Επιθέσεις με στάχτες νεκρών και κινητά: Τι έχει πάθει το κοινό στις συναυλίες

Eιδικοί προσπαθούν να δώσουν τη δική τους ερμηνεία στο ανεξήγητο φαινόμενο των τελευταίων μηνών με τις αλλόκοτες επιθέσεις σε βάρος καλλιτεχνών.
|
Open Image Modal
Monica Schipper via Getty Images

Από τα ιπτάμενα σουτιέν και τα λουλούδια, ξαφνικά το κοινό στις συναυλίες έχει αρχίσει να εκσφενδονίζει νέα, ομολογουμένως πιο αλλόκοτα αντικείμενα στους αγαπημένους του καλλιτέχνες. Πρόσφατα, πληθώρα διασήμων σταρ δέχθηκαν επιθέσεις με βαριά και εν μέρει επικίνδυνα αντικειμένα, με το ζήτημα να λαμβάνει διαστάσεις και να θέτει στο τραπέζι ζητήματα ασφάλειας.

Η τραγουδίστρια της country μουσικής, Κέλσι Μπαλερίνι, υπήρξε το πιο πρόσφατο θύμα μιας τέτοιας «επίθεσης αγάπης», το απόγευμα της Τετάρτης 28 Ιουνίου. Η Μπαλερίνι έπαιζε κιθάρα όταν της ήρθε στο πρόσωπο ένα βραχιόλι, αναγκάζοντάς την να κάνει ένα βήμα πίσω. Τότε η τραγουδίστρια ζήτησε ένα σύντομο διάλειμμα.

 

«Υ.Γ: Eίμαι εντάξει», έγραψε λίγο αργότερα σε ανάρτησή της στο Instagram. «Κάποιος μου πέταξε ένα βραχιόλι, το οποίο με βρήκε στο μάτι. Μπορώ να πω όμως πως περισσότερο τρόμαξα παρά πόνεσα», συνέχισε η Μπαλερίνι, προσθέτοντας πόσο σημαντικό είναι όταν παρακολουθούμε ένα θέαμα να ενδιαφερόμαστε ο ένας για την ασφάλεια του άλλου.

 

Την ίδια μέρα, η ράπερ Sexyy Red διέκοψε τη συναυλία της, εξαιτίας θαυμαστών που αρνήθηκαν να σταματήσουν να πετούν μπουκάλια γεμάτα νερό επάνω στη σκηνή.

Φαίνεται πως σήμερα, στον χώρο των συναυλιών, υπάρχει για το κοινό η ανάγκη να τοποθετηθεί η ταμπελίτσα «Μην πετάτε αντικείμενα επάνω στη σκηνή». Και αν δεν αισθάνεται το ίδιο το κοινό τη συγκεκριμένη ανάγκη, σίγουρα την αισθάνονται οι καλλιτέχνες.

Οι παρευρισκόμενοι σε μια συναυλία θα έπρεπε να προστατεύουν ο ένας τον άλλο. Οι συναυλίες υποτίθεται ότι δημιουργούν ένα πλαίσιο όπου οι άνθρωποι μπορούμε να έρθουμε κοντά και να μοιραστούμε όλη αυτή τη μαγεία της ζωντανής μουσικής. Χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούμε μήπως κάτι ξαφνικό αναγκάσει τον τραγουδιστή να κατέβει τρέχοντας από τη σκηνή. 

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δημιουργήσει στους θαυμαστές μια βαθύτερη αίσθηση σύνδεσης και συναισθηματικής εγγύτητας», εξηγεί η Λορέλ Γουίλιαμς, καθηγήτρια ψυχιατρικής και συμπεριφορικών επιστημών στο Baylor College of Medicine.

Αυτή η αίσθηση εγγύτητας εκδηλώθηκε και σε πρόσφατη συναυλία της Pink, όπου ένας θαυμαστής πέταξε στη σκηνή τις στάχτες της μητέρας του. «Αυτή είναι η μαμά σου;» ρώτησε τον θαυμαστή η Pink. «Δεν ξέρω πώς να νιώσω για όλο αυτό».

