Τα στοιχεία δείχνουν πως η πανδημία ήταν ένα σημείο καμπής. Οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων άλλαξαν ριζικά τις μεταφορικές τους συνήθειες
Open Image Modal
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί μια οικονομία χαμηλών ρύπων. Στόχος είναι η επιτάχυνση της μετάβασης σε μια βιώσιμη, έξυπνη κινητικότητα να μειώσει τις εκπομπές CO2 μέχρι και 90%.
Adam Webb via Getty Images

Ο Τζ.Μπάιντεν έγινε ο πρώτος Αμερικανός Πρόεδρος που συμπεριέλαβε τη Μικροκινητικότητα, την ηλεκτροκίνηση και τις ψηφιακές μετακινήσεις στο προεκλογικό του πρόγραμμα. Κανένας άλλος υποψήφιος πριν δεν το είχε κάνει. Όχι γιατί ήταν απαραίτητα περισσότερο προοδευτικός από τους προκατόχους του, αλλά κυρίως διότι μέσα σε τέσσερα χρόνια, η τεχνολογία έκανε άλματα και κατάφερε να προσφέρει νέες μορφές βιώσιμων μετακινήσεων. 

Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Ολλανδική Κυβέρνηση δοκιμάζει πιλοτικά έναν αλγόριθμο που απενεργοποιεί αυτόματα τους κινητήρες των ηλεκτρικών ποδηλάτων, όταν εισέρχονται σε ορισμένες περιοχές του Άμστερνταμ.

Ταυτόχρονα, ένας κάτοικος της Μαδρίτης, ο οποίος θα πουλήσει το παλιό του όχημα, θα λάβει 1,250 ευρώ επιδότηση για υπηρεσίες Car sharing.

Αντίστοιχα, η Βαρκελώνη σχεδιάζει να πεζοδρομήσει τελείως τη συνοικία της Eixample, μετατρέποντας τους δρόμους σε πάρκα και παιδικές χαρές, ενώ το Παρίσι καταργεί 60,000 θέσεις δημόσιας στάθμευσης σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις μετακινήσεις  με ΙΧ. Μόλις την Τετάρτη το Ηνωμένο Βασίλειο έγινε η πρώτη χώρα που ανακοίνωσε το τέλος των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από το 2030, ενώ ήδη από το 2017, όλα τα εμβληματικά «μαύρα ταξί» του Λονδίνου πρέπει να είναι ηλεκτρικά. 

Έφτασε η στιγμή που οι μεγάλες πόλεις διεκδικούν πίσω το δημόσιο χώρο από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, ενώ οι μετακινήσεις μεταφέρονται στο ψηφιακό περιβάλλον και γίνονται βιώσιμες. Με τον τομέα των μεταφορών, να είναι υπεύθυνος για το  ¼ των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί μια οικονομία χαμηλών ρύπων. Στόχος είναι η επιτάχυνση της μετάβασης σε μια βιώσιμη, έξυπνη κινητικότητα να μειώσει τις εκπομπές CO2 μέχρι και 90%.

Τα στοιχεία δείχνουν πως η πανδημία ήταν ένα σημείο καμπής. Οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων άλλαξαν ριζικά τις μεταφορικές τους συνήθειες. Μπορεί τα ΙΧ να κέρδισαν πρόσκαιρα έδαφος λόγω υγειονομικής ασφάλειας, όμως οι πωλήσεις ποδηλάτων και e-scooters εκτοξεύθηκαν διεθνώς. Στις χώρες που οι υπηρεσίες car sharing είναι ώριμες, καταγράφηκε ως μια ασφαλής επιλογή, ενώ οι μετακινήσεις με ταξί μέσω εφαρμογών, σε αγορές όπως η Ελλάδα, ενισχύθηκαν περαιτέρω. 

Είναι προφανές, πως η τεχνολογική έκρηξη προσφέρει βελτιωμένη ποιότητα υπηρεσιών, περισσότερη ασφάλεια και μεγαλύτερη ικανοποίηση των πελατών. Ταυτόχρονα όμως, η χρήση αναδυόμενων τεχνολογιών προσφέρει και καλύτερη διασύνδεση προσφοράς και ζήτησης, βιωσιμότερη χρήση των οχημάτων, περισσότερα κέρδη για τους οδηγούς, μειωμένους ρύπους και αποσυμφόρηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.  

Η επόμενη γενιά των εφαρμογών πάει ακόμα πιο πέρα. Είναι σχεδιασμένη στην προοπτική της κινητικότητας ως υπηρεσία (Mobility as a Service). Πρόκειται για μια ριζοσπαστική αντίληψη συνδυαστικών υπηρεσιών μεταφοράς, που στόχο έχουν να απελευθερώσουν τον επιβάτη από το άγχος των μετακινήσεων, με όρους βιωσιμότητας. 

Στην προοδευτική της εκδοχή αποτελεί μια εναλλακτική λύση στην ιδιοκτησία και τη χρήση του αυτοκινήτου, καθώς μέσα από μία και μόνο εφαρμογή για έξυπνα κινητά ο χρήσης αποκτά πρόσβαση σε όλο το φάσμα υπηρεσιών μετακίνησης (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ταξί, ποδήλατα, e-scooters κ.α.). Με τη ικανότητα που έχουν οι αλγόριθμοι των εφαρμογών, ο τελικός χρήστης θα έχει μια σειρά από επιλογές και κόστη, προκειμένου να κάνει περισσότερο άνετη και ευέλικτη τη μετακίνηση του. Αυτή η κατεύθυνση, μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση των ρύπων και παράλληλα να αποσυμφορήσει τους δρόμους από σημαντικό αριθμό ΙΧ. 

Αυτή η πραγματικότητα ξεδιπλώνεται ήδη σε αρκετές χώρες της Ευρώπης. Στον αντίποδα, η Ελλάδα παραμένει εγκλωβισμένη σε ένα απαρχαιωμένο και αντι-ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο, παρά το γεγονός πως η έκρηξη του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας, προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες. Συναντάται μάλιστα το φαινόμενο, Έλληνες μηχανικοί να αναπτύσσουν τεχνολογίες από το Κέντρο της Αθήνας, τις οποίες δε μπορούν να απολαύσουν οι Έλληνες πολίτες. Κιαυτή η πραγματικότητα, εάν δεν στερεί επενδύσεις, σίγουρα απογοητεύει και αποθαρρύνει τους Έλληνες να δουλέψουν από την πατρίδα τους.  Κάποια στιγμή όμως, πρέπει επιτέλους να το αλλάξουμε αυτό.