Πόσο μπορεί να επηρεάσει το διεθνές εμπόριο η κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη

Εκτιμήσεις για τον επηρεασμό των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Open Image Modal
via Associated Press

Νωρίς την Τρίτη ένα πλοίο (Dali) έπεσε στη γέφυρα Francis Scott στη Βαλτιμόρη, με αποτέλεσμα την κατάρρευσή της. Έξι άνθρωποι θεωρείται πως σκοτώθηκαν. Η γέφυρα είναι στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, που είναι το πιο πολυσύχναστο των ΗΠΑ ως προς τις εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο πιο πολυσύχναστο της χώρας εν γένει.

Τι ακριβώς συνέβη

Από το φορτηγό πλοίο Dali απεστάλη σήμα κινδύνου πως είχε χαθεί ο έλεγχος λίγο πριν τη σύγκρουση, με το σκάφος να συνεχίζει να κινείται με μεγάλη ταχύτητα, όπως είπε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ, Γουές Μουρ. Το 300 μέτρων πλοίο έπεσε πάνω σε ένα από τα στηρίγματα της 2,6 χλμ γέφυρας, με αποτέλεσμα αυτή να σπάσει και κομμάτι της να πέσει στο νερό. Έξι εργάτες που γέμιζαν τρύπες θεωρούνται νεκροί, είπε ο Τζέφρι Πρίτζκερ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Brawner Builders, ο οποίος ανέφερε ότι εργάζονταν στη μέση της γέφυρας όταν αυτή κατέρρευσε.

Έλεγχος στο Dali τον περασμένο Ιούνιο σε λιμάνι στη Χιλή είχε δείξει ότι υπήρχε πρόβλημα με το σύστημα προώθησης του σκάφους και βοηθητικά μηχανήματα, σύμφωνα με το σύστημα πληροφοριών πλοίων Equasis. Το πρόβλημα είχε να κάνει με μετρητές και θερμόμετρα, μα δεν υπήρχαν λεπτομέρειες. Ο πιο πρόσφατος έλεγχος έγινε από την αμερικανική ακτοφυλακή στη Νέα Υόρκη τον Σεπτέμβριο και δεν έδειξε προβλήματα.

 

 

Το πλοίο έπλεε με ταχύτητα 8 κόμβων, περίπου 15 χλμ/ ώρα. Λόγω του τεράστιου βάρους του, χτύπησε τη γέφυρα με μεγάλη δύναμη. Τον περασμένο Ιούνιο ομοσπονδιακοί επιθεωρητές είχαν εκτιμήσει πως η 47 ετών γέφυρα ήταν σε καλή κατάσταση. Ωστόσο δεν ήταν δυνατόν να απορροφηθεί η ενέργεια από τη σύγκρουση με το πλοίο, με αποτέλεσμα το στήριγμα να μη μπορέσει να λυγίσει και να σπάσει.

Δύο άτομα διασώθηκαν, και άλλα έξι αγνοούνται και θεωρείται πως είναι νεκροί. Πρόκειται για μέλη ενός συνεργείου που κάλυπτε τρύπες στη γέφυρα. Κάποια οχήματα κατάφεραν να διαφύγουν για λίγα μόλις δευτερόλεπτα, και η αστυνομία θεωρεί πως οι εργάτες ήταν οι μόνοι που κατέληξαν στο νερό.

Το πλοίο ανήκει στη Grace Ocean Private Ltd (Σιγκαπούρη). Κανένα από τα μέλη του πληρώματος δεν έπαθε κάτι.

Τι επιπτώσεις μπορεί να έχει το συμβάν

Θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα από άποψης επιμελητείας (logistics) για μήνες, αν όχι χρόνια, στην περιοχή, λόγω της παρεμπόδισης της κίνησης στο λιμάνι της Βαλτιμόρης. Επίσης, το ατύχημα θα επηρεάσει την κίνηση στην πόλη.

Το λιμάνι αποτελεί σημαντικό κόμβο της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ για τη ναυτιλία. Η γέφυρα είναι στον ποταμό Πατάπσκο, τον οποίο χρησιμοποιούν μεγάλα φορτηγά πλοία για να φτάσουν στον Κόλπο Τσέζαπικ και μετά στον Ατλαντικό Ωκεανό. Το Dali κατευθυνόταν από τη Βαλτιμόρη στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα και είχε σημαία Σιγκαπούρης. Ο πρόεδρος Μπάιντεν είπε ότι σχεδιάζει να ταξιδέψει στη Βαλτιμόρη το συντομότερο δυνατόν και ότι αναμένει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να αναλάβει το πλήρες κόστος της επισκευής/ ανακατασκευής της γέφυρας.

 

 

Σύμφωνα με το Associated Press, ο Τζούντα Λεβίν, επικεφαλής ερευνών της Freightos, εκτιμά πως η κατάρρευση της γέφυρας δεν αναμένεται να επηρεάσει πολύ το διεθνές εμπόριο επειδή η Βαλτιμόρη δεν είναι μεγάλο λιμάνι για πλοία μεταφοράς κοντέινερ, μα οι εγκαταστάσεις της είναι πιο σημαντικές όσον αφορά σε αγαθά όπως αγροτικά μηχανήματα/ εξοπλισμός και αυτοκίνητα. Ωστόσο, μιλώντας στο BBC, o Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του The Institute of Export and International Trade, το οποίο αντιπροσωπεύει βρετανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο διεθνές εμπόριο, είπε πως το συμβάν θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες, δεδομένου ότι «πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη πέρυσι...αυτά είναι μεγάλα αμερικανικά brands και μεγάλα brands από το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ, από τη General Motors και τη Ford ως τη Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat και την Audi...επιπλέον η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αυτό έχει επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ...περίπου μισό εκατομμύριο τόνοι LNG φεύγουν από τη Βαλτιμόρη τον μήνα, οπότε οι επιπτώσεις από αυτό που συνέβη είανι σημαντικές και θα συσσωρεύονται» μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί ξανά κανονικά το λιμάνι.

Στο λιμάνι της Βαλτιμόρης αντιστοιχούν περίπου 15.000 άμεσες θέσεις εργασίας και υποστηρίζει άλλες περίπου 140.000. Σημειώνεται επίσης πως ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, φορτίο του οποίου μετέφερε το πλοίο, είπε ότι θα «προσπερνούσε τη Βαλτιμόρη» για όλες τις υπηρεσίες στο προσεχές μέλλον. Ακόμη, κάποιες εταιρείες των χώρων των σιδηροδρόμων και του γαιάνθρακα προειδοποίησαν ότι μπορεί να υπάρξουν προβλήματα στις εξαγωγές γαιάνθρακα, ενώ ο υπουργός Μεταφορών, Πιτ Μπούτιτζιτζ, είπε ότι «δεν τίθεται θέμα ότι αυτό θα έχει μεγάλη και παρατεταμένη επίδραση στις εφοδιαστικές αλυσίδες».

Με πληροφορίες από Associated Press, BBC