Οι εταιρείες μπορεί να έφυγαν από την Ρωσία αλλά οι Ρώσοι δεν στερήθηκαν λεπτό τα προϊόντα τους

Πώληση αποθεμάτων, on line αγορές, παραγγελίες μέσω social media σε ιδιώτες στο εξωτερικό που σου αγοράζουν ό,τι θες.Τεράστιο δίκτυο παράλληλων εισαγωγών και "φιλικές χώρες".
Open Image Modal
Η Coca Cola φτάνει από παντού στην Ρωσία και πάει μέχρι και το μακρινό Βλαδιβοστόκ
TATIANA MEEL via REUTERS

Τα φορτηγά που μεταφέρουν Coca Cola περνούν τα σύνορα προς τη Ρωσία, οι τουρίστες επιστρέφουν από το εξωτερικό φορτωμένοι με τα τελευταία ρούχα του Zara και τοπικά καταστήματα on line αγορών έχουν εξασφαλίσει αποθέματα επίπλων της IKEA.

Οι δυτικές εταιρείες μπορεί να έχουν εγκαταλείψει τη χώρα, αλλά τα προϊόντα τους όχι. Παρά τις ευρωπαϊκές, βορειοαμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες που αποχωρούν από τη Ρωσία λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, ο αντίκτυπος στους Ρώσους καταναλωτές είναι ελάχιστος, αν και οι χρόνοι παράδοσης προϊόντων μπορεί να είναι μεγαλύτεροι και ορισμένα αγαθά πιο ακριβά.

Η κύρια αλλαγή αφορά στις διαδρομές που ακολουθούν τα προϊόντα, αλλά αυτά παραμένουν διαθέσιμα τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα καταστήματα. Οι αγοραστές πρέπει απλώς να ξέρουν πού να ψάξουν.

Είναι σημαντικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των συγκεκριμένων αγαθών δεν υπόκεινται σε κυρώσεις και αυτές οι διασυνοριακές ροές είναι νόμιμες. Έτσι η Ρωσία είναι στην ευχάριστη θέση να επιτρέπει την εισαγωγή τους, όποια διαδρομή κι αν ακολουθήσουν.

Βέβαια, η συνεχής διαθεσιμότητα των εμπορικών σημάτων δείχνει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες στον έλεγχο των αλυσίδων εφοδιασμού κατά την έξοδο από μια αγορά.

Open Image Modal
Κλειστό κατάστημα ZARA στην Αγ.Πετρούπολη αλλά οι καταναλωτές δεν στερούνται τα προϊόντα της φίρμας.
via Associated Press

 

Τα ZARA του Μινσκ και οι κοπέλες στην Κωνσταντινούπολη που σου στέλνουν ο,τι ζητήσεις

Ο ιδιοκτήτης της Zara, Inditex, έκλεισε τα 502 καταστήματά στη Ρωσία  αφού η Μόσχα έστειλε στρατεύματα στην Ουκρανία και στη συνέχεια τα πούλησε στον όμιλο Daher με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Τώρα, οι εισαγωγές μικρής κλίμακας και οι διαδικτυακοί πωλητές τούς κρατούν ζωντανούς, όπως έδειξε μια έρευνα Reuters σε έξι μεγάλες διαδικτυακές αγορές και οι συνεντεύξεις με δώδεκα αγοραστές και πωλητές.

Η Αλμπίνα, 32 ετών, πήρε μια άδεια βαλίτσα στο Μινσκ το περασμένο καλοκαίρι και επέστρεψε 24 ώρες αργότερα με ρούχα Zara, Bershka και Massimo Dutti, αξίας 33.000 ρουβλίων (442 δολαρίων) της Inditex, για την ίδια και τους φίλους της.

Ενώ οι περισσότερες δυτικές φίρμες που έχουν σταματήσει τις δραστηριότητές τους στην Ρωσία  έχουν επίσης αποσυρθεί από τη Λευκορωσία - πιστός σύμμαχος της Μόσχας - η Inditex δεν το έχει κάνει. Η εταιρεία δεν απάντησε όταν ρωτήθηκε σχετικά.

Η Αλμπίνα είπε στο Reuters ότι έχει αγοράσει επίσης ρούχα στο Παρίσι και το Ντουμπάι και έχει χρησιμοποιήσει ένα δίκτυο διαδικτυακών πωλήσεων.

″Υπάρχουν σελίδες στο Instagram, στο Telegram...υπάρχουν κορίτσια που ξέρω που μετακόμισαν για να ζήσουν στην Ευρώπη ή στην Κωνσταντινούπολη ή στο Ντουμπάι”, λέει. ″Συλλέγουν παραγγελίες, ας πούμε στην Κωνσταντινούπολη, παίρνουν 15%-30% (ως προμήθεια), μετά τις παραδίδουν εδώ και πληρώνεις την παράδοση”.

