Ψηφιακή περιήγηση στην έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο»

Και ένα ένα νοερό ταξίδι στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μαρμαροτεχνίας.
Open Image Modal
Γιαννούλης Χαλεπάς
facebook

Ένα νοερό ταξίδι στον Πύργο της Τήνου και στο εντυπωσιακό Μουσείο Μαρμαροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), μέσα από την ψηφιακή περιήγηση στην περιοδική έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο».

Με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας (VR) ζωντανεύει στην οθόνη μας η έκθεση που παρουσιάστηκε στο Μουσείο το 2018, με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τον θάνατο του κορυφαίου νεοέλληνα γλύπτη (1938).

Υπήρξε αποτέλεσμα της γόνιμης σύμπραξης του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου και περιλάμβανε αυθεντικά σχέδια και έργα σε γύψο (όπως ο περίφημος Σάτυρος) από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης.

Επιπλέον, για πρώτη φορά, παρουσιάστηκαν τριάντα πέντε σχέδια του Γιανούλη Χαλεπά, τα οποία ανήκουν στον ιδιώτη Νικόλαο Δούκα, καθώς και πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό από το αρχείο του συλλέκτη Κωνσταντίνου Π. Καλαϊτζίδη.

Η σπουδαιότητα της έκθεσης έγκειται στο γεγονός ότι τα έργα του Χαλεπά τοποθετήθηκαν στον «φυσικό» τους χώρο, στην πατρίδα του καλλιτέχνη, στον Πύργο της Τήνου, και «συνομίλησαν» με έργα ομότεχνων συγχωριανών του αλλά και με τεκμήρια του ηλικιωμένου πατέρα του, Ιωάννη Χαλεπά, διαμορφώνοντας μια μοναδική ενότητα που οδήγησε σε νέες ερμηνευτικές οπτικές. Ενταγμένη στο πρόγραμμα δράσεων του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018, η έκθεση πραγματοποιήθηκε σε επιμέλεια της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, καθηγήτριας ΑΠΘ, σε συνεργασία με την Τώνια Γιαννουδάκη, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Παράλληλα, μας δίνεται η ευκαιρία να διατρέξουμε ψηφιακά και τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου που αναδεικνύει το μάρμαρο, υλικό ξεχωριστό για την αρχιτεκτονική και την τέχνη της Ελλάδας, από την αρχαιότητα έως τις ημέρες μας. Εργαλεία λατόμησης και μαρμαροτεχνίας, μηχανολογικός εξοπλισμός, σχέδια παλαιών τεχνιτών, αντικείμενα σε μάρμαρο, πηλό και γύψο μάς βοηθούν να ανακαλύψουμε την τέχνη του μαρμάρου, με έμφαση στην προβιομηχανική και πρωτοβιομηχανική Τήνο, το σημαντικότερο νεοελληνικό κέντρο μαρμαροτεχνίας.