Μάς λένε την αλήθεια οι μεγάλες εταιρίες σχετικά με τις δράσεις τους για το κλίμα;

Ινστιτούτο ερεύνησε τα στοιχεία 25 εταιρειών.Εντόπισε "υπερβολές" και "εσφαλμένα στοιχεία" που μπερδεύουν τον καταναλωτή.
Open Image Modal
Ακτιβιστές συχνά κατηγορούν μεγάλες εταιρείες πως παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα κάνοντας λόγο για "greenwash"
SOPA Images via Getty Images

Πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου φαίνεται πως αποτυγχάνουν να πιάσουν τους στόχους που οι ίδιες έχουν θέσει για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με  σχετική έκθεση του New Climate Institute που μελέτησε συνολικά 25 επιχειρήσεις. Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση, συνήθως υπερβάλλουν ή αναφέρουν εσφαλμένα στοιχεία για την πρόοδό τους.

Η Google, η Amazon, η Ikea, η Apple και η Nestle είναι μεταξύ των εταιρειών που δεν αλλάζουν αρκετά γρήγορα ενώ το σύνολο των μεγάλων εταιρειών βρίσκονται υπό πίεση να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούν από τις δραστηριότητές τους, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές θέλουν ”πράσινα” προϊόντα.

Ορισμένες από τις εταιρείες πάντως σχολίασαν στο BBC News ότι διαφωνούν με ορισμένες από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην σχετική μελέτη και δήλωσαν ότι έχουν δεσμευτεί να αναλάβουν δράση για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.

Οι εταιρείες που εξετάστηκαν αντιπροσωπεύουν το 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αναφέρει η έκθεση - πράγμα που σημαίνει ότι παρόλο που έχουν τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα, έχουν τεράστιες δυνατότητες να πρωτοστατήσουν στην προσπάθεια περιορισμού της κλιματικής αλλαγής.

Θέμα ”ακεραιότητας των ισχυρισμών των εταιρειών”

″Η ταχεία επιτάχυνση των εταιρικών δεσμεύσεων για το κλίμα, σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό των προσεγγίσεων, σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ να γίνει διάκριση μεταξύ του ποιοι πραγματικά ηγούνται των προσπαθειών και και ποιοι όχι”, αναφέρει η μελέτη.

Ο συγγραφέας της μελέτης Τόμας Ντέι είπε στο BBC News ότι η ομάδα του αρχικά ήθελε να εντοπίσει βέλτιστες πρακτικές στον εταιρικό κόσμο, αλλά έμειναν ”πραγματικά έκπληκτοι και απογοητεύτηκαν σε ο,τι αφορά, την ακεραιότητα των ισχυρισμών των εταιρειών”.

Η Amazon ανέφερε στη δήλωσή της: ”Θέσαμε αυτούς τους φιλόδοξους στόχους επειδή γνωρίζουμε ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα σοβαρό πρόβλημα και απαιτείται άμεση ανάληψη δράσης περισσότερο από ποτέ. Ως μέρος του στόχου μας να φτάσουμε σε καθαρό μηδέν άνθρακα έως το 2040 και  η Amazon  κινείται προς την κατεύθυνση να τροφοδοτήσει τις δραστηριότητές της με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2025».

Nestle σχολίασε: ”Χαιρετίζουμε τον έλεγχο των ενεργειών και των δεσμεύσεών μας για την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο, η έκθεση του New Climate Institute’s Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM) δεν κατανοεί την προσέγγισή μας και περιέχει σημαντικές ανακρίβειες”. 

Το Corporate Climate Responsibility Monitor πραγματοποιήθηκε από μη τους κερδοσκοπικούς οργανισμούς New Climate Institute και Carbon Market Watch.

Εξέτασε τις δημοσίως δηλωμένες στρατηγικές των εταιρειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προκειμένου να φτάσουν το καθαρό μηδέν.

Καθαρό μηδέν, είναι ένας στόχος που οι επιστήμονες λένε ότι ο κόσμος πρέπει να φτάσει μέχρι το 2050 για να περιορίσει την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας και σημαίνει ότι δεν θα προστεθεί ποσότητα  αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Η επίτευξή του σημαίνει μείωση των εκπομπών όσο το δυνατόν περισσότερο, καθώς και εξισορρόπηση όσων απομένουν αφαιρώντας μια ισοδύναμη ποσότητα.

Οι εταιρείες θέτουν τους δικούς τους στόχους. Για παράδειγμα, η Google υπόσχεται να είναι απαλλαγμένη από άνθρακα έως το 2030, ενώ η Ikea δεσμεύεται να είναι «θετική για το κλίμα» έως το 2030.

Η μελέτη έδωσε σε κάθε εταιρεία μια βαθμολογία «ακεραιότητας».