 

Ο Ντέιβιντ Σμίντ, μελετητής της ποπ κουλτούρας στο Πανεπιστήμιο του Buffalo College of Arts and Sciences, θεωρεί πως η ιδέα της ρίψης αντικειμένων στη σκηνή ιστορικά ανάγεται στην ετυμολογία της λέξης «fan», η οποία είναι στην ουσία συντομογραφία της λέξης «φανατικός» και αρχικά ήταν συνδεδεμένη με τη θρησκευτική αφοσίωση.

Πολλοί άνθρωποι τείνουν να βλέπουν τις διασημότητες «σαν να είναι θεοί ή τουλάχιστον ημιθεϊκά όντα», εξηγεί ο Σμιντ. «Από αυτή την οπτική, η σκηνή λαμβάνει για αυτούς διαστάσεις βωμού και τα αντικείμενα διαστάσεις θησίας», προσθέτει ο ίδιος.

Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης άλλαξε επίσης τη φύση των αντικειμένων που εκτοξεύονται στη σκηνή. Ορισμένοι πετούν κινητά τηλέφωνα στη σκηνή, ελπίζοντας ότι ο ερμηνευτής θα το αρπάξει και θα ηχογραφήσει τη φωνή του ή θα κάνει κάποια γρήγορη ανάρτηση από το λογαριασμό του θαυμαστή. 

 

Την Κυριακή 18 Ιουνίου ένας άνδρας συνελήφθη, αφού πέταξε το κινητό του και τραυμάτισε στο πρόσωπο την ποπ σταρ Μπίμπι Ρέξα, η οποία σωριάστηκε στη σκηνή. Ο άνδρας θεώρησε πως κάτι τέτοιο «θα ήταν αστείο».

 

Μετά τη συναυλία της στη Νέα Υόρκη, η Ρέξα μοιράστηκε στο Instagram μια φωτογραφία με μαυρισμένο μάτι και επίδεσμο στο πρόσωπό, γράφοντας στη λεζάντα «Είμαι καλά».

Ενώ τον Ιούνιο στο στόχαστρο των fan-ατικών βρέθηκαν κυρίως γυναίκες καλλιτέχνιδες, συμπεριλαμβανομένης της τραγουδίστριας Άβα Μαξ, η οποία στο σόου της στο Λος Άντζελες δέχτηκε ένα χαστούκι από άνδρα που ανέβηκε στη σκηνή, παρόμοια σκηνικά βίωσαν και άντρες καλλιτέχνες όπως ο Χάρι Στάιλς, ο οποίος σε συναυλία του, τον Νοέμβριο του 2022, δέχθηκε έναν βομβαρδισμό από καραμέλες και για λίγο δεν μπορούσε να δει επάνω στη σκηνή, αφού μια τον βρήκε κατευθείαν στο μάτι.

 

Ο Πολ Γουερτχάιμερ, ιδρυτής της Crowd Management Strategies/Crowdsafe (Στρατηγικές διαχείρισης και ασφαλείας του κοινού), εξηγεί ότι οι καλλιτέχνες συχνά έχουν συμβόλαια ασφαλείας με τον διοργανωτή, στα οποία αναφέρονται τα ποσά που διεκδικεί ο καλλιτέχνης στην περίπτωση που κάτι πάει στραβά. Επιπλέον, οι χώροι που φιλοξενούν τις συναυλίες μπορούν να θέσουν όρια ως προς το τι επιτρέπεται να κουβαλάμε σε μια συναυλία και το τι μπορεί να πωλείται στον χώρο του live.

«Πρέπει να φροντίσουμε για την ασφάλεια του καλλιτέχνη», εξηγεί  ο Γουερτχάιμερ. «Ιδίως μετά την θεαματική αύξηση του πλήθους που συγκεντρώνεται στις συναυλίες, από την άρση των lockdown και ύστερα», προσθέτει ο ίδιος.

Το βέβαιο είναι ότι τα ισχύοντα πρωτόκολλα ασφαλείας τίθενται υπό αμφισβήτηση. Γιατί η σκηνή ναι μεν είναι ένα μέρος απόλυτης ελευθερίας, αλλά και ένα μέρος όπου μπορεί κανείς να αισθανθεί εξαιρετικά ευάλωτος.

(Με πληροφορίες από Αssociated Press)