«Ελ.Βενιζέλος»: Εγκαινιάστηκε η μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής ενέργειας στην Ελλάδα

Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο 16 MW οδηγεί τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στον δρόμο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Open Image Modal
ilias spyrakis

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πρωτοπορεί και όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, ούτε καν πανευρωπαϊκά, αλλά παγκόσμια.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας αποτελεί πρότυπο λειτουργίας και διοίκησης, καθώς, μολονότι το Δημόσιο κατέχει το 55% (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας το 25% και το ΤΑΙΠΕΔ το 30%) – το υπόλοιπο η AviAlliance GmbH (26,7%), η AviAlliance Capital (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%), εντούτοις έχει ιδιώτη μάνατζερ, τον Γιάννη Παράσχη ως διευθύνοντα σύμβουλο και μια ομάδα στελεχών, από κάτω, που λειτουργούν αντίθετα από τον τρόπο που συνηθίζεται στον δημόσιο τομέα.

 

Με αυτό το πρότυπο έπρεπε να λειτουργεί το Ελληνικό Δημόσιο, ώστε να έχουμε σπουδαία αποτελέσματα, όπως το σημερινό στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Σήμερα, λοιπόν, εγκαινιάστηκε στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο 16 μεγαβάτ αυτοπαραγωγής και ιδιοκατανάλωσης. Μάλιστα, η κίνηση αυτή πρόλαβε ακόμα και το ίδιο το κράτος, όπως παραδέχθηκε η Αλεξάνδρα Σδούκου, γενική γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών. Στη σύντομη ομιλία της είπε ότι μόλις πριν λίγες ημέρες ψηφίστηκε το θεσμικό πλαίσιο για την ιδιοκατανάλωση και όπως σημείωσε, το φωτοβολταϊκό πάρκο του αεροδρομίου, είναι η πρώτη και η μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα, η οποία, ήδη από σήμερα, παράγει το 45% περίπου της ετήσιας κατανάλωσης της εταιρείας του αεροδρομίου και που θα μπορεί, με τις επεκτάσεις του, να δώσει στο δίκτυο την περίσσια ενέργεια που παράγει!

Open Image Modal
Από αριστερά, Γιάννης Παράσχης, CEO ΔΑΑ, Χρήστος Τσίτουρας, Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Ριχάρδος Λαμπίρης Πρόεδρος ΔΣ ΔΑΑ, Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Karine Asselin, Πρέσβης του Καναδά στη Ελλάδα.
ilias.spyrakis

Σημειώνεται ότι η παραγωγή της εγκατάστασης, ύψους 27.500 μεγαβατωρών ετησίως, αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση 6.650 νοικοκυριών.

Έως το 2046, από τη λειτουργία της νέας εγκατάστασης των 16 μεγαβάτ, αποσοβούνται 71.500 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα, ποσότητα που ισοδυναμεί με ένα δάσος αντίστοιχο της έκτασης του αεροδρομίου (16.000 στρέμματα).

Το έργο εντάσσεται στη δυναμική στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και, ειδικότερα, στον στόχο «Route 2025», μια συνολική επένδυση της τάξης των περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ, που ανακοίνωσε η εταιρεία το 2019.

 Παράλληλα, η επένδυση αυτή και το πρόγραμμα «Route 2025» αποτελούν έμπρακτες αποδείξεις της προσήλωσης και της δέσμευσης του αεροδρομίου, ως πυλώνα  του τουριστικού προϊόντος της πόλης, για τη συμβολή του στην ανάδειξη της Αθήνας όχι μόνο ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού, αλλά και ως κορυφαίου βιώσιμου προορισμού για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.

Open Image Modal
Other

Συνδυαστικά, με το πρώτο φωτοβολταϊκό των 8 ΜW που λειτουργεί από το 2011 (το οποίο συμβατικά παράγει για το δημόσιο δίκτυο) και το καινούργιο των 16 MW αυτοπαραγωγής, παράγονται τα 2/3 των απαιτούμενων αναγκών του ΔΑΑ σε ηλεκτρική ενέργεια, από ανανεώσιμες πηγές εντός του αεροδρομίου. Το γεγονός αυτό καθιστά το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών πρωτοπόρο και μοναδικό ανάμεσα στα αεροδρόμια στην Ευρώπη και διεθνώς. 

Με την ολοκλήρωση της επόμενης φάσης, το 2025, η οποία εκτιμάται σε 45 μεγαβάτ φωτοβολταϊκών επιπλέον,  θα εξασφαλιστεί η παραγωγή του 100% των αναγκών του ΔΑΑ σε ηλεκτρική ενέργεια για κάθε έτος μέχρι το 2046, μεγιστοποιώντας την ιδιοκατανάλωση με χρήση μονάδων αποθήκευσης μπαταριών. Ο ΔΑΑ έχει ήδη υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις, τόσο στη ΡΑΕ όσο και σε λοιπές αρμόδιες υπηρεσίες.

Open Image Modal
ilias spyrakis

 

«Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο των 16 μεγαβάτ που σήμερα εγκαινιάζουμε με ιδιαίτερη ικανοποίηση, αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της προσήλωσης της εταιρείας μας στον φιλόδοξο στόχο που ανακοινώσαμε τον Δεκέμβριο του 2019 για μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2025. Παρά τις εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες που αντιμετώπισε ο κλάδος μας την τελευταία τριετία, κι ενώ ήμασταν ακόμη σε αναμονή για τη διαμόρφωση του πλαισίου για την αυτοπαραγωγή και την αποθήκευση -το οποίο ολοκληρώθηκε μόλις πρόσφατα- προχωρήσαμε στην τμηματική υλοποίηση του έργου ώστε να μην χαθεί χρόνος προς τον στρατηγικό στόχο μας, “Route 2025”. Η προσπάθεια κι η επιμονή μάς δικαίωσαν κι είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να εγκαινιάζουμε τη μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα, μια επένδυση που ενισχύει με το σημαντικό αποτύπωμά της, την ταυτότητα της Αθήνας ως βιώσιμου προορισμού», δήλωσε ο πρωτεργάτης του εγχειρήματος και CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης.

Σημεία ορόσημα

  • Συνολικά από το 2005 έως το 2021, ο ΔΑΑ έχει επιτύχει μείωση του αποτυπώματός του πάνω από το 60%, παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης, μέσω μιας σειρά παρεμβάσεων στις λειτουργίες και υποδομές του αεροδρομίου από 67.001 CO2 σε 27.641 τόνους  CO2. 
  • Ο ΔΑΑ είναι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα με Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα και έχει λάβει τη σχετική πιστοποίηση του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI-Europe) από το 2016. 
  • Το 2019, ο ΔΑΑ δεσμεύτηκε για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (NetZero Carbon) χωρίς αντισταθμιστικά μέχρι το 2025 -δηλαδή πολύ πριν από το στόχο του 2050 που ανακοίνωσαν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η ιδιαίτερα φιλόδοξη πρωτοβουλία “Route 2025” του αεροδρομίου της Αθήνας έχει ως στόχο την αυτοπαραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταϊκών για ιδιοκατανάλωση, για την κάλυψη του 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντιστοιχεί στο περίπου 90% του αποτυπώματος άνθρακα της εταιρείας.