Γεραπετρίτης: Πρώτα η ασφάλεια - πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα

Η συνέντευξη Τύπου του υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου και για θέματα υποδομών και μεταφορών.
|
Open Image Modal
.
Eurokinissi

«Θέση μας και των εργαζομένων είναι ότι πρέπει να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος...προέχει η ασφάλεια, αλλά πρέπει να λειτουργήσουν και τα τρένα» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, παρουσιάζοντας τα μέτρα για την αύξηση του επιπέδου ασφαλείας στους σιδηροδρόμους. 

«Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, όμως να έχουμε εξασφαλίσει πριν τις αναγκαίες προϋποθέσεις...όταν λέω αναγκαίο χρόνο, θα το δούμε προφανώς με όλους τους φορείς. Η επιθυμία μας είναι τον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα», πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», είπε ο υπουργός, εκφράζοντας την οδύνη του. Μεταξύ άλλων, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.

Ως προς την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου είπε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης- ωστόσο υπογράμμισε πως δεν θα ξεκινήσουν δρομολόγια αν δεν υπάρξουν οι δικλείδες ασφαλείας

«Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό. Ακόμη, διευκρίνισε πως όταν αναφέρεται σε μείωση μεταφορικού έργου, αυτό παραπέμπει σε μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών.

Επίσης, ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο: Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού, λέγοντας πως θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι υπήρξε πλημμελής ανθρώπινη διαχείριση και τρία επίπεδα ασφαλείας που δεν τηρήθηκαν: Υπογράμμισε πως εκείνο το βράδυ δεν υπήρξε διακοπή λειτουργίας του κέντρου τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας, λειτουργούσε κανονικά, και ότι έπρεπε να είχε γίνει χάραξη πορείας στον πίνακα, η οποία δεν έγινε, καθώς και χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού, που δεν έγινε, όπως και παρακολούθηση της πορείας της αμαξοστοιχίας πάνω στον πίνακα ελέγχου για 5,5 χλμ αφότου έφυγε, κάτι που επίσης δεν έγινε και θα είχε ως αποτέλεσμα να αποφευχθεί το μοιραίο- ενώ σημείωσε πως το τρένο μπήκε σε λάθος γραμμή χωρίς να υπάρξει και αντίδραση από πλευράς της αμαξοστοιχίας. Ωστόσο, τόνισε πως αν λειτουργούσε πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα.

«Θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά» είπε χαρακτηριστικά, επικαλούμενος δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022». Νωρίτερα, σημείωσε ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, τόνισε ο υπουργός. «Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφ′ ενός στη δικαστική έρευνα αφ′ ετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία. Παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Ερωτηθείς όσον αφορά το «γιατί» του δυστυχήματος, σημείωσε: «Είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το ”γιατί” θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις».

Ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων». Επίσης, κληθείς να διευκρινίσει τον τελικό αριθμό των θυμάτων, ανέφερε πως είναι 55 οι νεκροί που έχουν ταυτοποιηθεί, ενώ υπάρχουν και άλλοι δύο νεκροί που ακόμη δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί. Επιπλέον, σύμφωνα με τον υπουργό, υπάρχουν επτά άνθρωποι που νοσηλεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.

Υπενθυμίζεται πως ο κ. Γεραπετρίτης πραγματοποίησε αυτοψία σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη στον απόηχο του φονικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Στο μεταξύ, σε απεργιακό κλοιό είναι η χώρα, με συνδικάτα και εργατικά κέντρα να προχωρούν σε 24ωρη απεργία στον απόηχο της τραγωδίας.