Νέα Υόρκη: Τέσσερις μπρούτζινες Αφρικανές - αναφορά στις Καρυάτιδες στην πρόσοψη του Met

Οι γυναικείες φιγούρες ξεπερνούν σε ύψος τα δύο μέτρα και φέρουν γυαλιστερούς δίσκους σε διάφορα σημεία της κεφαλής.
|
Open Image Modal
Met
Met

Επί 117 ολόκληρα χρόνια, από την αποπεράτωση του Μουσείου το 1902, οι κόγχες της νεοκλασικής πρόσοψης του Metropolitan Museum of Art που «βλέπει» στην 5η Λεωφόρο στη Νέα Υόρκη παρέμειναν κενές. Μέχρι τώρα.

Πλέον, το ΜΕΤ τοποθέτησε τέσσερα μπρούτζινα γλυπτά Αφρικανών γυναικών, τα οποία φιλοτέχνησε κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου η Αμερικανίδα, κενυατικής καταγωγής, καλλιτέχνις Ουανγκέτσι Μούτου

Η σειρά έχει τίτλο «The NewOnes, will free Us» και κάθε ένα από τα γλυπτά φέρει ξεχωριστό όνομα -The Seated I, II, III και IV.

Οι γυναικείες φιγούρες ξεπερνούν σε ύψος τα δύο μέτρα και είναι στολισμένες με γυαλιστερούς δίσκους σε διάφορα σημεία της κεφαλής.

Το εν λόγω κόσμημα αποτελεί ευθεία αναφορά στα κοσμήματα - δίσκους με τα οποία στολίζονται γυναίκες σε ορισμένες αφρικανικές φυλές, ενώ τα ίδια τα γλυπτά είναι αναφορά στις Ελληνίδες Καρυάτιδες -αλλά και την ανάλογη παράδοση στη Δυτική Αφρική- στην οποία γυναικείες φιγούρες από ξύλο ή μάρμαρο χρησιμοποιούνται ως δομική (κυριολεκτικά ή, συμβολικά) στήριξη. 

«Οι Καρυάτιδες, στο διάβα της ιστορίας, έφεραν στους ώμους τους τα κτίσματα, εκφράζοντας την ισχύ και τον πλούτο ενός συγκεκριμένου τόπου» είπε, σε συνέντευξή της που έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο του Met, η γεννημένη στο Ναϊρόμπι της Κένυας καλλιτέχνης.

Ήθελα να «κρατήσω το DNA μιας γυναίκας σε ενεργητική στάση, αλλά δεν την ήθελα να κουβαλά κάποιο βάρος ή το βάρος κάποιου άλλου», προσθέτει η Μούτου, το έργο της οποίας θεωρείται ως το αποκορύφωμα δύο δεκαετιών συνεχών καλλιτεχνικών πειραματισμών και διερεύνησης της σχέσης εξουσίας - πολιτισμού - εκπροσώπησης. 

Οι τέσσερις Αφρικανές θα παραμένουν στην πρόσοψη του Met έως τις 12 Ιανουαρίου του 2020.