Αθωώθηκε η συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου: Νίκη της ελευθερίας του λόγου

Είχε κατηγορηθεί για δημόσια υποκίνηση βίας με βάση τον αντιρατσιστικό νόμο
|
Open Image Modal
HuffPost Greece

Αθώα κρίθηκε από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας η συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου, η είχε κατηγορηθεί για δημόσια υποκίνηση βίας ή μίσους με βάση τον αντιρατσιστικό νόμο. Η αθώωσή της κρίνεται ως μια μεγάλη νίκη για την κουλτούρα της ελευθερίας του λόγου στην Ελλάδα.

Η συγγραφέας είχε κατηγορηθεί από τον Παναγιώτη Δημητρά, εκπρόσωπος του ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι, για την εξής φράση σε κείμενο της:

[...] αν οι μετριοπαθείς μουσουλμάνοι (που, σας διαβεβαιώ, είναι λιγοστοί και αμήχανοι μέσα στο αγριεμένο ισλαμικό πλήθος), θέλουν να αποφύγουν τον στιγματισμό, πρέπει να κατέβουν μαζικά στους δρόμoυς –σήμερα, τώρα– και να διαμαρτυρηθούν για τα εγκλήματα εναντίον της ανθρωπότητας που διαπράττονται στο όνομα του Αλλάχ. [...]

Ήταν πάμπολλοι οι συνάδελφοί της συγγραφείς, δημοσιογράφοι, καθηγητές πανεπιστημίου, αλλά και διαννοούμενοι, εκδότες και καλλιτέχνες που την υπερασπίστηκαν, υπογράφοντας μια ανοιχτή επιστολή στήριξής στη Σώτη Τριανταφύλλου.

Να σημειωθεί ότι σε συνέντευξή της στη HuffPost Greece, τον Μάιο του 2017, είχε πει χαρακτηριστικά : 

«Υπάρχουν φυσικά άνθρωποι που έχουν μουσουλμανική παιδεία, που προέρχονται από μουσουλμανικές οικογένειες αλλά που δεν εφαρμόζουν τη θρησκεία: δεν προσεύχονται, δεν πάνε στο τζαμί, δεν κάνουν Ραμαζάνι και τα λοιπά. Αυτοί οι άνθρωποι είναι εξοργισμένοι με την πορεία που έχει πάρει το Ισλάμ και εκφράζονται πολύ πιο αιχμηρά από μένα.

Επίσης, υπάρχουν μετριοπαθείς που απορρίπτουν την τζιχάντ και θέλουν να ζήσουν ειρηνικά στη Δύση. Ωστόσο, οι θεσμοί και οι ηγέτες των μουσουλμανικών πληθυσμών στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ κρατούν ασαφή θέση έναντι του εξτρεμισμού. Μπορείτε να βρείτε έγκυρες δημοσκοπήσεις όπου οι μουσουλμάνοι διαφόρων χωρών εκφράζουν τη στήριξή τους ή την απόρριψή τους στον ισλαμικό φονταμενταλισμό. Τα αποτελέσματα έχουν ενδιαφέρον και διαρρηγνύουν κάμποσους μύθους». 

Τι είχε καταθέσει το Ελληνικό Παρατήριο του Ελσίνκι

Στην αναφορά είχαν συμπεριληφθεί περιπτώσεις που, κατά την κρίση των προσφευγόντων, αποτελούσαν εγκλήματα ρατσιστικής βίας, μεταξύ των οποίων και άρθρο της κ. Τριανταφύλου στην εφημερίδα Αthens Voice, τον Νοέμβριο του 2015, αμέσως μετά την επίθεση στον παρισινό συναυλιακό χώρο Μπατακλάν, με τίτλο “Rock and Roll Will Never Die”.

Η απόφαση του δικαστηρίου υπέρ της συγγραφέως

Η απόφαση του δικαστηρίου ήταν σύμφωνη με την πρόταση της εισαγγελέως Μαγδαληνής Καλπακίδου, η οποία τόνισε ότι το επίδικο κείμενο ήταν έκφραση άποψης. Η εισαγγελική λειτουργός ανέφερε ότι οι απόψεις της κατηγορουμένης «εκφράζουν τις απόψεις που πέρασαν από το μυαλό όλων μας μετά την επίθεση στο Μπατακλάν» και τόνισε ότι με το υπό κρίση κείμενο «δεν στοιχειοθετείται ούτε καν η αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος».

Στο δικαστήριο κατέθεσαν ως μάρτυρες της συγγραφέως η Βασιλική Γεωργιάδου που έχει ασχοληθεί επί χρόνια με θέματα ρατσισμού και ο συγγραφέας Απόστολος Δοξιάδης, οι οποίοι είπαν πως το κείμενο της κ. Τριανταφύλλου αποτελεί γνώμη που όχι μόνο δεν παραβιάζει τον ρατσιστικό νόμο, αλλά συνιστά κραυγή στο όνομα της αντιρατσιστικής βίας.

Οι συνήγοροι υπεράσπισης της συγγραφέως, κύριοι Αθανάσιος Αναγνωστόπουλος και Κωνσταντίνος Καλλίρης, έθεσαν στο δικαστήριο θέματα σχετικά με αντισυνταγματικότητα του νόμου, βάση του οποίου κινήθηκε η ποινική δίωξη, αναφερόμενοι σε παραβίαση της ελευθερίας της έκφρασης.

Ο Σταύρος Θεοδωράκης έγραψε το εξής: 

(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)