Σωτήρης Τσαφούλιας: Οι «17 Κλωστές» είναι μια ιστορία για όσους δημιουργούν δολοφόνους

Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης στη HuffPost λίγο πριν την πρεμιέρα της νέας σειράς του, αλλά και της θεατρικής παράστασης «Η αξία της ζωής».
Open Image Modal
Σωτήρης Τσαφούλιας
domniki mitropoulou

«Αυτό που συγκίνησε εμένα σε αυτή την ιστορία είναι πως ενώ πρόκειται για μια αληθινή ιστορία που συνέβη πριν από 115 χρόνια, παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ. Είναι μια σειρά που ουσιαστικά μας δείχνει πως εμείς οι ίδιοι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα και όταν αυτά απασφαλίσουν και χτυπήσουν, αναρωτιόμαστε τι φταίξαμε, όταν εμείς οι ίδιοι με την συμπεριφορά μας, έχουμε δημιουργήσει τις συνθήκες εκτροπής της συμπεριφοράς των συνάνθρωπων μας». 

Κύθηρα, 1906-1909. Ο Αντώνης, ένας φιλήσυχος τσαγκάρης είναι ένα αγαπητό πρόσωπο μέχρι τη στιγμή που κατηγορείται ότι έκανε ανήθικες προτάσεις σε μια παντρεμένη πελάτισσά του. Μετά από αυτό το περιστατικό, η τοπική κοινωνία τον εξωθεί σε φυγή. Μετακομίζει στον Πειραιά, χωρίς ωστόσο να μπορεί να ορθοποδήσει. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και στη μεγαλούπολη, αφήνοντας τον Αντώνη οργισμένο και πικραμένο απέναντι στον κόσμο. Μην μπορώντας να διαχειριστεί τον θυμό του, αποφασίζει να επιστρέψει στα Κύθηρα και να πάρει εκδίκηση.

 Η σφαγή που συγκλόνισε την ελληνική κοινή γνώμη πριν από έναν αιώνα, η πληροφορία που έμαθε από τον Πάνο Δημάκη -στον ομότιτλο βιβλίο του οποίου βασίζεται η σειρά- αφότου ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα, οι απόγονοι θυμάτων στα Κύθηρα, η μίνι σειρά που ετοιμάζει, η μεγαλύτερη φιλοδοξία του, αλλά και το θέατρο.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα της νέας σειράς μυθοπλασίας «17 Κλωστές» (22 Ιανουαρίου) που υπογράφει και πάλι στην COSMOTE TV, ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας απαντά στις ερωτήσεις της HuffPost.

 

-Τον Ιούνιο του 2022, με αφορμή τον τελευταίο κύκλο της εξαιρετικά επιτυχημένης σειράς «Έτερος Εγώ», τέθηκε από τους δημοσιογράφους η ερώτηση εάν θα κάνατε ένα ακόμη crime thriller. Θυμάμαι ότι η απάντηση που δώσατε ήταν «Το έκανα τρεις φορές [...] Γιατί να ξαναδοκιμάσω στο ίδιο πεδίο;», δηλώνοντας έτοιμος για κάτι διαφορετικό.  Με τις «17 Κλωστές» στραφήκατε ξανά -ακολουθώντας αυτή τη φορά ωστόσο, έναν διαφορετικό δρόμο- στην ιστορία ενός εγκλήματος.

Σ.Τ.: Όσες σειρές έχουν φιλί, δεν είναι ερωτικές. Όσες σειρές έχουν κλάμα, δεν είναι δραματικές, όσες έχουν γέλιο δεν είναι κωμικές και όσες έχουν έγκλημα δεν είναι αναγκαστικά στην κατηγορία crime. Το Έτερος Εγώ με τις 17 Κλωστές δεν έχουν απολύτως καμία σχέση ή ομοιότητα, είναι δυο εντελώς διαφορετικές ιστορίες. Οι 17 Κλώστες είναι ένα κοινωνικό thriller, που μας δείχνει πως συγκεκριμένες συμπεριφορές μπορούν να οδηγήσουν ανθρώπους και καταστάσεις στα άκρα.

