Τι διαβάζουμε τώρα: 6+1 νέα βιβλία για να υποδεχτούμε τον Απρίλιο

Νέος Στίβεν Κινγκ και Σεμπάστιαν Φίτζεκ, το βιβλίο που εκτόξευσε τη φήμη του Κόρμακ Μακάρθι, Αν Ναπολιτάνο, Καμίγ Λοράνς και «Grand Hotel Europa».
Open Image Modal
Olga Rolenko via Getty Images

Τίτλοι που κυκλοφόρησαν πρόσφατα ή θα φτάσουν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων τις επόμενες μέρες. Η HuffPost προτείνει 6 + 1 νέα βιβλία ξένης λογοτεχνίας για να υποδεχτούμε τον Απρίλιο.

 

«Κορίτσι» της Camille Laurens (εκδόσεις Μεταίχμιο, μετάφραση Στέλα Ζουμπουλάκη)

Open Image Modal

Η βραβευμένη Γαλλίδα Καμίγ Λοράνς (γενν. 1957) μας συστήνει το Κορίτσι, που μιλάει για το κοινό βίωμα των γυναικών, σε ένα μυθιστόρημα με αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία, το οποίο γνωρίζει μεγάλη εμπορική επιτυχία στη Γαλλία και έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές.

Η Λωράνς Μπαρρακέ γεννήθηκε το 1959 σε μια μεσοαστική οικογένεια της Ρουέν. Από πολύ νωρίς κατάλαβε, μέσα από τη γλώσσα και τις νουθεσίες των γονιών της, ότι η θέση των κοριτσιών είναι κατώτερη της θέσης των αγοριών. Κι αυτό μοιάζει να επιβεβαιώνεται παντού, στο σχολείο, στη σχολή χορού, στη λογοτεχνία, οπουδήποτε η γλώσσα επιβάλλει την κυριαρχία του αρσενικού γένους. «Έχετε παιδιά;», ρωτάνε τον πατέρα της. «Όχι, έχω δύο κορίτσια», απαντά εκείνος.

«… ‘Λωράνς’, λέει. Λωράνς, από το λατινικό Laurus ‘καλυμμένος με δάφνες’ (ο πατέρας σου δεν είναι γνώστης της ετυμολογίας, αλλά είναι γιατρός, γνωρίζει όλα τα φυτά με τη λατινική τους ονομασία). Θα γίνεις ένας Έλληνας αθλητής, ένας Ρωμαίος δικαστής, δαφνοστεφανωμένος. Θα είσαι ο Σπάρτακος, θα είσαι ο Ρωμαίος, θα είσαι ο Καίσαρας, ο Απόλλωνας, ο Ναπολέοντας, αν χρειαστεί. Θα είσαι ένας πρίγκιπας, κορίτσι μου. Τουλάχιστον για τους Βρετανούς. Θα είσαι η Λωράνς, η αιωνίως δαφνοστεφανωμένη. (Ο πατέρας σου είναι διαλλακτικός την ημέρα της γέννησής σου. ‘Συμπεριληπτική γραφή; Τι είναι αυτή η ηλιθιότητα; θα σου πει σε εξήντα χρόνια. Η γυναίκα περιλαμβάνεται ήδη μέσα στον άντρα’»).

Και μετά, η Λωράνς θα γίνει κι εκείνη μητέρα. Να είσαι κορίτσι, να αποκτάς κορίτσι: Πώς γίνεται; Τι πρέπει να μεταδώσεις και τι να αφήσεις πίσω;

Το Κορίτσι ήταν το καλύτερο βιβλίο του 2020 σύμφωνα με το λογοτεχνικό περιοδικό Lire, ενώ ήταν υποψήφιο για το βραβείο Landerneau des lecteurs και για το Domitys 2021.

«Μια διορατική ματιά σε θέματα φύλου, τάξης, εξουσίας αλλά και ομορφιάς. Συναρπαστικό». The New Yorker.

