Μεγάλη αύξηση σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα: Οι νέες τάσεις για την ασφάλεια αυτοκινήτου

Η αύξηση στην Ελλάδα στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 αγγίζει το 900% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020.
|
Open Image Modal
.
.

Ένας στους δύο Έλληνες έχουν ως πρώτη σκέψη στην επόμενη τους αγορά, ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα. Βασικά σημεία για αυτή την τάση αποτελούν η οικονομία σε διάφορες εκφάνσεις, καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος.

Το 2021 ήταν μια χρονιά ορόσημο για την ηλεκτροκίνηση και την αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα, καθώς τα οχήματα ταξινομήθηκαν με βάση τα νέα αυστηρά πρότυπα και τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την οδηγία ρύπων Euro 7.

Η οδηγία αφορά αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία. Σύμφωνα με την συγκεκριμένη οδηγία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει το 2025 και μετά να καταργήσουν την δημιουργία οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.  

Στην Ελλάδα η νέα ταξινόμηση είχε ως αποτέλεσμα φορολογικές ελαφρύνσεις για τους οδηγούς που τα οχήματά τους εκπέμπουν λιγότερο από 122 γρ/CO2 καθώς δε θα πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για το 2022.

Παράλληλα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το πρόγραμμα ‘’Κινούμε Ηλεκτρικά’’ δίνει την δυνατότητα αίτησης για επιδότηση σε όσους οδηγούς θελήσουν να αγοράσουν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα εξοικονομώντας τους μεγάλο ποσό χρημάτων.

Εντός Αττικής τα κίνητρα είναι ακόμα περισσότερα καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξασφαλίσουν ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο στο κέντρο της Αθήνας όπως επίσης και τα υβριδικά με λιγότερο από 122 γρ/CO2.  

Αύξηση 500% στην online αναζήτηση ασφάλειας αυτοκινήτου

Η ελληνική startup Pricefox.gr που καινοτομεί ένα χρόνο τώρα στην ασφάλεια αυτοκινήτου online, διεξήγαγε μια έρευνα για τις αναζητήσεις των καταναλωτών γύρω από την ασφάλεια αυτοκινήτου για το 2021. Από τα δεδομένα προκύπτει πως τον Μάρτιο του 2021 οι οδηγοί ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων που αναζήτησαν τιμές για ασφάλεια αυτοκινήτου αυξήθηκαν κατά 500% σε σχέση με το πρώτο δίμηνο του 2021.  

Ο νόμος 4758/2020 που τέθηκε σε ισχύ από 1.1.2021 και ορίζει πως τα τέλη κυκλοφορίας θα ταξινομούνται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο) φαίνεται πως έγινε αισθητά αντιληπτός από το κοινό τον Νοέμβριο του 2021.

Συγκεκριμένα όταν άνοιξε η πλατφόρμα myCar της ΑΑΔΕ στις 20 Νοεμβρίου 2021, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν πως οι οδηγοί ηλεκτρικών και υβριδικών που αναζήτησαν τιμές για ασφάλεια αυτοκινήτου αυξήθηκαν κατά 50% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Σε επίπεδο εξαμήνου, στο δεύτερο μισό του 2021 η αύξηση σε σχέση με το πρώτο μισό αγγίζει το 72%. 

Υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά όχηματα 

Open Image Modal
,
.

Η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει δυναμικά στην αυτοκινητοβιομηχανία με την ηλεκτρική ενέργεια να τροφοδοτεί ολοένα και περισσότερα οχήματα. Οι δύο βασικές κατηγορίες ηλεκτροκίνησης είναι τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα τα οποία έχουν πολλές ομοιότητες αλλά και διαφορές μεταξύ τους. 

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ηλεκτρικό κινητήρα και διαθέτουν μεγάλη μπαταρία για την επίτευξη μεγάλης αυτονομίας. Τα υβριδικά αυτοκίνητα συνδυάζουν επαναφορτιζόμενες μπαταρίες και κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος ενεργοποιείται όταν η μπαταρία εξαντλείται.