Open Image Modal
Ρεκόρ στο εμπόριο της Ρωσίας με χώρες όπως η Κίνα και η Τουρκία και με ανυπολόγιστο αριθμό προϊόντων να εισάγεται στη χώρα
TATIANA MEEL via REUTERS

 

Το ισχυρό ρούβλι του περασμένου έτους και η αδύναμη τουρκική λίρα έπαιξαν σημαντικό ρόλο για τους ρώσους καταναλωτές. Η δυναμική του νομίσματος ευθύνεται εν μέρει για την επταπλάσια αύξηση των παραδόσεων από την Τουρκία στο CDEK Forward, μια υπηρεσία παράδοσης από ξένους ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, δήλωσε στο Reuters η διευθύντρια μάρκετινγκ Ντινάρα Ισμαίλοβα.

″Μόλις οι εταιρείες είπαν ότι φεύγουν, υπήρξε ένα είδους πανικού και ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε απότομα”  όπως είπε. Όσον αφορά τις μικρές, ιδιωτικές παραδόσεις, ο τζίρος της CDEK Forward διπλασιάστηκε σε χρηματικούς όρους πέρυσι, με το 80% να προέρχεται από ρούχα, ενώ ο τζίρος των αγαθών τριπλασιάστηκε. ”Είναι συγκρίσιμο με το αν πηγαίνατε οι ίδιοι σε ένα κατάστημα Zara στη Νέα Υόρκη, αγοράζατε κάτι εκεί και το στέλνατε στους φίλους σας στη Μόσχα” εξηγεί η Ισμαϊλοβα. 

Διαδικτυακές αγορές, παράλληλες εισαγωγές χωρίς περιορισμούς

Καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού κατέρρευσαν, η Ρωσία νομιμοποίησε τις λεγόμενες παράλληλες εισαγωγές, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό χωρίς την άδεια του κατόχου του εμπορικού σήματος.

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου πωλούν ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων αγαθών και οι πωλητές συχνά διαφημίζουν ότι φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό.

Open Image Modal
Οι εταιρείες αποχώρησαν αλλά τα προϊόντα παραμένουν διαθέσιμα
SOPA Images via Getty Images

 

Η Wildberries ηγέτης της αγοράς πουλά παλιό απόθεμα από φίρμες που εμπορεύεται η Inditex και έχει σχεδόν 17.000 προϊόντα στον κατάλογό της Zara. Πηγή κοντά στην Inditex είπε ότι πρόκειται για αποθέματα εκκαθάρισης που βρίσκονταν στη Ρωσία όταν ανέστειλε τις δραστηριότητές της εκεί. Η Wildberries δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Ένα πανταχού παρόν δυτικό προϊόν που πωλεί η Wildberries αλλά και οι Ozon και Yandex Market είναι φυσικά η Coca-Cola, η οποία συχνά διαφημίζεται ως εισαγόμενη, ώστε οι αγοραστές να γνωρίζουν ότι είναι η ”αυθεντική”.

Ενώ η Coca-Cola Co σταμάτησε να παράγει και να πουλά ποτά στη Ρωσία πέρυσι, άλλοι τα εισάγουν, με ετικέτες σε κουτιά και μπουκάλια που δείχνουν ότι έχουν φτάσει από την Ευρώπη, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Κίνα.

Βέβαια οι τιμές ποικίλλουν. Σε ένα σούπερ μάρκετ της Μόσχας, πωλούνταν τρία κουτιά Coca-Cola σε τρεις διαφορετικές τιμές, εισαγόμενα από τη Δανία, την Πολωνία και τη Βρετανία αντίστοιχα.

Ένας ανώτερος υπάλληλος σε ένα μεγάλο κατάστημα λιανικής εξήγησε πώς οι εταιρείες έχουν προσαρμοστεί. ″Έγιναν γρήγορα επαφές και υπογράφηκαν νέες συμβάσεις με νέους εταίρους ενώ άρχισαν νέες ροές χρημάτων και υλικοτεχνικές αλυσίδες εφοδιασμού με τουρκικές, πολωνικές και καζακικές εταιρείες”, είπε υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Η Coca Cola είναι διαθέσιμη από ακόμη περισσότερες χώρες τώρα. ”Ωστόσο, ως συνήθως, ο αγοραστής είναι αυτός που πληρώνει περισσότερα για όλες αυτές τις αλλαγές”, πρόσθεσε ο υπάλληλος.