-Τι ήταν αυτό που σας συγκίνησε στις «17 Κλωστές»; Το γεγονός ότι βασίζεται σε αληθινά γεγονότα; Γιατί μας ιντριγκάρει πάντα η πληροφορία ότι μία ταινία, μία σειρά, ένα βιβλίο βασίζεται σε αληθινά γεγονότα; 

Σ.Τ.: Πολλές φορές όταν βλέπουμε ένα έργο, προσπαθούμε να φανούμε εξυπνότεροι του έργου και δεν το αφήνουμε να μας ταξιδέψει, παρά ψάχνουμε να βρούμε ψεγάδια η αναλήθειες. Μια αληθινή ιστορία σε καθηλώνει στο να την δεις όπως είναι, επομένως σε ταξιδεύει πιο σωστά. Αυτό που συγκίνησε εμένα σε αυτή την ιστορία είναι πως ενώ πρόκειται για μια αληθινή ιστορία που συνέβη πριν από 115 χρόνια, παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ. Είναι μια σειρά που ουσιαστικά μας δείχνει πως εμείς οι ίδιοι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα και όταν αυτά απασφαλίσουν και χτυπήσουν, αναρωτιόμαστε τι φταίξαμε, όταν εμείς οι ίδιοι με την συμπεριφορά μας, έχουμε δημιουργήσει τις συνθήκες εκτροπής της συμπεριφοράς των συνάνθρωπων μας.

Open Image Modal
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας με τον πρωταγωνιστή της σειράς Πάνο Βλάχο. Από τα γυρίσματα.
domniki mitropoulou

-Οι «17 Κλωστές» εξιστορούν μία από τις μαζικότερες δολοφονίες που γνώρισε ποτέ η χώρα -μία υπόθεση μάλλον άγνωστη στο ευρύ κοινό- όμως ο πυρήνας είναι ναι, αμιγώς κοινωνικός. Ο κεντρικός ήρωας, ο Αντώνης, εξοστρακίζεται, γίνεται παρίας. Το σκοτάδι μέσα του δεν γεννιέται εν μία νυκτί. 

Σ.Τ.: Ο Αντώνης είναι ένας εσωστρεφής και ήσυχος άνθρωπος που ό,τι συναίσθημα νοιώθει το εκφράζει μέσα από τις τέχνες του. Την τσαγκαρική ή τη μουσική. Μόλις του στερούν αυτές τις δυο διεξόδους, την αδικία που του επιβάλουν, την εκφράζει με βία. Αυτό είναι ένα τα σημαντικά μηνύματα που μας δίνει η ιστορία αυτή πέρα του κοινωνικού της μηνύματος. Οι 17 Κλωστές δεν είναι μια ιστορία ενός δολοφόνου. Είναι μια ιστορία για όσους δημιουργούν δολοφόνους.

-Ποιο στοιχείο, ποια πληροφορία για τη μεγάλη εκείνη σφαγή, που μοιράστηκε μαζί σας ο Πάνος Δημάκης από την έρευνα του, σάς εξέπληξε περισσότερο; 

Σ.Τ,: Μια πληροφορία που δυστυχώς ο Πάνος Δημάκης την έμαθε και μου την είπε αφού είχαμε ολοκληρώσει τα γυρίσματα. Όταν ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο Αντώνης, σε κατάσταση παραφροσύνης ξεκίνησε να πάει στις Καλοκαιρινές, όπου και έγινε η σφαγή, καθώς περπατούσε τον είδε μια γυναίκα και τον παρακάλεσε να πάρει το παιδί της να το πάει στο επόμενο χωριό στον παππού του για να μην περπατά μόνο του. Ο Αντώνης πήρε το παιδί από το χέρι, παρέκκλινε της πορείας του, πήγε το παιδί με ασφάλεια στο παππού του και μετά πήγε στις Καλοκαιρίνες και διέπραξε τα εγκλήματα του.

Open Image Modal
domniki mitropoulou

-Τα data για τις «17 Κλωστές»; Πόσοι ηθοποιοί, πόσοι τεχνικοί, πόσες ημέρες γυρισμάτων και μοντάζ;

Σ.Τ.: Στη σειρά πήραν μέρος συνολικά 93 ηθοποιοί (στο νούμερο δεν περιλαμβάνονται οι βοηθητικοί ηθοποιοί), 50 τεχνικοί και τα γυρίσματα διήρκησαν 50 μέρες. Το μοντάζ διήρκησε λιγότερο από το σύνηθες, γιατί είχα μαζί μου σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων τον μοντέρ μου τον Γιώργο Γεωργόπουλο, ο οποίος κάθε μέρα μόνταρε τις σκηνές την προηγούμενης ημέρας, ώστε να μπορώ να έχω καλύτερη εικόνα για την πορεία της σειράς. Επομένως με την ολοκλήρωση των γυρισμάτων είχαμε ένα πρώτο cut πάνω στο όποιο δουλέψαμε ώστε να καταλήξουμε στο τελικό.

