Γιατί οι γυναίκες στην Ινδία φωτογραφίζονται με μάσκα αγελάδας;

Γιατί οι γυναίκες στην Ινδία φωτογραφίζονται με μάσκα αγελάδας;

Είναι πιο ασφαλές να είσαι γυναίκα ή ιερή αγελάδα στην Ινδία;

Αυτό το ερώτημα προσπαθεί να θέσει με τη δουλειά του ο καλλιτέχνης Sujatro Ghosh από την Καλκούτα, για να αναδείξει το πρόβλημα της αυξανόμενης βίας κατά των γυναικών.

Μέσω του πρόζεκτ του, που δημοσιεύει ο Guardian, γυναίκες από την Ινδία πρωταγωνιστούν σε μια σειρά φωτογραφιών, φορώντας μάσκες με κεφάλι αγελάδας, για να αναδείξουν την ιερότητα τους της αγελάδας στην κουλτούρα της χώρας, αλλά όχι τόσο της γυναίκας.

Ο ομαδικός βιασμός και η δολοφονία μιας νεαρής μαθήτριας στο Δελχί, το 2012, είχαν πυροδοτήσει μια εθνική συζήτηση σχετικά με την βία κατά των γυναικών. Όμως πάνω από 4 χρόνια αργότερα, τα στατιστικά δείχνουν πως οι καταγεγραμμένοι βιασμοί και κακοποιήσεις, δεν έχουν μειωθεί στην ινδική πρωτεύουσα. Το 2016 καταγράφηκαν κατά μέσο όρο κάθε μέρα τουλάχιστον 6 βιασμοί και 12 κακοποιήσεις. Αντιθέτως, οι καταδίκες για σεξουαλικά αδικήματα μειώθηκαν από περίπου 50% το 2012, σε λιγότερο από το ένα τρίτο την περσινή χρονιά.

Οι γυναικείες οργανώσεις αποδίδουν τα πεισματικά υψηλά ποσοστά στις βαθιά εδραιωμένες πατριαρχικές συμπεριφορές, την ακατάλληλα εκπαιδευμένη αστυνομία καθώς και την έλλειψη κλειστού κυκλώματος καμερών σε διάφορα μέρη της πόλης.

Την ίδια περίοδο, συνεχίζει ο Guardian, σημειώθηκε μια ραγδαία αύξηση της βίας κατά των θρησκευτικών μειονοτήτων, στο όνομα της προστασίας των ιερών αγελάδων, ενός ζώου σεβαστού από πολλούς.

Οι δύο αυτές τάσεις αντιπαραβάλλονται στο τελευταίο πρότζεκτ του Sujatro Ghosh, που απαθανατίζει γυναίκες να φορούν μάσκες αγελάδας στο κεφάλι, να ποζάρουν μπροστά από διάσημα μνημεία, μέσα σε τρένα ή ακόμα και στα ίδια τους τα σπίτια.

«Το βασικό ζήτημα είναι τα δικαιώματα και η προστασία των γυναικών» αναφέρει ο ίδιος. «Δεν είμαι ενάντια στην προστασία των αγελάδων, λατρεύω τα ζώα. Αλλά ανησυχώ για την κοινωνικο-πολιτική κατάσταση της χώρας μου». Ο Ghosh είπε ότι το πρότζεκτ του επισημαίνει την αντίθεση των συμπεριφορών απέναντι σε γυναίκες και αγελάδες, ενώ παράλληλα δείχνει αλληλεγγύη στα θύματα της βίας των ανδρών αλλά και του όχλου.

Ο καλλιτέχνης έλαβε πολλές προσφορές γυναικών που επιθυμούσαν να πάρουν μέρος στο πρότζεκτ.