ώστε να μπορέσει να μετρηθεί η «παράπλευρες απώλειες» πριν εξεταστεί εάν θα επεκταθεί το μέτρο. Οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις με άδειες στάθμευσης θα έχουν ουσιαστικά προτεραιότητα στους κεντρικούς οικιστικούς δρόμους.

«Θέλουμε ο πρωταρχικός τρόπος μεταφοράς να είναι τα πόδια σας και μετά το ποδήλατο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και, τέλος, τα αυτοκίνητα», είπε. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν επιτρέπουμε αυτοκίνητα στην πόλη μας: σημαίνει ότι αν έχετε μικρή απόσταση να διανύσετε, ο κύριος τρόπος μεταφοράς σας θα πρέπει να είναι τα πόδια σας. Δεν ωφελεί μόνο το περιβάλλον αλλά και τους χρόνους μετακίνησης».

Δεν είναι σαφές εάν η πολιτική – εμπνευσμένη από πρωτοβουλίες σε μικρότερες ολλανδικές πόλεις όπως το Leiden – θα ωφελήσει επίσης τον προϋπολογισμό της πόλης. Η Χάγη σκοπεύει να ακινητοποιήσει και, εάν χρειαστεί, νααπομακρύνει με γερανό αυτοκίνητα που δεν έχουν πληρώσει το τέλος των 50 ευρώ, το οποίο είναι 10πλάσιο της προηγούμενης τυπικής χρέωσης.

Η Fleur Kruyt, ιδιοκτήτρια του αποστακτηρίου Van Kleef, είπε στον τηλεοπτικό σταθμό Omroep West ότι δεν ήταν πρόθυμη για το σχέδιο. «Αυτό δεν θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις», είπε. «Πολλά κτίρια εδώ είναι άδεια και το να οριστεί τουλάχιστον 50 ευρώ για να φτάσετε σε ένα κατάστημα, απλά δεν το καταλαβαίνω».

Αλλά οι υποστηρικτές των βιώσιμων μεταφορών πιστεύουν ότι η συγκεκριμένη πολιτική δεν φτάνει αρκετά μακριά. «Έχουν πολιτικές για την προώθηση της ποδηλασίας, και αυτό είναι καλό, αλλά δεν κάνουν πραγματικά μια επιλογή για να αποθαρρύνουν την οδήγηση αυτοκινήτου», δήλωσε ο Remco de Rijk, εκπρόσωπος των ποδηλατών της Χάγης.

«Θα παραμείνουμε πόλη αυτοκινήτων όσο δεν επιβραδύνουμε το ρυθμό μετακίνησής μας δομικά». Επεσήμανε το παράδειγμα του Άμστερνταμ, όπου στο πλαίσιο μιας πολιτικής χαμηλής κυκλοφορίας και με στόχο την απαλλαγή από εκπομπές ρύπων, οι αξιωματούχοι σχεδιάζουν να μειώσουν το 80% των οδικών ταχυτήτων στα 30 χλμ./ώρα, να κλείσουν ορισμένους δρόμους και να αλλάξουν την κυκλοφορία για τα μηχανοκίνητα οχήματα.