 

«Αιματοβαμμένος Μεσημβρινός ή Το δειλινό κοκκίνισμα στη Δύση» του Κόρμακ Μακάρθι (εκδόσεις Gutenberg, μετάφραση Γιώργος Κυριαζής)

Open Image Modal

Το μυθιστόρημα που εκτόξευσε τη φήμη του Κόρμακ Μακάρθι (1933 - 2023) -συγγραφέα του «No Country for Old Men» (Καμιά Πατρίδα για τους μελλοθάνατους, που έγινε ταινία από τους αδελφούς Κοέν)-, ένα από τα 100 καλύτερα βιβλία του 20ού αιώνα, σύμφωνα με το Time.

«Η μητέρα πεθαμένη. Ο πατέρας δεν λέει ποτέ τ’ όνομά της, και το παιδί δεν το γνωρίζει. Δεν ξέρει ούτε να διαβάζει ούτε να γράφει, και μέσα του φυτρώνει ήδη μια ροπή προς την αστόχαστη βία. Στα δεκατέσσερα το σκάει». Λίγο αργότερα, γύρω στα 1850, στα σύνορα Τέξας-Μεξικού, «το Παιδί», όπως αποκαλείται ο ήρωας του μυθιστορήματος, ακολουθεί μια συμμορία κυνηγών κεφαλών Ινδιάνων. Αρχηγοί της είναι δύο δολοφόνοι, ο Τζον Γκλάνστον και ο διαβολικός δικαστής Χόλντε, πανύψηλος, πολυμαθής και  φιλοσοφημένος, που ενσαρκώνει τα πιο βίαια ένστικτα της ανθρώπινης φύσης. Μαζί τους θα αρχίσει μια καταβύθιση στα απώτατα όρια της ανθρώπινης φρίκης, καθώς το Παιδί θα γίνει μάρτυρας απίστευτων ωμοτήτων, και οι περιοχές όπου ζούσαν οι αυτόχθονες θα μετατραπούν σε κόλαση επί γης.

«Τόσο δυνατό και αλησμόνητο βιβλίο σαν αυτό άλλος Αμερικανός συγγραφέας δεν έχει γράψει», τόνιζε ο Χάρολντ Μπλουμ. «Σαν συνδυασμός της Ιλιάδας, της Βίβλου, της Κόλασης του Δάντη και του Μόμπι Ντικ διαβάζεται», συμπληρώνει ο Τζον Μπάνβιλ.

Από τις εκδόσεις Gutenberg κυκλοφορούν ήδη τα δύο τελευταία μυθιστορήματά του Κόρμαν Μακάρθι «Ο επιβάτης» και το «Stella Maris» καθώς και Το τέκνο του θεού.

 

 

«Grand Hotel Europa» του Ilja Leonard Pfeijffer (εκδόσεις Ίκαρος, μετάφραση Μαργαρίτα Μπονάτσου)

Open Image Modal

Ένας συγγραφέας κλείνει δωμάτιο στο επιβλητικό αλλά ξεπεσμένο πια Grand Hotel Europa για να ξεπεράσει τον χωρισμό του με τον έρωτα της ζωής του. Οι αναμνήσεις του τον ταξιδεύουν στη Γένοβα της πρώτης τους γνωριμίας, στις παθιασμένες συναντήσεις τους στη Βενετία και στα συναρπαστικά τους ταξίδια στη Μάλτα, την Παλμαρία, το Πορτοβενέρε και το Cinque Terre καθώς αναζητούσαν τον τελευταίο πίνακα του Καραβάτζιο.

Κατά τη διάρκεια της διαμονής του γοητεύεται από τα μυστήρια του Grand Hotel Europa και τους εκκεντρικούς χαρακτήρες του, ενώ η παγκοσμιοποίηση καραδοκεί έξω από τις πόρτες να σβήσει και τα τελευταία ίχνη του αλλοτινού του μεγαλείου.

Ένα ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα για τις πολλαπλές αντιφάσεις της ευρωπαϊκής ταυτότητας, με επίκεντρο ένα παλιό ξενοδοχείο που πασχίζει να ισορροπήσει ανάμεσα στο σήμερα και το χθες.

