«Δελφικές Γιορτές: Αρχαιότητα και Μεσοπόλεμος στην Ελλάδα»

Μία μεγάλη πολιτιστική προσπάθεια για να συνδεθεί η ελληνική αρχαιότητα με τη λογοτεχνία, τις τέχνες και την καθημερινότητα του ελληνικού Μεσοπολέμου.
|

«Ένα από τα πλέον γοητευτικά γεγονότα του ελληνικού Μεσοπολέμου είναι οι Δελφικές Εορτές του 1927 και 1930. Οι γιορτές αποτέλεσαν έμπνευση του μεγάλου Έλληνα ποιητή Άγγελου Σικελιανού, τις οποίες σχεδίασε μαζί με την τότε σύζυγό του, μελετήτρια του αρχαίου κόσμου και χορογράφο, Εύα Πάλμερ-Σικελιανού.

Τις Δελφικές Εορτές μεταξύ άλλων υποστήριξαν ηθικά και οικονομικά, ο Αντώνης Μπενάκης και η αδελφή του Πηνελόπη Δέλτα. Αποτέλεσαν μία προσπάθεια, η οποία θα προσάρμοζε στην τρέχουσα πραγματικότητα του Μεσοπολέμου, την αλήθεια της ελληνικής αρχαιότητας μαζί με την αλήθεια της τότε ελληνικής τέχνης. Ο τόπος που επιλέχθηκε ήταν το μαγευτικό τοπίο των Δελφών, ανεσκαμμένο μόλις μερικές δεκαετίες πριν.

Στις κλιτύες του Παρνασσού, στο αρχαίο θέατρο και στο αρχαίο στάδιο των Δελφών, ο Άγγελος Σικελιανός πραγματοποίησε ένα μεγαλεπήβολο όραμα, που ήθελε οι Εορτές να αποτελέσουν τις αμφικτιονίες τέχνης και πολιτισμού των ετών εκείνων. Σχεδιάστηκε μία πολύ μεγάλη γκάμα εκδηλώσεων, οι οποίες αφορούσαν το θέατρο, την ποίηση, τη λογοτεχνία, τη μουσική, τον χορό, αθλητικούς και ιππικούς αγώνες, τη λαϊκή τέχνη, αλλά και προτάσεις συνθετικές για όλα τα παραπάνω, σε μία αναζήτηση αναπαραστάσεων της αρχαιότητας με νεότερα μέσα…»

Στο επεισόδιο της νέας περιόδου της σειράς CLOSE UPS, ο Τάσος Σακελλαρόπουλος, υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη και η Μαρία Δημητριάδου, επιμελήτρια των Ιστορικών Αρχείων, μιλούν για τις Δελφικές Εορτές.

Οι Δελφικές Εορτές του 1927 και του 1930 σχεδιάστηκαν από το ζεύγος Άγγελος Σικελιανός και Εύα Palmer -Σικελιανού. Στηρίχθηκαν οικονομικά και ηθικά τόσο από τον Αντώνη Μπενάκη όσο και από την αδελφή του Πηνελόπη Σ. Δέλτα, μεταξύ άλλων. 

Αποτέλεσαν μια μεγάλη πολιτιστική προσπάθεια για να συνδεθεί η ελληνική αρχαιότητα με τη λογοτεχνία, τις τέχνες και την καθημερινότητα του ελληνικού Μεσοπολέμου.  Όπως σημειώνει ο Τάσος Σακελλαρόπουλος «… Μετά την κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας και την Μικρασιατική Καταστροφή, το όραμα αυτό δημιούργησε ελπίδες για τον επαναπροσδιορισμό της νεότερης Ελλάδας μέσα από τον σεβασμό στην αρχαιότητα και στην τρέχουσα παράδοση».

Η σειρά CLOSE UPS ρίχνει φως σε αντικείμενα του Μουσείου Μπενάκη, μέσα τόσο από τις ιστορίες που τα ίδια αφηγούνται, όσο και από τις ιστορίες ανθρώπων που συνδέονται με αυτά. 

Στα επεισόδια του νέου κύκλου της σειράς (Season #3), τα αντικείμενα που πρωταγωνιστούν γίνονται αφορμή για να γνωρίσουμε αθέατα τμήματα του Μουσείου, όπως τα εργαστήρια Συντήρησης, άλλες συλλογές, όπως τη συλλογή Παιχνιδιών, αλλά και σημαντικούς δημιουργούς των οποίων το έργο ερευνάται στα Φωτογραφικά Αρχεία και τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής. 

Τέσσερα από τα επεισόδια του κύκλου αυτού συνδέονται άμεσα με την επανέκθεση της μόνιμης συλλογής στον τρίτο όροφο του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού, που ανοίγει στο κοινό του Μάρτιο του 2024.