Μενδώνη: Το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το ανάκτορο και οι κήποι στο Τατόι

«Δεν συζητάει κανείς για δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού.
Open Image Modal
Τατόι
Eurokinissi

Το 2025 «θα έχει ολοκληρωθεί το ανάκτορο με τους Κήπους και θα έχει ήδη δημιουργηθεί το μουσείο μέσα στον χώρο του πρώην ανακτόρου. Η εξέλιξη των έργων στο Τατόι είναι στα κανονικά χρονοδιαγράμματά της», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη μιλώντας στην ΕΡΤ.

Η κ. Μενδώνη τόνισε ότι «το υπουργείο Πολιτισμού έχει αρμοδιότητα τον ιστορικό πυρήνα, δηλαδή τον χώρο όπου υπάρχει το ανάκτορο, υπάρχουν όλα τα κτίσματα εκ των οποίων τα 27 είναι ήδη χαρακτηρισμένα μνημεία από το Υπουργείο Πολιτισμού από το 2003».

 

«Το κτήμα αυτό ήταν εγκαταλελειμμένο 50 - 60 χρόνια» πρόσθεσε η υπουργός επισημαίνοντας ότι οι άλλοτε θαυμαστοί κήποι έγιναν δάσος και τα κτήρια εγκαταλείφθηκαν και λεηλατήθηκαν. «Θεωρώ ότι για το Τατόι το μεγάλο του πρόβλημα ήταν οι ιδεοληψίες των προηγούμενων εποχών. Στη συνέχεια, ενώ το σχέδιο αποκατάστασης έχει ήδη μπει στις ράγες, τον Ιανουάριο του 2021, παρουσιάσαμε την μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της ανάδειξης του κτήματος, το οποίο μας οδήγησε και στους προϋπολογισμούς τους οποίους θα έπρεπε να εξασφαλίσουμε» το οποίο όπως είπε, είναι περίπου 90 εκατ. ευρώ από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους».

«Αυτή τη στιγμή το υπουργείο Πολιτισμού έχει εξασφαλίσει λίγο παραπάνω από 75 εκατομμύρια που είναι απαραίτητοι για τη δική του παρέμβαση, για την αποκατάσταση δηλαδή των κτηρίων. Αυτήν τη στιγμή ο επισκέπτης του Τατοΐου μπορεί να δει το ανάκτορο, του οποίου είναι σε πλήρη εξέλιξη το έργο της αποκατάστασής του» είπε η υπουργός.

Μιλώντας για τις επόμενες ενέργειες του υπουργείου Πολιτισμού σημείωσε ότι εκτός από το ανάκτορο ο στάβλος του Γεωργίου θα δημοπρατηθεί σύντομα, ενώ η οικία του δασοφύλακα που θα παραδοθεί τέλος Φεβρουαρίου, θα είναι το κέντρο της πληροφόρησης για όλους όσοι σήμερα επισκέπτονται το Τατόι για την ιστορία του.

«Δεν συζητάει κανείς κανένα δανεισμό για τα Γλυπτά του Παρθενώνα»

Ερωτηθείσα ποια μορφή συζητάει η κυβέρνηση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα η κ. Μενδώνη δήλωσε ότι «δεν συζητάει κανείς κανένα δανεισμό. Συζητάμε για μία συμφωνία, για μια διαπραγμάτευση. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το χειρίζεται το θέμα και νομίζω ότι έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στους χειρισμούς του. Έχουμε τις κόκκινες γραμμές μας. Η κυβέρνηση αυτή και ο συγκεκριμένος πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι μπορεί να διαπραγματεύεται χωρίς να υπαναχωρεί από τις κόκκινες γραμμές που έχουν τεθεί». Επανέλαβε επίσης ότι «η θέση μας όλα αυτά τα χρόνια είναι μία. Δεν αναγνωρίζουμε νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς θεωρούμε ότι τα γλυπτά βρίσκονται εκεί ως προϊόν κλοπής. Αυτό λοιπόν είναι αναμφισβήτητο», ενώ εκτίμησε ότι «σήμερα είμαστε στο πιο προχωρημένο στάδιο το οποίο ενισχύει τη διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας».

Σύμφωνα με την κ. Μενδώνη «η συστηματική δουλειά που έχει γίνει τα τρεισήμισι τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε πολύ συγκεκριμένα και απτά αποτελέσματα που μας επιτρέπουν να λέμε ότι σήμερα είμαστε σε ένα ικανοποιητικό σημείο. Η διαπραγμάτευση δεν είναι εύκολη, είναι δύσκολη, αλλά δεν είναι αδύνατος ο στόχος».

Σύμφωνα με την απόφαση της Unesco, το θέμα είναι διακυβερνητικό έτσι όπως διευκρίνισε ο Έλληνας πρωθυπουργός έθεσε αρχικά το θέμα τον Μπόρις Τζόνσον. «Από όσο γνωρίζω δεν έχει γίνει κάποια συζήτηση με τον Σούνακ αλλά το θέμα έχει τεθεί θεσμικά», πρόσθεσε η υπουργός Πολιτισμού. «Το θέμα είναι αμιγώς πολιτικό και γι’ αυτό παρεμβαίνει και ομόλογός μου» συμπλήρωσε περιγράφοντας ταυτόχτονα τον αρνητικό ρόλο του Βρετανικού Μουσείου.

Η καλλιτεχνική εκπαίδευση είναι αδιαβάθμητη

Ερωτηθείσα για την καλλιτεχνική εκπαίδευση, η κ. Μενδώνη απάντησε ότι όλη αυτή η συζήτηση εκκρεμεί επί δεκαετίες.

«Το θέμα που υπάρχει εδώ και 35 χρόνια και εκκρεμεί στο Υπουργείο Πολιτισμού και στο Υπουργείο Παιδείας, βγήκε στην επιφάνεια εξαιτίας του Προεδρικού διατάγματος Βορίδη. Το Προεδρικό Διάταγμα δεν άλλαξε τη νομοθεσία. Το Προεδρικό Διάταγμα αποτύπωσε την υπάρχουσα κατάσταση».

«Το πρόβλημα είναι ότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση είναι αδιαβάθμητη. Δεν υπάρχει δηλαδή ένας τίτλος ο οποίος να είναι στο πανεπιστημιακό επίπεδο», πρόσθεσε η υπουργός, λέγοντας ότι πολλοί μπερδεύουν τους θεατρολόγους με τους ηθοποιούς. «Θεατρολόγοι βγαίνουν από τα πανεπιστήμια. Οι ηθοποιοί όμως βγαίνουν από σχολές είτε κρατικές είτε ιδιωτικές, οι οποίες οι οποίες είναι αδιαβάθμητες. Τα τελευταία τρία χρόνια προσπαθούμε να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις επίλυσης του προβλήματος και θεωρώ ότι η συζήτηση για τους ακαδημαϊκούς διαδρόμους και για την ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης έχει ήδη αρχίσει. Στα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν λύσεις».

Με πληροφορίες από ΕΡΤ