Ενα μοναδικό πορτρέτο του Μυριβήλη ζωντανεύει στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών

Ο λόγος για την ανακάλυψη του λογοτέχνη μέσα από τις διηγήσεις κι αναμνήσεις της εγγονής του που έκαναν ταινία οι Ειρήνη Βαχλιώτη και Παναγιώτης Κλειδαράς.
Open Image Modal
Ο Στράτης Μυριβήλης
ASCSA

Γεννήθηκε στην Τουρκοκρατούμενη Λέσβο, πολέμησε εθελοντικά για την ελευθερία και κατέληξε ένας από τους σημαντικότερους αντιπολεμικούς συγγραφείς της Ευρώπης. Πενήντα χρόνια από τον θάνατο του Στράτη Μυριβήλη ( 30 Ιουνίου 1890 – Αθήνα, 19 Ιουλίου 1969), η ταινία μικρού μήκους «Το Σπίτι με τις Ροδιές» σε σενάριο Ειρήνης Βαχλιώτη / σκηνοθεσία Ειρήνης Βαχλιώτη και Παναγιώτη Κλειδαρά ρίχνει φως στον συγγραφέα της Γενιάς του ‘30 αναδεικνύοντας την τρυφερή ματιά της εγγονής του, Χριστίνας Αγγελοπούλου. To 2013, μετά το θάνατο της μητέρας της -  Δροσούλας, κόρης του Μυριβήλη -  η Χριστίνα ξαφνικά βρέθηκε μ’ ένα θησαυρό από ανέκδοτα διηγήματα, ποιήματα, εξομολογήσεις, συνεντεύξεις, φωτογραφίες, ζωγραφιές, ακόμα και ταινίες από ραδιοφωνικές εκπομπές, ένα συγκινητικό ηχητικό γράμμα - καθώς και μια κασέλα με super 8mm φιλμάκια από τα παιδικά καλοκαίρια στη Λέσβο με τον παππού της. Ολα αυτά συνθέτουν το σύμπαν της ταινίας μικρού μήκους που προβάλλεται την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου (ώρα 17.00) στο αμφιθέατρο Cotsen της Αμερικανικής Σχολής Κλασσικών Σπουδών (Αναπήρων Πολέμου 9). 

Open Image Modal
Η αφίσα της ταινίας μικρού μήκους
ASCSA

Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που συνοδεύουν την έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασσικών Σπουδών στην Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννης Το Έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων. Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου. Την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό, 16:00-22:00.

Open Image Modal
Ο Στράτης Μυριβήλης κι η πολυαγαπημένη του εγγονή, Χριστίνα Αναγνωστοπούλου
ASCSA

Σύνοψη της ταινίας: Μια πρωτότυπη προσωπογραφία

«Μια ιδιαίτερη συγκυρία, η τυχαία συνάντηση με την εγγονή του και η αποκάλυψη ενός αγνώστου μέχρι τώρα θησαυρού από κείμενα και ηχογραφήσεις, μας οδήγησε στην ανάγκη να γίνει αυτή η μικρού μήκους ταινία», αναφέρουν η Ειρήνη Βαχλιώτη κι ο Παναγιώτης Κλειδαράς. «Η λατρεμένη εγγονή του, φύλακας της πνευματικής του κληρονομιάς, μοιράζεται  μαζί μας τις κρυφές σκέψεις του».

Οπως επίσης σημειώνουν, «η συνάντηση μας με την Χριστίνα ξεκίνησε στην Συκαμιά της Λέσβου με αφορμή το σενάριο που γράφαμε πάνω στο ομότιτλο έργο του Μυριβήλη ”Ο Βασίλης ο Αρβανίτης”. Από τότε ξεκίνησε μια βαθιά φιλία και ένα παράλληλό ταξίδι μέσα στον κόσμο του Μυριβήλη. Περάσαμε  αμέτρητες  βραδιές να διαβάζουμε τα χειρόγραφα που ένα-ένα ανακάλυπτε η Χριστίνα μέσα σε κούτες, σε πατάρια και αποθήκες στο σπίτι της μητέρας της.

Αμέτρητες σελίδες  -  η μια πιο συγκλονιστική από την άλλη, η σκέψη του Μυριβήλη πάνω σε όλα τα της ζωής, χτυπούσε σαν τον ήχο μιας καμπάνας στο σήμερα. Πόσο επίκαιρος, πόσο ζωντανός ακόμα στέκει, ίσως τώρα πιο πολύ παρά ποτέ. Είναι αυτό το κράμα της βιωμένης μέχρι το μεδούλι ζωής, από την φρίκη στα χαρακώματα, μέχρι την ευφορία της ηδονής του έρωτα, από την πίστη στις μεγάλες ιδέες, μέχρι την αποδοχή της ήττας, για να ξεκινήσει ξανά η μάχη με το θάνατο μέσα από την δημιουργία, μέσα από την γραφή.

Όπως έλεγε ο Ντοστογιέφσκι -  ”σε καθετί που γράφω αφήνω κι ένα κομμάτι από τη σάρκα μου”.  Αυτόν τον Μυριβήλη θέλουμε να ακούσουμε ...»

Open Image Modal
Η αφίσα της έκθεσης «Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων»
ASCSA

Λίγα λόγια για την έκθεση

Οι πόλεμοι που προηγήθηκαν του 1922 και η προσφυγιά που ακολούθησε καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό την πνευματική παραγωγή των εκπροσώπων της λεγόμενης Γενιάς του ’30, ειδικά αυτών που βίωσαν τον ξεριζωμό. Για να τιμήσει τη συμπλήρωση των εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα διοργανώνει έκθεση με τίτλο: Το Έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων. Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου.

Στην έκθεση που διαρθρώνεται σε έντεκα ενότητες με πάνω από διακόσια εκθέματα και βασίστηκε σε σπάνιο και άγνωστο στο ευρύ κοινό υλικό από τα προσωπικά αρχεία των Στράτη Μυριβήλη, Ηλία Βενέζη, Γιώργου Θεοτοκά και Γιώργου Σεφέρη), παρουσιάζονται: ημερολόγια, αλληλογραφία, εφημερίδες, φωτογραφίες, ζωγραφιές, χειρόγραφα, όπως και δυσεύρετες πρώτες εκδόσεις των βιβλίων τους. Η τελευταία ενότητα είναι αφιερωμένη στο αποτύπωμα που άφησε ο ελληνοτουρκικός πόλεμος (1919-1922) στη σύγχρονη τουρκική λογοτεχνία, κυρίως στα έργα συγγραφέων όπως η Halide Edip και ο Yakup Kadri Karaosmanoğlu.

Info:

«Το Σπίτι με τις Ροδίες» - σύνομη σύνοψη

Ένα ποιητικό πορτραίτο, διάρκεια 32’, 2022.

Σενάριο: Ειρήνη Βαχλιώτη

Σκηνοθεσία:  Ειρήνη Βαχλιώτη και Παναγιώτης Κλειδαράς

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου (17.00)

Αμφιθέατρο Cotsen / Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών 

Αναπήρων Πολέμου 9, 106 76 Αθήνα