Το Άγιον Όρος μέσα από το φακό ξένων φωτογράφων

Το Άγιον Όρος μέσα από το φακό ξένων φωτογράφων
|
Open Image Modal
Bliznyuk

Οι φωτογραφικές αποτυπώσεις του Αγίου Όρους, πέρα από την όποια καλλιτεχνική αξία, μεταφέρουν το βλέμμα του δημιουργού στη ζώσα μοναστική πολιτεία, τη συγκίνηση που γνωρίζει, όταν «συλλαμβάνει» την αθωνική εμπειρία στο κλικ του φακού. Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα το Άγιον Όρος προσέλκυσε σημαντικούς ξένους δασκάλους της φωτογραφίας, ενώ ακόμη και σήμερα πολλοί επιχειρούν να καταγράψουν το Όρος στο λιτό του ασπρόμαυρου.

Αυτό το στοιχείο συνδέει τέσσερις σύγχρονους δημιουργούς, αναγνωρισμένους στον τόπο τους, που φέρνει σε ομαδική έκθεση στη Θεσσαλονίκη η Αγιορειτική Εστία. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των Zbigniew Kosc από την Пολωνία, του Ali Borovali από την Τουρκία, του Zoran Purger από τη Σερβία και του Valery Bliznyuk από τη Ρωσία.

Open Image Modal

Ο Διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη, Βαγγέλης Ιωακειμίδης, επιμελείται την έκθεση και σημειώνει χαρακτηριστικά: «η αθωνική πολιτεία υπήρξε, και συνεχίζει να είναι, ένας ιδιαίτερος πόλος έλξης με γήινα στοιχεία που κλίνει προς το θείο. Γι’ αυτό και στο φαντασιακό, ιδιαίτερα των Ελλήνων, το Άγιον Όρος αποτελεί ένα σύμβολο, το οποίο φέρει φορτίο ιστορικό, πολιτικό, πνευματικό και πρωτίστως βέβαια θρησκευτικό. Έτσι, έχει πάντοτε ενδιαφέρον, όταν καλούνται φωτογράφοι από το εξωτερικό να το προσεγγίσουν, χωρίς να έχουν βιώσει αυτό το σύμβολο.

Open Image Modal

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, και ακριβώς επειδή οι τέσσερις φωτογράφοι, ο Valery Bliznyuk, ο Ali Borovali, ο Zbigniew Kosc και ο Zoran Purger, ακολουθούν ένα προσωπικό τους ταξίδι, χωρίς να μετέχουν σε κάποια αποστολή ειδικού σκοπού, προσεγγίζουν τον Άθω βιωματικά. Έτσι, το βλέμμα τους είναι πιο άμεσο, απογυμνωμένο από τις πολλαπλές διαστάσεις που έχει για όποιον αντιλαμβάνεται την ιστορία και τη σημασία του Αγίου Όρους».

Open Image Modal

Η έκθεση χωρίζεται σε ενότητες «Τόπος», «Λατρεία», «Βίος» και «Πρόσωπα». Ακολουθείται, έτσι, ο τρόπος που θα χάραζε κανείς προκειμένου να απομονωθεί και να συγκεντρωθεί: παρατηρώντας αρχικά το τοπίο, στη συνέχεια το στενότερο περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται, μετά αποκτώντας έναν ρυθμό που τον βοηθά να αποκλείσει τις περισπάσεις και να συγκεντρωθεί, καταλήγει στο τέλος να εστιάσει στον ίδιο του τον εαυτό.

Open Image Modal

Η έκθεση «Άγιος Όρος: Κατ’ εικόνα του φωτογραφικού βλέμματος» διοργανώνεται από την Αγιορειτική Εστία και παρουσιάζεται στον εκθεσιακό χώρο της στη Θεσσαλονίκη (Κτίριο Νεδέλκου, Εγνατία 109). Έως τις 29/1/2016.