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές ορισμένες εταιρείες τα πήγαιναν σχετικά καλά στη μείωση των εκπομπών αλλά όλες οι εταιρείες μπορούσαν να βελτιωθούν. Σε καμία μάλιστα  δεν δόθηκε βαθμολογία «υψηλής ακεραιότητας».

Γενικά αξιολογήθηκαν παράγοντες όπως η ετήσια εκπομπών, η παροχή ανάλυσης των πηγών εκπομπών και η αποκάλυψη πληροφοριών με κατανοητό τρόπο.

Οι δυσκολίες των καταναλωτών 

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι συνολικά, οι ισχύουσες στρατηγικές - εάν εφαρμόζονταν - θα μείωναν τις εκπομπές το πολύ 40% και όχι κατά το 100% που υπονοείται με τον όρο ”καθαρό μηδέν”.

Μόλις τρεις από τις 25 εταιρείες έχουν δεσμευτεί ξεκάθαρα να μειώσουν κατά  90% τις εκπομπές άνθρακα από τις αλυσίδες παραγωγής και εφοδιασμού τους και συγκεκριμένα πρόκειται για τις Maersk,  Vodafone και Deutsche Telekom.

Ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις αναφέρονται στις δεσμεύσεις τους για το κλίμα είναι επίσης μεγάλο πρόβλημα, όπως επισημαίνεται. Υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ αυτού που λένε οι εταιρείες και της πραγματικότητας, όπως τονίζει ο Ντέι και οι καταναλωτές είναι πιθανό να δυσκολεύονται να προσδιορίσουν την αλήθεια. ”Οι φιλόδοξοι τίτλοι και ισχυρισμοί των εταιρειών πολύ συχνά στερούνται πραγματικής ουσίας”, εξηγεί. ”Ακόμη και εταιρείες που τα πάνε σχετικά καλά υπερβάλλουν σχετικά με τις ενέργειές τους”.

Ο Ντέι, η ομάδα του οποίου πέρασε εβδομάδες εξετάζοντας σχετικά έγγραφα, είπε ότι ο μέσος άνθρωπος που προσπαθούσε, για παράδειγμα, να επιλέξει ένα έπιπλο, ένα προϊόν τεχνολογίας ή ήθελε να αγοράσει φαγητό από το σούπερ μάρκετ, θα δυσκολευόταν να λάβει μια τεκμηριωμένη απόφαση.

Είπε ότι ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους τομείς ήταν οι γνωστές ως εκπομπές κατάντη ή ανάντη - αυτές που δημιουργούνται από δραστηριότητα που συνδέεται έμμεσα με μια εταιρεία.

Για παράδειγμα, η έκθεση αναφέρει ότι το 70% του κλιματικού αποτυπώματος της Apple δημιουργείται από εκπομπές ανάντη, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν τηλέφωνα Apple, φορητούς υπολογιστές και άλλα προϊόντα. Πολλές εταιρείες δεν συμπεριέλαβαν αυτές τις εκπομπές στα κλιματικά τους σχέδια.

Η Ikea είπε στο BBC News ότι χαιρετίζει τον ”διάλογο και τον έλεγχο” των δεσμεύσεων και των στόχων των εταιρειών για το κλίμα, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ”ευθυγραμμίζονται” με τους στόχους που έχον θέσει οι επιστήμονες. ″Η νέα έκθεση του New Climate Institute είναι μια εποικοδομητική προσθήκη σε αυτό” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Και η Unilever σχολίασε: ”Ενώ έχουμε διαφορετικές απόψεις για ορισμένα στοιχεία αυτής της έκθεσης, χαιρετίζουμε την εξωτερική ανάλυση της προόδου μας και έχουμε αρχίσει έναν παραγωγικό διάλογο με το New Climate Institute για να δούμε πώς μπορούμε να εξελίξουμε ουσιαστικά την προσέγγισή μας”.

Η Google είπε στο BBC News: «Ορίζουμε με σαφήνεια το εύρος των δεσμεύσεών μας για το κλίμα και αναφέρουμε τακτικά την πρόοδό μας στην ετήσια Περιβαλλοντική Έκθεσή μας, όπου τα δεδομένα μας για την ενέργεια και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου διασφαλίζονται από την Ernst & Young».

Κατά τη στιγμή της δημοσίευσης του ρεπορτάζ στο  ΒΒC, η Apple δεν είχε απαντήσει σε αίτημα για σχολιασμό.

Το Corporate Climate Responsibility Monitor θα συνεχίσει να αξιολογεί τις δεσμεύσεις των εταιρειών, δημοσιεύοντας τα πορίσματα της ετησίως.

Η πλήρης λίστα των εταιρειών που αναλύθηκαν είναι: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL , E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.

Πηγή: BBC