Ο Ilja Leonard Pfeijffer (Ίλια Λέοναρντ Πφέιφερ) είναι βραβευμένος Ολλανδός ποιητής και συγγραφέας. Έχει γράψει πάνω από σαράντα έργα συμπεριλαμβανομένων ποιητικών συλλογών, μυθιστορημάτων, διηγημάτων, θεατρικών έργων και δοκιμίων. Το bestseller του La Superba (2013) κέρδισε το Βραβείο Libris που απονέμεται κάθε πέντε χρόνια από τη Βασιλική Ακαδημία του Βελγίου και εκδόθηκε σε πολλές χώρες. Ο Pjeijffer σπούδασε στο Leiden University, όπου απέκτησε διδακτορικό το 1996 και εργάστηκε ως ερευνητής και δάσκαλος Αρχαίων Ελληνικών μέχρι το 2004. Το 2008 εγκαταστάσθηκε στη Γένοβα, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα.

Στα βιβλιοπωλεία τη Δευτέρα 8 Απριλίου.

 

«Γειά σου όμορφη» της Αν Ναπολιτάνο (εκδόσεις Ψυχογιός, μετάφραση Γωγώ Αρβανίτη)

Open Image Modal

Ο Γουίλιαμ Γουότερς μεγάλωσε σε ένα σπίτι βουβό από το χτύπημα μιας τραγωδίας, ένα σπίτι όπου οι γονείς του σχεδόν δεν άντεχαν να τον κοιτάξουν, πόσο μάλλον να τον αγαπήσουν -έτσι, όταν γνωρίζει την ενθουσιώδη και φιλόδοξη Τζούλια Πανταβάνο στο πρώτο έτος του στο κολέγιο, φωτίζεται ο κόσμος γύρω του. Μαζί με την Τζούλια μπαίνει στη ζωή του και η οικογένειά της, καθώς αυτή και οι τρεις αδερφές της είναι αχώριστες: Η Σιλβί, η ονειροπόλα της οικογένειας, νιώθει ευτυχισμένη έχοντας χωμένη τη μύτη της σε ένα βιβλίο· η καλλιτέχνιδα Σεσίλια είναι ένα ανυπότακτο πνεύμα και η υπομονετική Έμελιν τις φροντίζει όλες. Κοντά τους, ο Γουίλιαμ βιώνει μια πρωτόγνωρη ευχαρίστηση· η κάθε στιγμή στο σπίτι των Πανταβάνο είναι ένα χάος γεμάτο αγάπη. Όμως, σκοτάδι αναδύεται από το παρελθόν του Γουίλιαμ και κλονίζει όχι μόνο τα προσεκτικά ενορχηστρωμένα σχέδια της Τζούλια για το μέλλον τους, αλλά και την ακλόνητη αφοσίωση που τρέφουν η μια προς την άλλη οι τέσσερις αδερφές. Το αποτέλεσμα είναι μια καταστροφική οικογενειακή ρήξη που αλλάζει τη ζωή τους για γενιές.

Το «Hello Beautiful» της Αν Ναπολιτάνο (Dear Edward, A Good Hard Look και Within Arm’s Reach) που εκκινεί την αφήγηση το 1960 με τη γέννηση ενός αγοριού και μια τραγική απώλεια, είναι ένα μυθιστόρημα - φόρος τιμής στις Μικρές Κυρίες, το κλασικό έργο της Λουίζα Μέι Άλκοτ, και μια αποτύπωση για το τι μπορεί να συμβεί όταν επιλέξεις να αγαπήσεις κάποιον γι′ αυτό που πραγματικά είναι.

Ένα από τα καλύτερα βιβλία του 2023 σύμφωνα με New York Times Book Review, NPR, The Washington Post, Time, Vogue.

Στα βιβλιοπωλεία στις 4 Απριλίου.

 

«Χόλι» του Στίβεν Κινγκ (εκδόσεις Κλειδάριθμος, μετάφραση Μιχάλης Μακρόπουλος)

Open Image Modal

Όταν η Πένι Νταλ επικοινωνεί με το πρακτορείο ιδιωτικών ερευνών Finders Keepers για να βρει την αγνοούμενη κόρη της, Μπόνι, η Χόλι διστάζει να αναλάβει την υπόθεση. Κάτι όμως στην απελπισμένη φωνή της Πένι πείθει τη Χόλι.

