Παίρνει σειρά το κορυφαίο σιδηροδρομικό έργο Θεσσαλονίκη – Τοξότες

Η νέα γραμμή, συνολικού μήκους 206χλμ., σε νέα χάραξη μέσω Αμφιπόλης και Ν. Καρβάλης, είναι κόστους 1,68 δισ. ευρώ.
|
Open Image Modal
This is a photo of a narrow gauge railway track in the Peloponnese, Greece. This network has been abandoned since 2010.
George Pachantouris via Getty Images

Το τέταρτο κατά σειρά σιδηροδρομικό έργο που έχει αναλάβει να δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ, πήρε το δρόμο του.

Μετά τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Ρίο – Πάτρα, την επέκταση του προαστιακού από Κορωπί προς Λαύριο και προς Ραφήνα, τα τρία, ίδια σχήματα: ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΒΑΞ – ALSTOM εκδήλωσαν ενδιαφέρον για ένα τεράστιο έργο, το οποίο εντάσσεται στην υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, ύψους 4 δισ. ευρώ, για τη σύνδεση των κύριων λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνεται η κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες (ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία), προϋπολογισμού 1,68 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ο ανάδοχος του έργου, θα αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή της γραμμής, συνολικού μήκους 206χλμ., σε νέα χάραξη (νότια χάραξη) μέσω Αμφιπόλης και Ν. Καρβάλης, με σηματοδότηση, ETCS και ηλεκτροκίνηση.

Ειδικά στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Νέα Καρβάλη, μήκους 174χλμ., η γραμμή σχεδιάζεται διπλή σε εντοπισμένα τμήματα. Περιλαμβάνονται δε, 8 σιδηροδρομικοί σταθμοί, 2 στάσεις, σιδηροδρομικές γέφυρες, σήραγγες, ανισόπεδες διαβάσεις, τοίχοι αντιστήριξης, έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, τεχνικά προστασίας αγωγών ΔΕΠΑ, υδραυλικά έργα, κτιριακά έργα καθώς και έργα οδοποιίας.

Στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Γραβούνα – Τοξότες, μήκους 32χλμ., περιλαμβάνονται 4 συνδέσεις, 2 σιδηροδρομικοί σταθμοί, 4 στάσεις, σιδηροδρομικές γέφυρες, σήραγγες, τεχνικά C&C, ανισόπεδες διαβάσεις, τοίχοι αντιστήριξης, τεχνικά προστασίας αγωγών ΔΕΠΑ, υδραυλικά έργα, κτιριακά έργα καθώς και έργα οδοποιίας. Η ηλεκτροκίνηση του τμήματος για λόγους λειτουργίας της γραμμής θα καλύπτει και το τμήμα Τοξότες - ΣΣ Ξάνθης.

Το έργο δημοπρατείται  με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου μέσα από τον διάλογο με τους υποψηφίους, θα προκύψει και η τελική επιλεγείσα λύση, λαμβάνοντας υπόψη των υφιστάμενων μελετών.

Αξίζει να σημειώσω ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Τοξότες, αποτελεί τμήμα του σχεδιαζόμενου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, με τα λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσσε, σε Μαύρη Θάλασσα και Δούναβη, (έργο TKABVR, ή  έργο Sea2Sea). Το συνολικό σχεδιαζόμενο έργο στοχεύει στην αύξηση ικανότητας σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευματικών φορτίων στην Ανατολική Ευρώπη μέσω εναλλακτικής διαδρομής, η οποία αποφεύγει τη συμφόρηση στα στενά του Βοσπόρου.

Ταυτόχρονα, η νέα σιδηροδρομική γραμμή, θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης, διασχίζοντας  το ανατολικό τμήμα του Nομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του Ο.Σ.Ε.

Ξεκινούν οι μελέτες για το τελευταίο τμήμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδας - Αλβανίας

Υπεγράφη σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών με αντικείμενο την εκπόνηση μελετών, βάσει των οποίων θα ληφθεί η βέλτιστη επενδυτική επιλογή για την ορθότερη υλοποίηση του έργου διασυνοριακής συνεργασίας που αφορά την κατασκευή του τελευταίου τμήματος της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδας και Αλβανίας στην περιοχή Κρυσταλλοπηγής / Ιεροπηγής.

Το αντικείμενο της σύμβασης εντάσσεται στο έργο «CB RAILWAY» που στοχεύει στην ανάπτυξη κοινού στρατηγικού επενδυτικού σχεδίου για τη σύνδεση της Ελλάδας και της Αλβανίας, μέσω νέας σιδηροδρομικής γραμμής δυτικά από την Κρυσταλλοπηγή/Ιεροπηγή προς το Pogradec και νοτιοανατολικά προς το Αεροδρόμιο Καστοριάς, συνολικού μήκους περίπου 130 χλμ.  Στο εν λόγω έργο συμμετέχει  η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., το Υπουργείο Υποδομών και Ενέργειας της Αλβανίας και ο ΟΣΕ Α.Ε., με τον καθένα από τους προαναφερθέντες εταίρους να έχει αναλάβει την υλοποίηση συγκεκριμένων υπηρεσιών και μελετών, τα αποτελέσματα των οποίων θα χρησιμοποιηθούν για την αλληλοτροφοδότηση των επιμέρους μελετών.

Για την εκτέλεση της σύμβασης αντλείται χρηματοδότηση κατά 85% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και 15% από εθνικούς πόρους (Π.Δ.Ε.) των χωρών που συμμετέχουν στο «Πρόγραμμα διασυνοριακής συνεργασίας Interreg IPA ‘Ελλάδα – Αλβανία’ 2014 – 2020». Οι μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί εντός πέντε μηνών, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών ελέγχων, εγκρίσεων και παραλαβής της σύμβασης.