«Μόνα Λίζα» αξίας 60.000 δολαρίων: Η δημοπρασία με αντίγραφα εμβληματικών έργων που εκπλήσσει

Τη διοργανώνει ο οίκος Sotheby's στις 30 Ιανουαρίου.
Open Image Modal
CARMEN JASPERSEN via Getty Images

Για έναν μη ειδικό η «Μόνα Λίζα» που βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s στις 30 Ιανουαρίου, δεν διαφέρει σε τίποτα από το αριστουργηματικό έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που βρίσκεται στο Λούβρο. Αλλά ακόμη και για ένα μη εκπαιδευμένο μάτι, η αναγραφόμενη τιμή είναι αρκετή, καθώς αυθεντικός Ντα Βίντσι με τιμή πώλησης 60.000 - 80.000 δολάρια, απλά, δεν υφίσταται. 

Έργο του 1600, που σημαίνει με χρονική απόσταση μεγαλύτερη του ενός αιώνα από τον θάνατο του Ντα Βίντσι (1519), η εν λόγω «Μόνα Λίζα» δεν είναι το μοναδικό αντίγραφο ανάλογου τύπου που προσφέρεται στη δημοπρασία της 30ής Ιανουαρίου. 

Μεταξύ των συνολικά επτά αντιγράφων περιλαμβάνονται «ρέπλικες» εξίσου εμβληματικών έργων, όπως η «Μέδουσα» του Ιταλού ζωγράφου του μπαρόκ Καραβάτζιο, το τρίπτυχο «Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων» του Ολλανδού Ιερώνυμου Μπος, όπως και αντίγραφα έργων του Ντιέγκο Βελάσκεθ και του ζωγράφου της Αναγέννησης Κορέτζιο. 

Παρά το γεγονός ότι τα αντίγραφα συσχετίζονται κυρίως, με απάτες, υπάρχουν αρκετοί και καλοί λόγοι για τους οποίους «φιλοτεχνήθηκαν», σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος Old Masters στον Sotheby’s, Κρίστοφερ Απόστλ. 

Open Image Modal
Pablo Blazquez Dominguez via Getty Images

«Ιστορικά μιλώντας, ένα αντίγραφο δεν έχει αναγκαστικά αρνητικό φορτίο, όπως συνέβη με το πέρασμα των χρόνων. Όπως είναι γνωστό, οι συλλέκτες διάσημων έργων τέχνης ζητούσαν από συγκεκριμένους καλλιτέχνες να κάνουν αντίγραφα, τα οποία είτε έδιναν, είτε κοσμούσαν με αυτά τις κατοικίες τους». 

Επίσης, μέχρι τον 20ό αιώνα, η αναπαραγωγή των αριστουργημάτων της Αναγέννησης και του Μπαρόκ ήταν μέρος της επίσημης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης των νέων ζωγράφων, οι οποίοι με αυτόν τον τρόπο τελειοποιούσαν τις τεχνικές τους στο χρώμα, τη σκίαση και τη σύνθεση.

Παλαιότερα, οι μαθητές των μεγάλων ζωγράφων αντέγραφαν τα έργα των δασκάλων τους και μάλιστα, η αντιγραφή θεωρούνταν ένας πολύ καλός τρόπος διαφήμισης ενός σπουδαίου έργου -κάποιοι ζωγράφοι οργάνωναν εργαστήριο ειδικά γι′ αυτόν τον λόγο. 

Αν και πολύ... φθηνότερα σε σχέση με τα αυθεντικά έργα, τα αντίγραφα κάνουν σημαντικές πωλήσεις στην αγορά. Μόλις πριν από έναν χρόνο, ο οίκος Sotheby’s δημοπράτησε μια «διαφορετική» Μόνα Λίζα στην τιμή των 1,7 εκατ. δολαρίων, ποσόν το οποίο αποτελεί ρεκόρ για αντίγραφο.

Με πληροφορίες από Cnn.com