Η θρυλική βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα αποκαθίσταται και μετατρέπεται σε Κέντρο Πολιτισμού

Το χαρακτηρισμένο από το 1998 διατηρητέο κτίριο αγόρασε ο δήμος της Αγίας Παρασκευής το 2017.
Open Image Modal
Horst P. Horst via Getty Images

Εγκρίθηκε ομόφωνα από τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων η μελέτη μετατροπής της ιστορικής βίλας Ιόλα, στην Αγία Παρασκευή, σε χώρο εκθέσεων και πολιτιστικών δραστηριοτήτων

Η βίλα έχει συνδεθεί με μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, τον συλλέκτη Αλέξανδρο Ιόλα (1907-1987), ο οποίος προώθησε τη σύγχρονη τέχνη σε παγκόσμιο επίπεδο.

Έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της τέχνης από το 1950 και ως τα τέλη της δεκαετίας 1970. Το κτήριο αποτελεί σημείο αναφοράς για την ιστορία της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας, αφού φιλοξένησε μέρος από τις αξιολογότερες συλλογές του Ιόλα, με έργα των de Chirico, Man Ray, Modigliani, Calder, Jean Tinguely, Warhol, Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Τάκι. Υπενθυμίζεται ότι ο Ιόλας δώρισε μέρος της συλλογής του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Σήμερα, 33 χρόνια από το θάνατό του, θα ξεκινήσει η αποκατάσταση της οικίας.

Η προτεινόμενη χρήση συμφωνεί με το όραμα του Ιόλα, αναδεικνύοντας το χαρακτηρισμένο από το 1998 διατηρητέο κτήριο, το οποίο αγόρασε ο δήμος της Αγίας Παρασκευής το 2017, για να το αξιοποιήσει ως Κέντρο Πολιτισμού.

Open Image Modal
Η οικία του Αλέξανδρου Ιόλα. Vogue, 1981
Horst P. Horst via Getty Images
Open Image Modal
Horst P. Horst via Getty Images
Open Image Modal
Horst P. Horst via Getty Images
Open Image Modal
Horst P. Horst via Getty Images
Open Image Modal
Το λουλούδι του Τάκι
Horst P. Horst via Getty Images

Το 2018 η μελέτη με τίτλο «Δημιουργική επανάχρηση ιδιοκτησίας Ιόλα» εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, με φορέα υλοποίησης το Δήμο Αγίας Παρασκευής με τον όρο «οι απαραίτητες μελέτες, καθώς και οι τυχόν τροποποιήσεις και συμπληρώσεις να υποβληθούν για έγκριση στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και να συνταχθούν βάσει προδιαγραφών οι οποίες θα δοθούν από τη Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων». 

Βασική επιδίωξη είναι η διατήρησης της υπάρχουσας μορφής του κτηρίου (διαμερισματοποίηση) στο πνεύμα ενός μουσείου μοντέρνας τέχνης.

Open Image Modal
Ο Αλέξανδρος Ιόλας στη σκάλα της οικίας του
Horst P. Horst via Getty Images

Η διάταξη των εννέα αιθουσών στο ισόγειο προσφέρει κυκλική ροή των επισκεπτών. Η αίθουσα της τραπεζαρίας, με το μαρμάρινο τραπέζι, θα διαμορφωθεί σε αίθουσα συσκέψεων και συνεδριάσεων. Το υπνοδωμάτιο του Ιόλα, δίπλα στην κυρία είσοδο, θα φιλοξενήσει χώρους γραφείων, ενώ στην προσθήκη της ανατολικής πλευράς του κτηρίου, στο χώρο της κουζίνας και στο νεότερο υπνοδωμάτιο του Ιόλα, θα δημιουργηθεί εντευκτήριο/ κυλικείο που θα εξυπηρετεί  τους επισκέπτες. 

Στον όροφο, η μεγάλη αίθουσα, όπου βρισκόταν και το έργο του Τάκι, θα μετατραπεί σε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (θεάτρου, κινηματογράφου, εκδηλώσεων). Διατηρείται ο χώρος της βιβλιοθήκης με ίδια χρήση ενώ στον όροφο της προσθήκης θα δημιουργηθούν δύο μικροί ξενώνες φιλοξενίας καλλιτεχνών.

Οι παρεμβάσεις δεν πρέπει να αλλοιώσουν τις εξωτερικές όψεις του κτηρίου αλλά και του εσωτερικού διακόσμου (ορθομαρμαρώσεις). Θα διατηρηθούν και θα συντηρηθούν τα στοιχεία εξοπλισμού του κήπου (τραπέζια, καθιστικά κ.ά.).

Open Image Modal
Η οικία Ιόλα σήμερα, μετά από δεκαετίες εγκατάλειψης και καταστροφών.
ΥΠΠΟΑ

Θα υποβληθεί στο ΥΠΠΟΑ προς έγκριση το σχέδιο της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου συμπεριλαμβανομένων των έργων τέχνης που θα τοποθετηθούν εκεί, καθώς και ο εξωτερικός φωτισμός.