Στα άδυτα του Πολεμικού Μουσείου: 24 από τα σημαντικότερα εκθέματα για την Ελληνική Επανάσταση του 1821

Στα άδυτα του Πολεμικού Μουσείου: 24 από τα σημαντικότερα εκθέματα για την Ελληνική Επανάσταση του 1821
|
Πολεμικό Μουσείο 25η Μαρτίου
(01 of25)
Open Image Modal
«Ο όρκος των Φιλικών», ξυλογραφία του Βάσου Φαληρέα είναι η χαρακτηριστικότερη απεικόνιση της Φιλικής Εταιρείας. Ο Εμμανουήλ Ξάνθος από την Πάτμο, ο Νικόλαος Σκουφάς από την Άρτα, ο Αθανάσιος Τσακάλωφ από τα Γιάννενα ίδρυσαν το 1814 στην Οδησσό τη Φιλική Εταιρεία και άναψαν τη φλόγα της Επανάστασης. Στα επόμενα επτά χρόνια η φλόγα των κεριών από τα μικρά, «μυστικά» δωμάτια όπου όρκιζαν τα νέα μέλη ακολουθώντας αυστηρούς συνωμοτικούς κανόνες, θέριεψε σε εστίες φωτιάς, διάσπαρτες στο ευρωπαϊκό τμήμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. (credit:HuffPost Greece)
(02 of25)
Open Image Modal
Στην προεπαναστατική Ελλάδα οι Σουλιώτες διεκδίκησαν την αυτονομία τους και αμφισβήτησαν την οθωμανική εξουσία με διαρκείς αγώνες εναντίον του Αλή Πασά (Τεπελενλή) των Ιωαννίνων. Πάνω:σουλιώτικο καριοφύλι_ κάτω: σκήπτρο και κεφαλοθραύστης του Αλή Πασά. (credit:HuffPost Greece)
(03 of25)
Open Image Modal
Τμήμα αυθεντικής «Χάρτας της Ελλάδος» που εκτίθεται ολόκληρη. Η «Χάρτα», διαστάσεων 2,0x2,07 μ., ένας εκδοτικός άθλος για την εποχή του, είναι το μεγάλο και κύριο έργο του Ρήγα Φεραίου (1757, Βελεστίνο Μαγνησίας- 1798, Βελιγράδι). Τυπώθηκε στην Βιέννη «χάριν των Ελλήνων και Φιλελλήλων» τμηματικά από τα τέλη του 1796 μεχρι τον Απρίλη του 1797. Στα περιθώρια του χάρτη, στις θάλασσες, σε κάθε γωνιά έχουν χαραχθεί ιστορικές παραστάσεις, σχεδιαγράμματα, αρχαία νομίσματα, χρονολογίες μαχών για να ανακαλέσουν στη μνήμη των ραγιάδων την πατρογονική τους ιστορία και δόξα. (credit:HuffPost Greece)
(04 of25)
Open Image Modal
Το νεκρικό προσωπείο του «Γέρου του Μοριά» Θεόδωρου Κολοκοτρώνη (credit:HuffPost Greece)
(05 of25)
Open Image Modal
Η σφαγή της ΧίουAντίγραφο του ομώνυμου έργου του Delacroix, φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριο του από τον μαθητή του Pierre Andrieu (credit:HuffPost Greece)
(06 of25)
Open Image Modal
Σειρά λιθογραφιών του Reinagle με τίτλο “Battle of Navarin”, έκδοση Λονδίνου, 1828. Ο ίδιος ο Reinagle βρισκόταν στο πολεμικό “Sirin”, μαζί με τον Ρώσο ναύαρχο Χέϋδεν.Oι λιθογραφίες του συνιστούν λοιπόν ένα σπάνιο είδος πολεμικού «φωτορεπορτάζ» της εποχής, είναι αριθμημένες και απεικονίζουν τις φάσεις της ναυμαχίας με ιδιαίτερες υποσημειώσεις για κάθε εικονιζόμενο πλοίο. (credit:HuffPost Greece)
(07 of25)
Open Image Modal
Σειρά λιθογραφιών του Reinagle με τίτλο “Battle of Navarin”, έκδοση Λονδίνου, 1828. Ο ίδιος ο Reinagle βρισκόταν στο πολεμικό “Sirin”, μαζί με τον Ρώσο ναύαρχο Χέϋδεν.Oι λιθογραφίες του συνιστούν λοιπόν ένα σπάνιο είδος πολεμικού «φωτορεπορτάζ» της εποχής, είναι αριθμημένες και απεικονίζουν τις φάσεις της ναυμαχίας με ιδιαίτερες υποσημειώσεις για κάθε εικονιζόμενο πλοίο. (credit:HuffPost Greece)