Λίγα μόλις τετράγωνα μακριά από το μέρος όπου εξαφανίστηκε η Μπόνι μένουν οι καθηγητές Ρόντνι και Έμιλι Χάρις. Ένα πρότυπο ευυπόληπτων καλλιεργημένων αστών: ογδοντάρηδες συνταξιούχοι ακαδημαϊκοί, αφοσιωμένοι ο ένας στον άλλον. Όμως κρύβουν ένα σκοτεινό μυστικό στο υπόγειο του γεμάτου βιβλία σπιτιού τους, ένα μυστικό που ίσως σχετίζεται με την εξαφάνιση της Μπόνι. Και η ανακάλυψη του μυστικού τους θα αποδειχτεί σχεδόν ακατόρθωτη, γιατί είναι έξυπνοι, υπομονετικοί κι αδυσώπητοι. Η Χόλι θα πρέπει να επιστρατεύσει όλες τις ικανότητες της για να τους ξεσκεπάσει. Άλλωστε, όπως διαπιστώνει με θλίψη «κανείς δεν περιμένει ότι οι ηλικιωμένοι μπορεί να είναι κατά συρροή δολοφόνοι».

Η Χόλι Γκίμπνι, ένας από τους πλέον ευρηματικούς χαρακτήρες του Στίβεν Κινγκ, επιστρέφει για τρίτη φορά με ένα «whydunit» και όχι whodunit, σε μία ιστορία που έγινε Νο1 μπεστ σέλερ των New York Times και USA Today από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας της.

«Δεν μπόρεσα ποτέ ν’ αφήσω τη Χόλι Γκίμπνι να χαθεί. Υποτίθεται πως ήταν ένας δευτερεύων χαρακτήρας στον Κύριο Μερσέντες, κι αυτή πήγε κι έκλεψε το βιβλίο και μου ’κλεψε και την καρδιά. Η Χόλι είναι καταδική της», εξομολογείται ο Κινγκ.

Όπως γράφει το The Conversation «σε ηλικία 76 ετών, με σχεδόν 70 μυθιστορήματα και συλλογές διηγημάτων πίσω του, ο Αμερικανός συγγραφέας Stephen King δείχνει ελάχιστα σημάδια επιβράδυνσης. Το τελευταίο του μυθιστόρημα Χόλι, είναι έργο ενός δυναμικού συγγραφέα, όχι ενός κουρασμένου συγγραφέα. Δείχνει ότι ο Κινγκ πειραματίζεται και καινοτομεί…».

 

«Ράινσμπεργκ - Ανάκτορο Γκρίπσχολμ» του Κουρτ Τουχόλσκι (εκδόσεις Καστανιώτη, μετάφραση Έμη Βαϊκούση)

Open Image Modal

Στο διήγημα Ράινσμπεργκ (1912) η φοιτήτρια Κλερ ξεφεύγει από τη μονότονη καθημερινότητα του Βερολίνου και περνάει λίγες «ολοφώτεινες μέρες» μαζί με τον φίλο της Βόλφγκανγκ. Ταξιδεύουν με το τρένο ως «ζεύγος Γκαμπέτα» στην περιοχή του Βρανδεμβούργου, απολαμβάνουν το πανέμορφο τοπίο με το ανάκτορο του Φρειδερίκου Β΄ του Μεγάλου, κάνουν βαρκάδα στη λίμνη, διανυκτερεύουν σε ένα ξενοδοχείο. Πειράγματα, ανώδυνα καβγαδάκια, έρωτας. Τα παιδιαρίσματα του νεαρού ζεύγους αντικατοπτρίζουν την ανέμελη ατμόσφαιρα της προπολεμικής εποχής.

Στο σύντομο μυθιστόρημα Ανάκτορο Γκρίπσχολμ (1931) ο «Ντάντι» και η Λυδία, η αγαπημένη του «πριγκίπισσα», πηγαίνουν διακοπές στη Σουηδία και καταλύουν σε ένα παράσπιτο κοντά σε μια λίμνη. Κατά την ειδυλλιακή διαμονή τους εκεί, το αρχικό ντουέτο γίνεται τρίο, ένα ερωτικό τρίο που μάλιστα απελευθερώνει ένα κοριτσάκι από την τυραννία της αυταρχικής διευθύντριας κάποιου οικοτροφείου. Η συγκεκριμένη περιπέτεια σημαδεύει το τέλος των διακοπών. Παρά την παιγνιώδη διάθεση που κυριαρχεί στην αφήγηση, ο συγγραφέας αποδίδει το ζοφερό κλίμα της μεσοπολεμικής περιόδου.