Μια ακόμη διαφορά είναι η αυτονομία τους, η οποία στα ηλεκτρικά είναι της τάξεως των 250 χιλιομέτρων και άνω, με την αντίστοιχη των υβριδικών να είναι μόλις στα 50 χιλιόμετρα.

Ως προς τις επιδόσεις κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα, ενώ από φορολογικής άποψης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από τον φόρο ταξινόμησης οχημάτων. Αντίστοιχα, τα υβριδικά έχουν έναν μικρό τέλος ταξινόμησης.

Μία ακόμη διαφορά αποτελεί το κόστος κτήσης, όπου στα ηλεκτρικά είναι αρκετά μεγαλύτερο λόγω του αυξημένου κόστους της μπαταρίας που χρησιμοποιούν.  

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Ενέργειας τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στη χώρα μας δεν θα καταβάλλουν τέλος ταξινόμησης, τεκμήριο και φόρο πολυτελείας, αν η αξία τους φτάνει έως τα 50.000 ευρώ.

Επιπλέον ευνοημένοι είναι και οι οδηγοί που επέλεξαν υβριδικό όχημα, καθώς θα πληρώσουν το 50% του τέλους ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τις εκπομπές CO2.

Τα στοιχεία της έρευνας έδειξαν πως τα υβριδικά οχήματα υπερισχύουν σε σχέση με τα ηλεκτρικά καθώς από το σύνολο των κατόχων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων μόλις το 10,65% αναζήτησε τιμές και καλύψεις για αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με το 89,35% να αναζητά ασφαλιστικά πακέτα για υβριδικά οχήματα.  

Από την Κρήτη μέχρι την Μακεδονία: 60% των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων εντός Αττικής με την επαρχία να ανεβαίνει 

Στην Ελλάδα από το 2014 διατίθενται ηλεκτρικά οχήματα ωστόσο ακόμη δεν έχουν λάβει τα μερίδια αγοράς άλλων χωρών της Ευρώπης. Πέρα από το κόστος που αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα, οι Έλληνες διστάζουν ακόμη λόγω των περιορισμένων σημείων φόρτισης.

Μάλιστα, η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες της Ευρώπης με τα λιγότερα σημεία φόρτισης. Όπως είναι λογικό η πλειοψηφία των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων βρίσκεται εντός Αττικής.

Ωστόσο, με την περαιτέρω ανάπτυξη των σημείων φόρτισης τόσο σε αυτοκινητόδρομους όσο και στην υπόλοιπη χώρα οι αγορές ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων θα αυξηθούν κατακόρυφα και οι οδηγοί θα μπορούν να πραγματοποιούν ταξίδια από τη μία πόλη στην άλλη.  

Open Image Modal
Στον παραπάνω χάρτη παρατηρούμε πως η Αττική με ποσοστό 60% έρχεται 1η στις αναζητήσεις για ασφάλειες ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, ενώ ακολουθεί η Μακεδονία με 16% ,Πελοπόννησος με 6%, Θεσσαλία και Κρήτη με 4%.
.

Τι ασφαλιστικό πακέτο προτιμούν οι οδηγοί ηλεκτρικών και υβριδικών

Τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα έχουν αρκετά μεγαλύτερο κόστος κτήσης από τον μέσο όρο των οχημάτων που κυκλοφορούν στην χώρα μας. Επιπλέον, λόγω της προηγμένης τεχνολογίας σε μπαταρία και άλλα εξαρτήματα, τα ανταλλακτικά αυτών των οχημάτων είναι αρκετά ακριβά.

Ως αποτέλεσμα, όταν έρχεται η ώρα της επιλογής ασφάλισης, οι ιδιοκτήτες λαμβάνουν υπόψη τα στοιχεία αυτά για την επιλογή ασφάλισης.

Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία του Pricefox καθώς η πλειοψηφία των κατόχων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, ποσοστό 82%, επιλέγει τα πιο πλήρη ασφαλιστικά πακέτα.

Συγκεκριμένα το 42% αναζήτησε πακέτα μικτής ασφάλισης, το 40% πακέτα πυρός / κλοπής με μόλις το 18% να αναζητά την ελάχιστη βασική ασφάλιση. 

