Οι κάτοικοι της Κλαυθμώνος «κατέβασαν» τους γυμνούς γίγαντες της Στέγης επειδή δεν ταίριαζαν με την αισθητική τους

Οι κάτοικοι της Κλαυθμώνος «κατέβασαν» τους γυμνούς γίγαντες της Στέγης επειδή δεν ταίριαζαν με την αισθητική τους
|
Open Image Modal
SGT

UPDATE: Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών εξέδωσε νέα ανακοίνωση σχετικά με την διακοπή της προβολής του έργου "Stills" του Kris Verdonck στην οποία αναφέρει:

«Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, υποχρεώθηκε να διακόψει την προβολή του έργου με τον τίτλο Stills του Kris Verdonck που εντάσσεται στο Fast Forward Festival 2, στη συμβολή των οδών Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου (πλατεία Κλαυθμώνος), κατόπιν καταγγελιών επί του περιεχομένου αυτού, επειδή σέβεται και υπακούει τους νόμους.

Είμαστε αντίθετοι σε αυτή τη λογική αντιμετώπισης ενός έργου τέχνης. Το γυμνό αποτελεί στοιχείο καλλιτεχνικής έκφρασης, δεν είναι χυδαίο ούτε άσεμνο.

Λυπόμαστε που 12 χρόνια μετά το Outlook, συζητάμε ακόμα αν είναι προσβλητικό το γυμνό σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης. Ας αναλογιστεί ο καθένας μας τι είναι χυδαίο, τι θα έπρεπε να μας ενοχλεί πιο πολύ, η εικόνα γυμνών ανθρώπων που προβάλλονται σε ένα τοίχο πάρκινγκ της πλατείας Κλαυθμώνος ή η καθημερινότητα εξαθλιωμένων ανθρώπων που ζουν στην κάτω μεριά της πλατείας.

Πώς κρίνεται τι είναι επιτρεπτό και τι όχι; Αυτό που πρέπει να συζητηθεί είναι πώς οριοθετείται το άσεμνο σε ένα έργο τέχνης. Γιατί αφορά μόνο τη σύγχρονη τέχνη και δεν υπάρχει κανένα αντίστοιχο θέμα προσβολής δημοσίας αιδούς σε αρχαία ή αναγεννησιακά έργα; Είναι καιρός πια να συζητήσουμε για την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης στον δημόσιο χώρο.»

UPDATE: Σύμφωνα με νέες πληροφορίες, η προβολή του έργου του Verdonck διακόπηκε έπειτα από καταγγελία ιερέα στο αστυνομικό τμήμα Ακροπόλεως.

---

Γυμνοί γίγαντες, εγκλωβισμένοι σε ασφυκτικά περιβάλλοντα, στοιχειώνουν την Αθήνα. Η πόλη γίνεται σκηνικό και οι τοίχοι χαρακτηριστικών κτιρίων της μετατρέπονται σε ιδανικούς καμβάδες για τις μνημειώδεις «ζωντανές τοιχογραφίες» του Kris Verdonck.

Ή τουλάχιστον αυτό θα γινόταν, αν το ελληνικό κοινό μπορούσε να ξεχωρίσει την τέχνη από την πορνογραφία (όχι πως κάθε έργο πορνογραφίας είναι απαραίτητα «κακό», αλλά αυτό είναι άλλο θέμα) και κρατούσε λίγο πιο ανοιχτό μυαλό απέναντι σε έργα καλλιτεχνών που μόνος τους στόχος είναι να μας εκπαιδεύσουν, να μας προβληματίσουν και να μας εμπνεύσουν.

Πριν λίγη ώρα η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ανακοίνωσε πως διακόπτει την προβολή του έργου «Stills» του Kris Verdonck, το οποίο λάμβανε χώρα στους τοίχους των πολυκατοικιών που περιβάλλουν το παλιό πάρκινγκ στη συμβολή των οδών Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου, στην πλατεία Κλαυθμώνος, λόγω ανωτέρας βίας. Η ανακοίνωση αναφέρει:

«Στο πλαίσιο του Fast Forward Festival 2 η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση ενημερώνει το κοινό ότι υποχρεώθηκε να διακόψει την προβολή του έργου με τον τίτλο "Stills" του Kris Verdonck στη συμβολή των οδών Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου (πλατεία Κλαυθμώνος) κατόπιν καταγγελιών επί του περιεχομένου αυτού.

Η βιντεοπροβολή στη συμβολή των οδών Σίνα 8 και Βησσαρίωνος συνεχίζεται κανονικά έως τις 31 Μαΐου.»

Open Image Modal

Είναι πάντως σταθερά εντυπωσιακό το γεγονός πως, οι άνθρωποι που διατείνονται όπου σταθούν και όπου βρεθούν πως κατάγονται από «την κοιτίδα του πολιτισμού», τη «χώρα που γέννησε την τέχνη και τα γράμματα» και είναι οι δημιουργοί της αθάνατης φράσης «όταν εμείς χτίζαμε τον Παρθενώνα (ή οτιδήποτε άλλο), εσείς σκαρφαλώνατε σε δέντρα και τρώγατε βελανίδια», είναι και οι ίδιοι που σαμποτάρουν με συνέπεια κάθε έργο τέχνης που δεν ταιριάζει στην αισθητική τους. Οι αμέτρητοι άστεγοι, τα ταλαιπωρημένα αδέσποτα, η βρωμιά και η εγκατάλειψη πολλών, κάποτε όμορφων, γειτονιών της πόλης, είναι προφανώς λιγότερο προσβλητικά σε σχέση με τους ειλικρινείς γίγαντες του Verdonck. Αλλά, αυτοί είμαστε.

Η ειρωνεία είναι πως ο Verdonck δημιούργησε το «Stills» ειδικά για την Αθήνα, με βασική ιδέα τις Καρυάτιδες.

«Πρόκειται κυρίως για περήφανους ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, που συχνά υποστηρίζουν την ιδεολογία μιας συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής, παγωμένοι σε μια θέση προσπάθειας, με τους μυς σε μεγάλη ένταση. Μερικές φορές είναι μισά πλάσματα, κατά το ήμισυ άνθρωποι και κατά το ήμισυ κτίρια, γίγαντες ή λεπτομέρειες, αλλά πάντα είναι απλώς το ντεκόρ της καθημερινής μας ζωής. Στα Stills, οι χαρακτήρες που προβάλλονται δεν είναι τόσο ηρωικοί· είναι καθημερινοί άνθρωποι σαν εσάς κι εμένα, που αμφιβάλλουν για την ιδεολογία.», είχε δηλώσει ο δημιουργός.

Ότι αμφιβάλλουμε, αμφιβάλλουμε. Κυρίως όμως για την ιδεολογία μερικών συμπολιτών μας.