(08 of25)
Open Image Modal
Οι διαστάσεις του είναι μισές από τα υπόλοιπα σπαθιά. Είναι πραγματικό, αλλά παιδικό σπαθί της εποχής (credit:HuffPost Greece)
(09 of25)
Open Image Modal
Εντυπωσιακές, σαν «κεντημένες» πιστόλες της εποχής. (credit:HuffPost Greece)
(10 of25)
Open Image Modal
Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο. (credit:HuffPost Greece)
(11 of25)
Open Image Modal
Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο. (credit:HuffPost Greece)
(12 of25)
Open Image Modal
Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο. (credit:HuffPost Greece)
(13 of25)
Open Image Modal
Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο. (credit:HuffPost Greece)
(14 of25)
Open Image Modal
Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο. (credit:HuffPost Greece)
(15 of25)
Open Image Modal
Εντυπωσιακές, σαν «κεντημένες» πιστόλες της εποχής (credit:HuffPost Greece)
(16 of25)
Open Image Modal
ΤρομπόνιαKατεξοχήν όπλα των ναυτών στα πολεμικά πλοία της εποχής, μπορούν να συγκριθούν με τις σύγχρονες κοντόκανες καραμπίνες. (credit:HuffPost Greece)
(17 of25)
Open Image Modal
Καριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την ΕπανάστασηTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. (credit:HuffPost Greece)
(18 of25)
Open Image Modal
Καριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την ΕπανάστασηTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. (credit:HuffPost Greece)
(19 of25)
Open Image Modal
Καριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την ΕπανάστασηTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. (credit:HuffPost Greece)
(20 of25)
Open Image Modal
Όπλα και προσωπικά αντικείμενα του θρυλικού Κατσαντώνη (προεπαναστατική περίοδος). Περιήλθαν στην κατοχή του Μουσείου από δωρεά απογόνων του. Η μεταλλική ράβδος που φαίνεται κάτω από την πιστόλα του Κατσαντώνη κανονικά χρησιμοποιείται για το γεμισμα της πιστόλας_ βρέθηκε σε στάβλο όπου χρησιμοποιούνταν σαν σύρτης για το κλείδωμα της πόρτας. (credit:HuffPost Greece)
(21 of25)
Open Image Modal
Όπλα και προσωπικά αντικείμενα του θρυλικού Κατσαντώνη (προεπαναστατική περίοδος). Περιήλθαν στην κατοχή του Μουσείου από δωρεά απογόνων του. Η μεταλλική ράβδος που φαίνεται κάτω από την πιστόλα του Κατσαντώνη κανονικά χρησιμοποιείται για το γεμισμα της πιστόλας_ βρέθηκε σε στάβλο όπου χρησιμοποιούνταν σαν σύρτης για το κλείδωμα της πόρτας. (credit:HuffPost Greece)
(22 of25)
Open Image Modal
Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου Κολοκοτρώνη στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822 (credit:HuffPost Greece)
(23 of25)
Open Image Modal
Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου Κολοκοτρώνη στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822 (credit:HuffPost Greece)
(24 of25)
Open Image Modal
Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου Κολοκοτρώνη στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822 (credit:HuffPost Greece)