Ενδεικτικά παρακάτω οι τιμές που μπορούν να βρουν οι οδηγοί ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων συγκρίνοντας τα πακέτα της αγοράς.

Η βασική ασφάλεια αυτοκινήτου για ένα υβριδικό όχημα, ξεκινάει από 6,89€/μήνα ενώ για ένα ηλεκτρικό από 7,58€/μήνα. Το συγκεκριμένο πακέτο είναι η ελάχιστη υποχρεωτική από τον νόμο ασφάλιση και καλύπτει την Αστική Ευθύνη έναντι τρίτων. 

Το πακέτο πυρός/κλοπής για ένα υβριδικό όχημα, ξεκινάει από 9,41€/μήνα ενώ για ένα ηλεκτρικό από 15,65€/μήνα. Καλύπτει πέρα από την Αστική Ευθύνη έναντι τρίτων, αστική ευθύνη πυρκαγιάς, κάλυψη πυρός, μερική και ολική κλοπή. 

Η μικτή ασφάλεια αυτοκινήτου είναι το πιο πλήρες πακέτο, με τιμές για ένα υβριδικό από 24,41€/μήνα και για ένα ηλεκτρικό όχημα από 47,55€/μήνα. Η μικτή ασφάλιση περιλαμβάνει όλες τις καλύψεις και επιπλέον κάλυψη για ίδιες ζημιές.  

Open Image Modal
.
.

8 στους 10 καταναλωτές αναζήτησαν ασφάλιση ετήσιας διάρκειας 

Τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα είναι κατά βάση αρκετά ακριβότερα από τα συμβατικά. Με δεδομένο ότι οι οδηγοί αυτών επιλέγουν στη πλειοψηφία τους πακέτα πυρός / κλοπής και μικτής, η αξία των οχημάτων επηρεάζει τα ασφάλιστρα καθώς τα πακέτα αυτά περιλαμβάνουν αποζημίωση της αξίας σε περίπτωση κλοπής και κάλυψη ίδιων ζημιών αντίστοιχα.

Ένας τρόπος λοιπόν για την εύρεση ενός χαμηλότερου ασφαλίστρου είναι η επιλογή ετήσιας διάρκειας. Μια ετήσια ασφάλεια αυτοκινήτου μπορεί να είναι έως και 80€ φθηνότερη από 2 εξάμηνες ή 4 τρίμηνες. Ένα ετήσιο συμβόλαιο δίνει την δυνατότητα στον καταναλωτή να έχει κέρδος έως και 25% το χρόνο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών (ποσοστό 80%) αναζήτησε ασφάλεια αυτοκινήτου με ετήσια διάρκεια, ενώ μόλις 16% τιμολόγησε για εξάμηνη χρονική περίοδο. Τέλος, μόνο το 4% των χρηστών αναζήτησε για συμβόλαιο με τρίμηνη διάρκεια, κάτι που εξηγείται απόλυτα καθώς τα ασφάλιστρα για τρίμηνη ασφάλεια αυτοκινήτου είναι και τα πιο ακριβά. 

Open Image Modal
.
.

Ηλεκτρικά και Υβριδικά: Ήρθαν για να μείνουν;

Τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα λόγω της μηδενικής και χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου αντίστοιχα, αποτελούν μια οικονομικότερη λύση για τους καταναλωτές σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα και τα βενζινοκίνητα οχήματα.

Όπως φαίνεται και από τις προσπάθειες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μετάβασης της χώρας μας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων και πιο φιλική προς την κλιματική αλλαγή. Θα πρέπει να υπάρξουν και αντίστοιχες ενέργειες για την επαρκή κάλυψη του δικτύου της χώρας με σημεία φόρτισης.

Ωστόσο, επειδή η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι καινούρια, οι τιμές στην αγορά για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα είναι αρκετά υψηλές και δύσκολα προσιτές ακόμη για το μέσο αγοραστικό κοινό. Το κόστος είναι πάντα κάτι που απασχολεί το κοινό σε κάθε κλάδο. Ένα επίσης σημαντικό κόστος μετά την απόκτηση ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος είναι η ασφάλεια αυτοκινήτου