Γερμανία και Γαλλία επαναφέρουν το μεγαλύτερο οπλικό πρόγραμμα στην Ευρώπη

Το μεγαλύτερο αμυντικό έργο της Ευρώπης, σχεδιάστηκε για να βελτιώσει τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου.
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

Γαλλία και Γερμανία επαναφέρουν στις «ράγες» το μεγαλύτερο οπλικό πρόγραμμα της Ευρώπης με την κατασκευή μαχητικών αεροσκαφών και τη συνεργασία της Airbus και της Dassault Aviation.

Το έργο είχε σταματήσει λόγω διαφωνιών των δύο χωρών σχετικά με την  κοινή χρήση τεχνογνωσίας των επιχειρήσεων, τον τρόπο κατανομής της εργασίας και τις προδιαγραφές των μαχητικών αεροσκαφών.

Όπως αναφέρουν οι Times, για να ξεκινήσει και πάλι το ζωτικής σημασίας στάδιο του έργου «Future Combat Air System» (FCAS), Ολαφ Σολτς και Εμαννουέλ Μακρόν θα πρέπει να υπογράψουν την μεταξύ τους συνεργασία, για ένα έργο που υπολογίζεται οτι θα κοστίσει έως και 80 δισ ευρώ με την πρώτη φάση να εκτιμάται στα 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι δύο κυβερνήσεις θα πρέπει ωστόσο να γεφυρώσουν το χάσμα της ενεργειακής κρίσης καθώς βρίσκονται σε διαφορετικά στρατόπεδα σχετικά με το ευρωπαϊκό πλαφόν στο φυσικό αέριο αλλά και τα προγράμματα έκτακτης βοήθειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις που επλήγησαν από τις αυξημένες τιμές στην ενέργεια.

 Μιλώντας στο Βερολίνο τη Δευτέρα ως επικεφαλής του τμήματος αεροδιαστημικής της Γερμανίας, ο Mike Schoellhorn της Airbus, έδειξε ότι το επόμενο τμήμα της FCAS ήταν σε πιο σίγουρη βάση. «Η Γαλλία και η Γερμανία είναι η καθεμία πεπεισμένη για τη σημασία της FCAS», δήλωσε. «Δεν υπάρχει εναλλακτική, πρέπει να λειτουργήσει».

 Ενα φιλόδοξο ευρωπαϊκό σχέδιο με πολιτικά εμπόδια

Το FCAS, ξεκίνησε από το Βερολίνο και το Παρίσι με μεγάλη προσδοκίες το 2017 ενώ αργότερα εντάχθηκε και η Μαδρίτη.

Είναι το μεγαλύτερο αμυντικό έργο της Ευρώπης που σχεδιάστηκε για να βελτιώσει τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου, να ενισχύσει τους πολιτικούς και στρατηγικούς δεσμούς μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της και να δώσει νέα πνοή στο ευρωπαϊκό εμπόριο αεροδιαστημικής.

Εκθεση του γαλλικού κοινοβουλίου το 2020 ανέφερε ότι το κόστος θα ανέλθει έως το 2030 σε 8 δισ. ευρώ, ωστόσο ανεξάρτητοι αναλυτές το εκτιμούν σε 80 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, τα στρατιωτικά και πολιτικά εμπόδια μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας αλλά και η διαμάχης μεταξύ της Airbus, η οποία εκπροσωπεί τη Γερμανία στο πλαίσιο του έργου, και της Dassault εκτροχίασαν εντελώς το έργο.

Υπήρξε επιπλέον απογοήτευση όσον αφορά την αδυναμία των κυβερνήσεων της Γαλλίας και της Γερμανίας να γεφυρώσουν τα οικονομικά εμπόδια. «Είναι το μεγαλύτερο οπλικό έργο της Ευρώπης και η αντιμετώπιση των πολιτικών είναι εντελώς ερασιτεχνική», δήλωσε ο Christian Mölling, αμυντικός αναλυτής στο Γερμανικό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.