O Pόλος των Social Media στα Κοινωνικά Κινήματα

Ποιος είναι όμως ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην υποστήριξη και ενδυνάμωση ενός κινήματος;
Open Image Modal
MicroStockHub via Getty Images

Νέο «ραντεβού» για δυναμικές κινητοποιήσεις προγραμματίζουν για το προσεχές Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου, τα «κίτρινα γιλέκα» στη σελίδα τους στο Facebook, μιλώντας για «τελική επίθεση», μια μόλις ημέρα μετά τις χθεσινές κινητοποιήσεις που σημαδεύετηκαν με μεγάλες καταστροφές, 126 τραυματισμούς και εκατοντάδες συλλήψεις και προσαγωγές. Οι διαμαρτυρίες στη Γαλλία κατά της αύξησης του φόρου επί των καυσίμων εξακολουθούν να κυριαρχούν στα κοινωνικά μέσα. Πολλά από τους “gilets jaunes” ή κίτρινα γιλέκα, στρέφονται τώρα σε επόμενες κινητοποιήσεις με κύριο μέσο επικοινωνίας των ιδεών τους και των δράσεων τους τα social media.

Ποιος είναι όμως ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην υποστήριξη και ενδυνάμωση ενός κινήματος;

Ζούμε και αναπνέουμε καθημερινά μέσω των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης. Είναι το πρώτο πράγμα που κάνουμε όταν ξυπνάμε και το τελευταίο πράγμα που βλέπουμε πριν από το κρεβάτι. Είμαστε η γενιά της τεχνολογίας, των ενημερώσεων 24/7 σχετικά με τα θέματα της τάσης και ειδήσεων. Είμαστε η γενιά των Hashtag με #bringbackourgirls, #blacklivesmatter, #deflategate και πολλά άλλα hashtags, τα οποία υποτίθεται ότι μας ενημερώνουν και εμπνέουν να αναλάβουμε δράση. Αυτός ο συνεχώς βαρύνοντας ρόλος των social media έχει αυξηθείπαγκοσμίως και η επιρροή του είναι μεγάλη, αλλά είναι επαρκής να επιφέρει μια μόνιμη αλλαγή;

Νομίζω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να φέρουν μια σταδιακή αλλαγή, και έχουν την ικανότητα να εξουσιοδοτήσουν τους ανθρώπους να παλέψουν για κάτι. Μπορεί να βοηθήσουν καταλυτικά στην κινητοποίηση των πολιτών και να δημιουργήσουν δράση μέσα σε ένα κίνημα.

Οι διαμαρτυρίες του Eric Garner και η κίνηση ενάντια στην αστυνομική βία έκαναν τον Πρόεδρο Ομπάμα να μιλήσει για το θέμα. Ανέλαβε δράση και δημιούργησε μια ομάδα εργασίας με στόχο την τήρηση της ευθύνης των αστυνομικών. Αυτός ο ακτιβισμός έχει πθροδοτήσει δράση. Για παράδειγμα, στο Λος Άντζελες, οι αστυνομικοί είναι εξοπλισμένοι με αστυνομικές κάμερες οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για να τους κάνουν πιο υπεύθυνους. Φυσικά, η αλλαγή είναι αργή και κανείς δεν είναι σίγουρος πόσο αποτελεσματική θα είναι, αλλά ποιος ξέρει πού θα ήταν αυτό το κίνημα χωρίς τη συνεχή παρουσία των κοινωνικών μέσων; Το πρόβλημα είναι πόσο αργή είναι η εκάστοτε κυβέρνηση στο να κάνει νόμους και αλλαγές, αλλά η πορεία προς τη διαφάνεια και τη δράση είναι κάτι το θετικό. Αυτές είναι μόνο οι μικρές νίκες, αλλά η συνεχής ροή των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης επιτρέπει να παραμείνουν ορισμένα σημεία συζήτησης διαρκώς στο προσκήνιο.

Κάθε ομάδα ή λαϊκό κίνημα έχει το μερίδιό της από εκείνους που οδήγησαν το κύμα της επιτυχίας αλλά δεν έβαλαν προσπάθεια και δράση. Αυτό βιώνουμε με τον ακτιβιστή των κοινωνικών μέσων. Έχουμε την εξουσία να προτείνουμε αλλαγές και να ενημερώνουμε τους άλλους για το θέμα. Είναι απλώς θέμα τοποθέτησης. Αλλά η ουσιαστική δράση που είναι πίο δύσκολη πολλές φορές είναι απούσα. Τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης είναι ένα νέο εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για πολιτική και κοινωνική αλλαγή, αλλά αν δεν υπάρξει ουσιαστική και πρακτική ανάλυψη δράσεων δεν θα οδηγήσει σε τίποτα.

Έτσι, όταν έχετε ένα hashtag ή απαντάτε σε ένα σημαντικό ζήτημα, ρωτήστε τον εαυτό σας αν αυτό που κάνετε είναι πραγματικά αρκετό για να κάνετε τη διαφορά. Εάν αυτή η κίνηση hashtag πρόκειται να ισοδυναμεί με κάτι αξιέπαινο, χρειαζόμαστε ανθρώπους προσανατολισμένους στη δράση για να δημιουργήσουμε κινήσεις και να θέσουμε τα θεμέλια για αλλαγή. Όταν ακόμα πρόκειται για την πραγματοποίηση αποτελεσματικών αλλαγών και κινήσεων με τον ακτιβισμό του hashtag, θα πρέπει πρώτα να κοιτάξουμε τη συζήτηση και την ουσία της διεκδίκησης παρά παρασυρμένοι από τη μόδα να μετέχουμε.