Ο Κ. Βαρώτσος για το έργο του στις πυραμίδες: Μια τέτοια εμπειρία μπορεί να σε αποσταθεροποιήσει

Ο Ελληνας καλλιτέχνης μας μιλά για το έργο του που βρέθηκε για 29 μέρες σε διάλογο με το μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς 4500 ετών
|
Open Image Modal
Προσχέδιο του έργου του Ελληνα γλύπτη Κ. Βαρώτσου στις πυραμίδες της Αιγύπτου
Κώστας Βαρώτσος

Για 29 μέρες ο Ελληνας γλύπτης Κώστας Βαρώτσος είδε το έργο του «Ορίζοντας» να «συνομιλεί» - σε απόσταση αναπνοής - με τις πυραμίδες της Γκίζας στην Αίγυπτο. 

«Οταν σου χαμογελάει η τέχνη είναι ωραίο. Λειτουργεί. Είναι δύναμη μεγάλη, Το να μπορέσεις να ταυτιστείς με ένα διαχρονικό έργο είναι συγκλονιστική εμπειρία. Σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να σε αποσταθεροποιήσει κιόλας. Είναι μεγάλο το συναίσθημα», λέει ο δημιουργός στην HuffPost με αφορμή την συνύπαρξη αυτή που έγινε πραγματικότητα στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης “Forever Is Now III” που φιλοξενήθηκε πρόσφατα  στην Αίγυπτο με φόντο τις Πυραμίδες της Γκίζας με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από κάθε γωνιά του πλανήτη. 

Το “Forever Is Now III” (διήρκεσε μέχρι τις 18 Νοεμβρίου 2023) διοργανώθηκε για τρίτη φορά σε ετήσια βάση - φέτος ήταν η μεγαλύτερη έκθεση σε σχέση με όσες προηγήθηκαν. Διοργανώθηκε από τη Nadine Abdel Ghaffar, ιδρύτρια κι επιμελήτρια της εταιρείας τεχνών Art D’Égypte με έδρα το Κάιρο, κι είχε στόχο να γιορτάσει τον αρχαίο αιγυπτιακό πολιτισμό μέσω της σύγχρονης δημιουργικότητας.

«Οι διοργανωτές έστησαν μια πολύ έξυπνη παραγωγή που προέβαλε την Αίγυπτο», μας λέει ο καλλιτέχνης ο οποίος μετέφερε το δικό του έργο σε κουτιά και το έστησε μέσα σε μια μέρα. «Το στήσιμο ήταν εύκολο γιατί ”κόλλησε” αμέσως. Για να δημιουργηθεί βεβαίως απαίτησε πολύ περισσότερο καιρό», διευκρινίζει. «Εκεί, στήθηκε και λύθηκε όταν ολοκληρώθηκε η έκθεση». 

«Υπάρχουν επεμβάσεις σε δημόσιο χώρο που κρατούν λίγο - όπως οι περισσότερες εκθέσεις που έχουν ημερομηνία λήξεως», αναφέρει. «Δεν είναι μόνιμες. Αλλη η λειτουργία των μόνιμων δημόσιων έργων. Κανένα έργο δεν μπορεί να σταθεί μόνιμα δίπλα στις πυραμίδες». 

Open Image Modal
Προσχέδιο του έργου του Ελληα γλύπτη Κ. Βαρώτσου στις πυραμίδες της Αιγύπτου
Κώστας Βαρώτσος

«Το γυαλί παίζει βασικό ρόλο στο έργο ”Ορίζοντας” του Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσου: μια σειρά από μεταλλικούς κύκλους μισογεμισμένους με γυαλί και διατεταγμένους σε μια γραμμή. Κάνοντας το να φαίνεται σαν οι πυραμίδες να να ”ακουμπούν” πάνω στο νερό, το έργο τονίζει τη σχέση μεταξύ των μνημείων και του ποταμού Νείλου στον ορίζοντα», ανέφερε το cnn.com για την παρέμβαση. 

«Στο οροπέδιο με θέα τις αρχαίες Πυραμίδες της Γκίζας στην Αίγυπτο, μια μεγάλη υπαίθρια έκθεση τέχνης συγκεντρώνει το έργο 14 διεθνών σύγχρονων καλλιτεχνών που έχουν δημιουργήσει συγκεκριμένες εγκαταστάσεις οι οποίες έρχονται σε ”διάλογο” με το εμβληματικό μνημείο. Σε ένα έργο, μια νέα δομή πυραμίδας εμφανίζεται σε λυγαριά. Σε ένα άλλο, γυάλινα γλυπτά φαίνεται να κάνουν τις αρχαίες πυραμίδες να επιπλέουν στο νερό», ανέφερε συγκεκριμένα το αμερικανικό μέσο ενημέρωσης. 

«Κάθε χρόνο έχουμε μια καταπληκτική ομάδα καλλιτεχνών που είναι σε διάλογο με αυτόν τον πολιτισμό», είπε στο Cnn.com η Ghaffar. Η Art D’Égypte συνεργάστηκε με την UNESCO για να διασφαλίσει ότι η έκθεση θα αφήσει εντελώς αλώβητο το μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς 4500 ετών. (Ένα στρώμα εισαγόμενης άμμου 50 εκατοστών χρησιμοποιήθηκε για την τοποθέτηση των έργων τέχνης, έτσι ώστε να μην αγγίζουν καν το έδαφος). Τα έργα φέτος ενεπλάκησαν με την «εύφορη» περιοχή των εννοιών που «πρεσβεύονται» από τις πυραμίδες, από τη μυθολογία και την πνευματικότητα έως την τεχνική καινοτομία και αρχιτεκτονική.

Οπως αναφέρει ο Ελληνας καλλιτέχνης, ο οποίος πρόσφατα παρουσίασε τη δουλειά του σε κοινή έκθεση με τον Σωτήρη Σόρογκα και με τίτλο «Γλώσσα μυστική» στη Sianti Gallery υπάρχει τοπικό ενδιαφέρον για αγορά του έργου του αυτού αλλά δεν έχει αποφασιστεί κάτι ακόμα.