Τεχνητή Νοημοσύνη: Η φωτογραφία που κέρδισε ένα διεθνή διαγωνισμό θέτοντας ένα παγκόσμιο ζήτημα

Ερωτήματα για παραπλανητικές εικόνες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιθούν στο πλαίσιο μαζικής - ακόμα και παγκόσμιας - παραπληροφόρησης.
Open Image Modal
Ο Μπόρις Έλνταγκσεν και η φωτογραφία του.
Reuters

 

Ο Γερμανός καλλιτέχνης του Photomedia Μπόρις Έλνταγκσεν έγινε πρωτοσέλιδο και έφερε το ντιμπέιτ για το A.I. στο προσκήνιο θέτοντας εμπράκτως ένα συγκεκριμένο ερώτημα: Είναι έτοιμοι οι διαγωνισμοί φωτογραφίας να υποδεχθούν εικόνες που δημιουργούνται μέσα από τις δυνατότητες του A.I.;

Κατά τη γνώμη του Έλνταγκσεν: «Δεν είναι».

Ξεκινώντας από μια μικρή πόλη στη νοτιοδυτική Γερμανία, ο Έλνταγκσεν σπούδασε φωτογραφία και στη συνέχεια εννοιολογική τέχνη και media πριν προσθέσει τη φιλοσοφία στο τόξο των ενδιαφερόντων του.

ο Έλνταγκσεν, που εργάζεται στο Βερολίνο από το 1997, εισήγαγε το έργο του «ΨΕΥΔΟΜΝΗΣΙΑ / Ο Ηλεκτρολόγος» στον διεθνή διαγωνισμό «Sony World Photography Award», αφού αποφάσισε να δει τι θα συνέβαινε, καθώς η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού SWPA δήλωσε ότι οποιαδήποτε συσκευή μπορούσε να χρησιμοποιηθεί.

Τον Μάρτιο του 2023 είπαν στον Έλνταγκσεν ότι είχε κερδίσει το βραβείο για την κατηγορία Ανοιχτού Διαγωνισμού / Δημιουργικότητα.

Open Image Modal
Boris Eldagsen/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES
BORIS ELDAGSEN via Reuters

 

Μετά την ανακοίνωση, ο Έλνταγκσεν επικοινώνησε με τους διοργανωτές της εκδήλωσης των βραβείων και τους είπε ότι η εικόνα του είχε δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας A.I.

Ο ίδιος όταν ανέβηκε στη σκηνή των βραβείων, αρνήθηκε το βραβείο.

«Πόσοι από εσάς γνωρίζατε ή υποψιάζεστε ότι δημιουργήθηκε η εικόνα μου με τεχνητή νοημοσύνη; Κάτι σε αυτό δεν είναι σωστό, έτσι δεν είναι; Το «ΟΛΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ» είναι λάθος.

Οι εικόνες και η φωτογραφία δεν πρέπει να ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε ένα βραβείο σαν αυτό. Είναι διαφορετικές οντότητες. Το «ΟΛΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ» δεν είναι φωτογραφία. Επομένως, δεν θα δεχτώ το βραβείο», λέει ο Έλνταγκσεν στην ιστοσελίδα του, όπου ανέβηκε η ομιλία του στην τελετή απονομής των βραβείων.

Μιλώντας στο Reuters μέσω Zoom, ο Έλνταγκσεν είπε ότι ένιωθε υποχρεωμένος να κάνει κάτι δημόσια μετά από αυτό που ένιωθε ότι ήταν η άρνηση των διοργανωτών του διαγωνισμού SWPA να συμμετάσχουν σε μια συζήτηση για το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.) στην τέχνη και τη δημοσιογραφία.

«Ήθελα να δω αν είναι έτοιμοι οι διαγωνισμοί για να υποδεχθούν εικόνες που δημιουργήθηκαν μέσω A.I. - και δεν είναι. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν ότι θα υπάρχουν ολοένα και περισσότερες εικόνες που δημιουργούνται (τεχνητά) από A.I και δεν πρέπει να αναμιγνύονται σε διαγωνισμούς φωτογραφίας. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Φαίνονται ίδια, αλλά δεν πρέπει να ανήκουν στην ίδια κατηγορία», είπε στο Reuters.

Η επιτροπή βραβείων SWPA είχε πει ότι ο Έλνταγκσεν μπορούσε να κρατήσει το βραβείο.

«Ναι, είναι A.I. και το υποστηρίζουμε γιατί είναι μια δημιουργική κατηγορία και κοιτάμε στο μέλλον. Αυτός θα ήταν ένας τέλειος τρόπος για να γίνει η συζήτηση δημόσια και να δημιουργηθεί ένα θετικό αποτέλεσμα», λέει ο Έλνταγκσεν εξηγώντας το πώς πιστεύει εκείνος ότι θα έπρεπε να είχε πάει η συζήτηση.

«Μου υποσχέθηκαν ότι θα λάβω τις ερωτήσεις τους σύντομα. Περίμενα 20 ημέρες, τίποτα. Και αυτό ουσιαστικά οδήγησε στο σημείο όπου είπα, πρέπει να κάνω κάτι ενοχλητικό, κάτι για το οποίο δεν μπορούν να σιωπήσουν όπως συνέβαινε στο παρελθόν», είπε.

Για την καλύτερη αντιμετώπιση του θέματος της Τεχνητής Νοημοσύνης στο μέλλον, ο Έλνταγκσεν λέει ότι θα ήθελε να δει μια αλλαγή στην ορολογία από «Photography» σε «Promptography», αναφερόμενος στον Περουβιανό φωτογράφο Christian Vinces που επινόησε αυτο τον όρο, αφού διάβασε για το περιστατικό στο Βερολίνο.

Όσο ο Έλνταγσεν απολαμβάνει να χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την τέχνη του - δεν το κρύβει - άλλο τόσο ανησυχεί για τους κινδύνους για την κοινωνία και ιδιαίτερα τη δημοσιογραφία. «Πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό γιατί αν δεν το κάνουμε, η δημοκρατία θα αποτύχει. Θα μας χειραγωγήσει όποιος θέλει», δηλώνει, παραπέμποντας σε ερωτήματα για παραπλανητικές εικόνες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιθούν στο πλαίσιο μαζικής - ακόμα και παγκόσμιας - παραπληροφόρησης.

Mε πληροφορίες Reuters