Οι «ειδήσεις τσέπης» της ημέρας: Η ιστορική πτώση της στερλίνας και η αγορά αυτοκινήτων

Οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν για πρώτη φορά μετά από 13 μήνες
|
Open Image Modal
tommy via Getty Images

«Οι ειδήσεις τσέπης είναι μία φρέσκια ματιά στα οικονομικά νέα της ημέρας που αγγίζουν τη ζωή μας».

Σε ιστορικά χαμηλά η στερλίνα

Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 37 χρόνων έπεσε η στερλίνα, καθώς είναι για πρώτη φορά από το 1985 κάτω από τα 1,14 δολάρια.

Σύμφωνα με το CNBC, η πτώση της στερλίνας έφτασε έως και το 1,135 δολάρια σήμερα το πρωί, πριν αυξηθεί ελαφρά στα 1,1378 δολάρια, σημειώνοντας ωστόσο νέο χαμηλό 37 ετών.

Η ύφεση που βυθίζει τις οικονομίες της Ευρωζώνης και της Βρετανίας, εξαιτίας της ενέργειας, το ενδεχόμενο νέας αύξησης επιτοκίων και τα πρόσφατα στοιχεία για πτώση του λιανεμπορίου στο 1,6% τον Αύγουστο, είναι μερικοί από τους παράγοντες της πτώσης της στερλίνας έναντι του δολαρίου και του ευρώ.

Ανακάμπτουν οι πωλήσεις αυτοκινήτων

Πολλοί τομείς στη Ευρώπη και τη Βρετανία συρικνώθηκαν κατά 2% ή περισσότερο, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων υλών, των κατασκευών και της βιομηχανίας.

Αυτές που φαίνεται να αντιστέκονται είναι οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ που για πρώτη φορά μετά από 13 μήνες αυξήθηκαν παρότι οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών έπεσαν κατά 2,5% .

Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 4,4% συνολικά στις βασικές αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας, αν και παρέμειναν πολύ κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Από την αρχή του 2022, η βασική αιτία της μείωσης των πωλήσεων των προηγούμενων μηνών κατά 11,9%, ήταν η μεγάλη έλλειψη ημιαγωγών.

Η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποιεί

Σημαντική απώλεια έχουν οι ευρωπαϊκές μετοχές ενέργειας και τεχνολογίας με τις τράπεζες να κερδίζουν προς το παρόν το στοίχημα, σύμφωνα με αναλυτές της Morgan Stanley.

Ωστόσο, η Παγκόσμια Τράπεζα σε χθεσινή της έκθεση προειδοποίησε για παγκόσμια ύφεση το 2023 τονίζοντας ότι τα μέτρα που λαμβάνουν οι κεντρικές τράπεζες μπορεί να μην είναι αρκετά για να μειωθεί ο πληθωρισμός.

Όπως αναφέρει η έκθεση, οι τρεις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου –ΗΠΑ, Κίνα και Ευρωζώνη– παρουσίασαν απότομη επιβράδυνση. Υπό αυτές τις συνθήκες, ακόμη και μια ώθηση στην παγκόσμια οικονομία τον επόμενο χρόνο, δεν θα ήταν ικανή να αποτρέψει την ύφεση.

Η κακή εμπειρία της δεκαετίας του 1970 - 1980

Η σημερινή εικόνα της οικονομίας θυμίζει πολύ την δεκαετία του 1970 - 1980, όπου η παγκόσμια οικονομία βυθίστηκε σε ύφεση το 1975, που ακολούθησε μια περίοδο στασιμοπληθωρισμού, και νέας παγκόσμιας ύφεσης το 1982.

Αυτό είναι μια εμπειρία που δείχνει, ότι ο πληθωρισμός μπορεί να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ η ανάπτυξη να παραμένει ο πραγματικός «ασθενής».

Η παγκόσμια ύφεση του 1982 συνέπεσε με τον δεύτερο χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες οικονομίες τις τελευταίες πέντε δεκαετίες έως το 2020, που προκάλεσε περισσότερες από 40 κρίσεις χρέους και ακολουθήθηκε από μια δεκαετία χαμένης ανάπτυξης σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Πληροφορίες από CNBC και Παγκόσμια Τράπεζα