-Η σειρά γυρίστηκε ως επί το πλείστον στα Κύθηρα, εκεί όπου πριν από έναν αιώνα συνέβησαν όλα, επιλογή που προσδίδει μία προστιθέμενη αξία στην παραγωγή. Πώς σας υποδέχτηκαν οι ντόπιοι, γνωρίζοντας ότι θα αφηγηθείτε ένα από τα πιο τραγικά γεγονότα στην ιστορία του νησιού;

Σ.Τ.: Στην αρχή οι περισσότεροι ήταν σκεπτικοί και κρατημένοι. Θυμάμαι πως όταν μάθαιναν τι κάναμε, συχνά μας ρωτούσαν: «Εσείς τώρα ήρθατε να μας κάνετε να δείχνουμε κακοί;». Όσο όμως περνούσαν οι μέρες, άνοιγαν και οι καρδιές και τα στόματα. Μαθαίναμε καινούργιες λεπτομέρειες και τελικά πολλοί απόγονοι θυμάτων ζήτησαν να συμμετάσχουν στη σειρά ως φόρο τιμή για τους συγγενείς που έχασαν, πράγμα που έγινε και ήταν πολύ συγκινητικό.

-Συμφωνείτε με την άποψη ότι το σινεμά είναι του σκηνοθέτη και το θέατρο του ηθοποιού; (Στο σινεμά -όπως και στην τηλεόραση- το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα και μοναδικό, αυτό που προκύπτει από το μοντάζ. Στο θέατρο, μετά την τελευταία γενική πρόβα, η παράσταση παραδίδεται ουσιαστικά από τον σκηνοθέτη στους ηθοποιούς και κάθε βράδυ είναι «διαφορετική», ανάλογα και με την αλληλεπίδραση σκηνής-πλατείας).

Σ.Τ.: Δεν θα μπορούσα να διαφωνήσω, αλλά θα πρόσθετα, του ηθοποιού και του θεατή. Στο κινηματογράφο ο θεατής βλέπει ό,τι θέλει η κάμερα. Στο θέατρο η κάμερα είναι τα μάτια του θεατή. Κοιτούν όπου θέλουν. Επομένως στο Θέατρο κάθε βράδυ γεννιέται και μια καινούργια εκδοχή του ίδιου έργου ειδικά όπως είπατε από την αλληλεπίδραση σκηνής-πλατείας.

Open Image Modal
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας στις πρόβες της παράστασης «Η αξία της ζωής»
domniki mitropoulou

-Ποια είναι «Η Αξία της Ζωής»; Τι πραγματεύεται το θεατρικό έργο της Τζέιν Άντερσον που σκηνοθετείτε εφέτος;

Σ.Τ.: To έργο μας παρουσιάζει δύο ζευγάρια (δύο ξαδέρφες και τους συζύγους τους) που συναντιώνται μετά από καιρό και με τα δύο ζευγάρια να βρίσκονται αντιμέτωπα το κάθε ένα με τη δική του τραγική απώλεια.

Αυτό που με γοήτευσε στο έργο είναι το γεγονός πως ενώ αυτά τα δυο ζευγάρια είναι εκ διαμέτρου αντίθετα, στον τρόπο ζωής, σκέψης και πεποιθήσεων, πράγμα που κάποια στιγμή τους οδηγεί σε μια τεράστια έκρηξη θυμού και σύγκρουσης, στο τέλος το κάθε ζευγάρι βρίσκει μια διέξοδο στον πόνο του μέσα από τις πεποιθήσεις του άλλου ζευγαριού. Και αυτό συμβαίνει και στα δυο ζευγάρια του έργου μας. Το πως δηλαδή, αυτό που βιαζόμαστε να αντιπαθήσουμε ή να εναντιωθούμε μπορεί να μας βοηθήσει στο τέλος περισσότερο από αυτό που θεωρούμε δεδομένο ή πεποίθηση μας.

Open Image Modal
«Η αξία της ζωής»
domniki mitropoulou

-Ποια χαρά σας προσφέρει το θέατρο που -ενδεχομένως- δεν σας δίνει η τηλεόραση;

Σ.Τ.: Δεν έχω κάνει μέχρι στιγμής τηλεόραση όποτε θα σας απαντήσω για τη χαρά που μου δίνει το θέατρο σε σχέση με τον κινηματογράφο. Απολαμβάνω το θέατρο υπό την έννοια ότι δεν μπορείς να έχεις τον απόλυτο έλεγχο όπως στο σινεμά και επειδή είμαι άνθρωπος που μου αρέσει να ελέγχω τις καταστάσεις, στο θέατρο αυτό δεν μπορώ να το κάνω.

