Οι χρήστες των social media στην Κίνα ανάγκασαν τη Nike να αποσύρει προϊόντα της από την αγορά

Τι σχέση μπορεί να έχει ένα παπούτσι με την πολιτική;
|
Open Image Modal
Undercover x Nike Daybreak

Την εποχή που τα social media βασιλεύουν, διαμορφώνοντας ταυτότητες, τάσεις ακόμη και κολοσσοί όπως η Nike είναι ευάλωτοι.

Αυτό φάνηκε ξεκάθαρα μετά την ανακοίνωση της εταιρείας περί αιφνίδιας διακοπής πώλησης ορισμένων προϊόντων της στην κινεζική αγορά. Δεν πρόκειται όμως για προϊόντα στα οι καταναλωτές διαπίστωσαν κάποιο ελάττωμα και ως χρήστες των social media προέβησαν στα γνωστά σε όλους μας οργισμένα σχόλια. Η αντίδραση κινέζων καταναλωτών σχετίζεται με ένα σοβαρό, πολιτικό ζήτημα που αφορά τη σχέση της Κίνας με το Χονγκ Κονγκ. Και η Nike πιάστηκε στη μέση.

Όπως εξήγησε η εταιρεία, αναγκάστηκε να προχωρήσει στην απόσυρση προϊόντων, συγκεκριμένου σχεδιαστή επειδή αυτός εξέφρασε την υποστήριξη στις μαζικές κινητοποιήσεις που έγιναν στο Χονγκ Κονγκ κατά του νόμου που θα επέτρεπε την έκδοση υπόπτων στη Κίνα. Πολλοί διαδηλωτές φοβούνταν ότι ο προτεινόμενος νόμος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την απέλαση ακτιβιστών ή πολιτικών που «ενοχλούσαν» το Πεκίνο.

Η σχετική δήλωση της Nike στο CNN αναφέρει πως πρόκειται για μικρό αριθμό προϊόντων αλλά δεν παρείχε περισσότερες λεπτομέρειες αν και παραδέχεται πως η απόφαση ήρθε μετά «τα σχόλια των κινέζων καταναλωτών».

Σύμφωνα πάντως με τους Financial Times πρόκειται τα προϊόντα ανήκουν σε μια σειρά αθλητικών παπουτσιών Undercover x Nike Daybreak που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία της Νικε με την ιαπωνική φίρμα Undercover, της οποίας επικεφαλής είναι ο σχεδιαστής Τζουν Τακαχάσι.

Η Undercover είχε δημοσιεύσει εικόνες από τις διαδηλώσεις στο Χονγκ Κονγκ σε story στον λογαριασμό που διατηρεί στο Instagram με το σχόλιο «Όχι στην έκδοση στην Κίνα», «Εμπρός Χονγκ Κονγκ» (στα κινεζικά).

Χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ηπειρωτική Κίνα εξέφρασαν την οργή τους για την άποψη που εξέφρασε η εταιρεία ενώ στο Weibo (το Twitter της Κίνας) ορκίζονταν πως θα πέταγαν τα παπούτσια της Nike. Ένας χρήστης μάλιστα δημοσίευσε μια φωτογραφία με τα παπούτσια πεταμένα σε ένα δοχείο απορριμμάτων.

«Υπάρχει μία Κίνα», έγραψε ένας άλλος χρήστης, προσθέτοντας ότι τα σχόλια της Undercover είναι προσβλητικά ενώ συνόδευε το σχόλιο με φωτογραφία στην οποία απεικονίζεται το λογότυπο της Undercover» σε ένα παπούτσι της Nike.

Η Undercover αρνήθηκε να σχολιάσει. 

Σημειώνεται πως η Κίνα είναι μια από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές για τα προϊόντα της Nike ενώ στη χώρα κατασκευάζεται το 1/4 των υποδημάτων και των ενδυμάτων της εταιρείας.

Είναι όμως και μια δύσκολη αγορά αφού η Nike δεν είναι η πρώτη μεγάλη εταιρεία που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Πέρυσι, η Gap απέσυρε επίσης ένα προϊόν από τη αγορά της Κίνας μετά από παράπονα πελατών πως δεν έχει συμπεριληφθεί στον χάρτη της Κίνας η Ταϊβάν και νησιά της Νότιας Σινικής Θάλασσας τα οποία διεκδικεί το Πεκίνο.

Πηγές: CNN, Financial Times