Ο Κουρτ Τουχόλσκι (1890-1935), εβραϊκής καταγωγής, γεννήθηκε στο Βερολίνο. Ολοκλήρωσε τις νομικές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Ιένας κι ύστερα στάλθηκε ως νεαρός στρατιώτης στο Ανατολικό Μέτωπο. Δημοσιογράφος, εκδότης, κριτικός, σατιρικός ποιητής και στιχουργός, υπήρξε από τους πιο σημαντικούς και παρεμβατικούς συγγραφείς στη Γερμανία κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Πολυσχιδής προσωπικότητα, σεσημασμένος για τη δηκτική πένα του και τις προοδευτικές ιδέες του, συντάχτηκε με τον αριστερό πασιφισμό σε μια περίοδο ακραίου εθνικισμού και μιλιταρισμού, προανάκρουσμα του απόλυτου σκότους που ακολούθησε. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο εξωτερικό, κυρίως σε Γαλλία και Σουηδία. Παντρεύτηκε δύο φορές. Με την ολοκληρωτική επικράτηση του Χίτλερ στοχοποιήθηκε λυσσαλέα από το ναζιστικό καθεστώς, τα κείμενα και τα βιβλία του κάηκαν στην πυρά, ενώ του αφαιρέθηκε και η ιθαγένεια. Πέθανε στο Χίντας, κοντά στο Γκέτεμποργκ, από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Το Ράινσμπεργκ (1912) και το Ανάκτορο Γκρίπσχολμ (1931) είναι τα έργα μυθοπλασίας που μας άφησε.

«Από τους κορυφαίους γραφιάδες της Γερμανίας στην περίοδο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Η οξύνοια και η ευστροφία του Τουχόλσκι ήταν γνωστά φόβητρα για τους αντιπάλους του. Περισσότερο από κάθε άλλον, πάντως, εκείνος διέβλεψε αυτό που ερχόταν. Όσα ανατρεπτικά φανταζόταν για να διασκεδάσει και να προβληματίσει τους αναγνώστες αυτός ο πανέξυπνος συγγραφέας έφτασαν να επικυρωθούν από την αμείλικτη πραγματικότητα». The New York Times. 

 

«Μίμικ» του Sebastian Fitzek (εκδόσεις Διόπτρα, μετάφραση Ειρήνη Γεούργα)

Open Image Modal

Μια μικρή σύσπαση στη γωνία του στόματος, μια απειροελάχιστη αλλαγή στην κόρη του ματιού, αυτά της αρκούν για να «διαβάσει» τον πραγματικό εαυτό κάποιου. 

Η Χάνα Χερμπστ είναι η πιο έμπειρη ειδικός στην ερμηνεία των εκφράσεων του προσώπου στη Γερμανία. Ως σύμβουλος της Αστυνομίας, έχει βοηθήσει να συλληφθούν πολλοί επικίνδυνοι εγκληματίες.

Αλλά τώρα, καθώς παλεύει με την απώλεια μνήμης μετά από μια εγχείρηση, έρχεται αντιμέτωπη με μια τρομερή περίπτωση: Μια γυναίκα υπεράνω πάσης υποψίας ομολογεί ότι δολοφόνησε βάναυσα την οικογένειά της. Ο μόνος που κατάφερε να επιζήσει είναι ο μικρός της γιος, ο Πάουλ.

Αμέσως μετά την ομολογία της δραπετεύει. Ψάχνει άραγε τον γιο της για να ολοκληρώσει την «αποστολή του θανάτου» της; Το μόνο στοιχείο που έχει η Χάνα για να εξετάσει είναι το σύντομο βίντεο της ομολογίας. Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα: Η δολοφόνος στο βίντεο είναι αυτή η ίδια. Το νέο ψυχολογικό θρίλερ του Γερμανού Sebastian Fitzek.