Το θέατρο σε μετεωρίζει και σε μαθαίνει να είσαι παρών στο τώρα και ότι τίποτα δεν σου ανήκει. Επίσης είναι ένας τρόπος να μη χάνεις την επικοινωνία σου με τον κόσμο. Η επαφή και η επικοινωνία με το κοινό μέσω έργων είναι μεγάλη πηγή χαράς και έμπνευσης για μένα. Σε σκηνοθετικό επίπεδο τώρα, το σινεμά είναι σαν να φτιάχνεις γλυπτό στο μάρμαρο, ενώ το θέατρο είναι σαν να φτιάχνεις γλυπτό στο πάγο. Αυτή είναι και η μαγεία του. Σε μαθαίνει να είσαι παρών στο τώρα. Στη στιγμή. Αν χάσεις τη στιγμή την έχασες. Είναι σαν τη ζωή.

Open Image Modal
domniki mitropoulou

-Τα νούμερα τηλεθέασης -μία αναπόφευκτη πραγματικότητα- πόσο σας επηρεάζουν;

Σ.Τ.: Τα νούμερα τηλεθέασης δείχνουν τι βλέπουν οι άνθρωποι, όχι πόσο εκτιμούν αυτό που βλέπουν. Προσωπικά δεν με απασχολούν.

-Το επόμενο πρότζεκτ; Υπάρχει ήδη κάπου στις σκέψεις σας;

Σ.Τ.: Μετά την Αξία της Ζωής, θα επιστέψω για 4η φορά στον Eric Emmanuel Schmitt ανεβάζοντας ένα ακόμη θεατρικό του έργο στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, τον Οκτώβριο του 2024. Παράλληλα, έχω ολοκληρώσει τη συγγραφή των σεναρίων μιας mini σειράς και προετοιμάζομαι για την υλοποίηση της.

-Η μεγαλύτερη φιλοδοξία σας (επαγγελματικά και προσωπικά);

Σ.Τ.: Να εξακολουθήσω να εξελίσσομαι χωρίς να χάνω την ανθρωπιά μου.

 

Info

Η σειρά 6 επεισοδίων, σε σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου - Κάτιας Κισσονέργη και σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια θα προβάλλεται κάθε Δευτέρα στις 23:00 αποκλειστικά στο COSMOTE CINEMA 1HD. Αμέσως μετά την προβολή του στο κανάλι, κάθε νέο επεισόδιο της σειράς θα είναι διαθέσιμο on demand, σε 4Κ ανάλυση.

Τον πρωταγωνιστή Πάνο Βλάχο που επωμίζεται τον ρόλο του Αντώνη πλαισιώνει ένα μεγάλο καστ Ελλήνων ηθοποιών που απαρτίζεται από τους: Αθηνά Τσιλύρα, Θοδωρή Κατσαφάδο, Μαρίνα Ψάλτη, Κώστα Φλωκατούλα, Κώστα Φιλίππογλου, Μάνο Βακούση, Ταξιάρχη Χάνο, Φώτη Θωμαΐδη, Θάνο Τοκάκη, Ντένια Στασινοπούλου, Μελίνα Βαμπούλα, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Άλκηστη Πουλοπούλου, Ειρήνη Ιωάννου–Παπανεοφύτου, Στέλλα Αντύπα, Χρήστο Βελιάνο, Θράσο Σταθόπουλο, Τάσο Σωτηράκη, Νικόλα Μαραγκόπουλο, Ελένη Δαφνή και Νικόλα Δροσόπουλο.

Στη σειρά συμμετέχουν, επίσης, οι: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Δήμητρα Σακαλή, Δωροθέα Βουτσαδοπούλου, Μαρία Κοντοδήμα, Κώνσταντίνος Τσεντούρος, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Γιάννης Βουλγαράκης, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Φώτης Πέτσος, Γιώργος Κανέλλης, Κώστας Ροζής Άπος Κυπραίος και Πέτρος Χυτήρης.

Η σειρά είναι παραγωγή της COSMOTE TV.

 

«Η Αξία της Ζωής» της Jane Anderson, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Σκηνοθεσία:  Σωτήρης Τσαφούλιας

Πρεμιέρα: Τετάρτη 24 Ιανουαρίου στις 19.00

Παίζουν:

Τζάνετ - Αθήνα Τσιλύρα

Ντίνα - Μαρίνα Ψάλτη

Νιλ - Βασίλης Ρίσβας

Μπιλ - Δημήτρης Μαυρόπουλος