Open Image Modal
Ψυγεία γεμάτα με όλα τα αναψυκτικά που έχουν συνηθίσει να πίνουν (και) οι Ρώσοι.
TATIANA MEEL via REUTERS

 

Εισαγωγές από ”φιλικές χώρες” και εκτόξευση κερδών

Καθώς αναπτύσσονται νέες διαδρομές, το επιπλέον κόστος υλικοτεχνικής υποστήριξης, ταξιδιού και κλιμάκωσης θα μειωθεί και αυτές οι νέες εμπορικές σχέσεις ήρθαν για να μείνουν, όπως λέει ο Ραμ Μπεν Τζιον, Διευθύνων Σύμβουλος της ψηφιακής πλατφόρμας ελέγχου Publican.

″Οι μηχανισμοί παράλληλης εισαγωγής έχουν ενοποιηθεί και επεκταθεί, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν τα πάντα είναι προσβάσιμα και θα είναι και στο μέλλον”, λέει δείχνοντας τις ουρές φορτηγών στα σύνορα και τις νέες οντότητες που αναδύονται σε κοντινές πολιτείες.

″Η Coca Cola μπορεί εύκολα να παρατηρήσει την «έκταση της ζήτησης» από χώρες που γειτονεύουν με τη Ρωσία, από όπου προέρχονται οι περισσότερες παράλληλες εισαγωγές” όπως είπε και συμπλήρωσε: ″Δεν είναι προς το συμφέρον τους να κάνουν κάτι για αυτό”.

Η Coca-Cola αρνήθηκε να σχολιάσει.

Οι ”φιλικές” χώρες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις έχουν αυξήσει τις εξαγωγές στη Ρωσία, όπως δείχνουν τα διαθέσιμα εμπορικά τους στοιχεία. Η ίδια η Ρωσία έχει σταματήσει να τα δημοσιεύει.

Το εμπόριο Κίνας-Ρωσίας έφτασε το ρεκόρ των 1,28 τρισεκατομμυρίων γιουάν (186 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, ενώ οι εξαγωγές της Τουρκίας στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 61,8% στα 9,34 δισεκατομμύρια δολάρια και του Καζακστάν αυξήθηκαν 25,1% στα 8,78 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο, οι άτυπες διαδρομές ανεφοδιασμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην είσοδο περισσότερων προϊόντων κακής ποιότητας στη Ρωσία, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές χάνουν την εποπτεία.

 

Open Image Modal
Αποθήκες ΙΚΕΑ στην Αγ.Πετρούπολη με απόθεμα προϊόντων (Ιούλιος 2022)
SOPA Images via Getty Images

 

Κίνδυνος για προϊόντα ”μαϊμού” 

Ορισμένες εταιρείες δίνουν χρόνια τώρα τη μάχη κατά των αντιγράφων (προϊοντα ”μαϊμού”) και των μη εξουσιοδοτημένων εισαγωγές.

Εν τω μεταξύ, οι Ρώσοι αντίπαλοι της Coca-Cola αύξησαν την ικανότητα εμφιάλωσης και κυκλοφόρησαν νέα ποτά Cola. Ο σουηδικός γίγαντας επίπλων IKEA πούλησε το απόθεμά του στο Yandex Market, το τμήμα ηλεκτρονικού εμπορίου του τεχνολογικού γίγαντα Yandex, όταν έφυγε από τη Ρωσία. Ο ιδιοκτήτης της επωνυμίας IKEA, Inter IKEA Group, δήλωσε ότι πούλησε το υπόλοιπο απόθεμα για ένα άγνωστο ποσό στη Yandex καθώς μείωσε την κλίμακα του IKEA Retail Russia.

Η Yandex Market λέει ότι θέτει τους προμηθευτές που πουλούσαν προηγουμένως αγαθά μέσω καταστημάτων IKEA σε άμεση επαφή με τους πελάτες. Αλλά οι πρώην προμηθευτές είναι επίσης έτοιμοι να πουλήσουν ελαφρώς τροποποιημένα είδη IKEA με διαφορετικές ονομασίες.

Κάποιος ήδη διαφημίζει ένα σετ κλινοσκεπασμάτων υπό την ονομασία “ARUA (ανάλογο του IKEA BERGPALM)”. Η IKEA είπε ότι εξετάζει τα προϊόντα που διαφημίζονται ως παρόμοια με την ΙΚΕΑ στο διαδίκτυο.

Αν και ανοίγονται νέες ευκαιρίες για τις ρωσικές εταιρείες, η προσήλωση στις δυτικές μάρκες μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειες για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής.

″Με την πάροδο του χρόνου, οι δυνάμεις της αγοράς θα συνεχίσουν να προωθούν τα προϊόντα που έχουν συνηθίσει οι Ρώσοι και ενώ υπάρχει η φιλοδοξία να επιλέγονται τα «Made in Russia», θα είναι πολύ δύσκολο να εμπλακούν οι άνθρωποι στη ρωσική ...cola”, λέει ο Μπεν Τζιόν.