Είμαστε όλοι συνένοχοι για όσα μας συμβαίνουν;

Περί στρουθοκαμηλικής πολιτικής
|
Open Image Modal
Sean Gallup via Getty Images

Έτυχε να ακούσω πρόσφατα τη φράση του Χόρχε Μπουκάϊ, Αργεντινού ψυχοθεραπευτή και συγγραφέα: «Είμαστε όλοι συνένοχοι για όσα μας συμβαίνουν, γιατί με τον άλφα ή βήτα τρόπο έχουμε επιλέξει να μας συμβούν». Προφανώς ισχύει για ό,τι συμβαίνει σε εμάς προσωπικά από δικές μας αποφάσεις. Δε συμφωνώ, όμως, αν μιλάμε για τα συλλογικά βάρη. Δεν είμαστε όλοι συνένοχοι, γιατί δεν έχουμε όλοι τις ίδιες ευθύνες για ό,τι συμβαίνει στον κόσμο. 

Και δεν συμπεριφέρονται όλοι όσοι χαράζουν πολιτική και λαμβάνουν αποφάσεις  με τον ίδιο τρόπο. Πολλές φορές μάλιστα τα φαινόμενα απατούν.   

Με την ευκαιρία της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος θα αναφερθώ μόνο σε ένα παράδειγμα. 

Ηγέτιδα χώρα για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV), αλλά... 

Μόλις προχθές διάβαζα πως η Νορβηγία τείνει να εξελιχθεί σε ηγέτιδα χώρα στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV). Σήμερα, τα αυτοκίνητα αυτά αποτελούν περισσότερο από το 50% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στη Νορβηγία. Δηλαδή, περισσότερο από 10 φορές τον παγκόσμιο μέσο όρο. Αυτό συμβαίνει χάρη σε ένα γενναιόδωρο πακέτο φορολογικών κινήτρων της κυβέρνησης για αγορά και χρήση BEV. Το ερώτημα  είναι πώς τα καταφέρνει; 

Η Νορβηγία είναι ένας μεγάλος εξαγωγέας πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αλλά πρέπει να πουλήσει πάνω από 100 βαρέλια πετρελαίου - που εκπέμπουν 40 τόνους CO2 - για να καλύψει τις φορολογικές ελαφρύνσεις που δίνει για ένα ηλεκτρικό όχημα αποφεύγοντας ένα μόνο τόνο CO2.

Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της Νορβηγίας είναι ότι ο ηλεκτρισμός της προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από καθαρή υδροηλεκτρική ενέργεια.

Αυτό σημαίνει ότι οι εκπομπές των BEV, σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα, προέρχονται μόνο από την κατασκευή των μπαταριών. 

Είναι προφανές ότι η Νορβηγία θα είναι μία από τις πρώτες χώρες στον κόσμο που θα φθάσει στις μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (CO2, μεθάνιο CH4, υποξείδιο του αζώτου N2O). Έτσι και αλλιώς,  η χώρα εκπέμπει μόλις το 0,1% του παγκόσμιου CO2, με μόνο το ένα τρίτο αυτού του μικρού κλάσματος να προέρχεται από τις μεταφορές.

Πολύ μεγαλύτερη σημασία είναι όμως η καύση των εξαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου της Νορβηγίας, η οποία -καύση - εκπέμπει περίπου 15 φορές περισσότερο CO2 από ό, τι η Νορβηγία σαν χώρα.

Εγώ αυτό το λέω στρουθοκαμηλική πολιτική και δεν νοιώθω συνένοχος!