ΔΟΕ: Αντιμέτωπη με "άνευ προηγουμένου κινδύνους" η ΕΕ λόγω των ελλείψεων σε φυσικό αέριο

Η έκθεση του Οργανισμού προειδοποιεί για το ύψος των αποθεμάτων, τις καιρικές συνθήκες και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό για εξασφάλιση LNG.
Open Image Modal
via Associated Press

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει «άνευ προηγουμένου κινδύνους» αυτόν τον χειμώνα σε ό,τι αφορά τις προμήθειες φυσικού αερίου αφού η Ρωσία διέκοψε σε σημαντικό βαθμό τον όγκο που μεταφέρεται μέσω αγωγών ενώ θα μπορούσε να βρεθεί σε μια κατάσταση ανταγωνισμού με την Ασία προκειμένου να μπορέσει να εξασφαλίσει το ήδη σπάνιο και ακριβό υγροποιημένο φυσικό αέριο που μεταφέρεται με πλοία, αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.

Ο ΔΟΕ, με έδρα στο Παρίσι, την τριμηνία έκθεσή του για το φυσικό αέριο που δόθηκε σήμερα (Δευτέρα) στην δημοσιότητα, αναφέρει ότι οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να μειώσουν τη χρήση κατά 13% κατά τη διάρκεια του χειμώνα σε περίπτωση που η Ρωσία κλείσει πλήρως τις κάνουλες.

Μεγάλο μέρος αυτής της περικοπής θα πρέπει να προέλθει από τη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως πχ με την μείωση στους θερμοστάτες  κατά 1 βαθμό και τη προσαρμογή της θερμοκρασίας στους λέβητες καθώς και την εξοικονόμηση σε βιομηχανικό επίπεδο.

Η ΕΕ συμφώνησε να επιβάλει μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τουλάχιστον 5% κατά τις ώρες αιχμής τη στιγμή που ελάχιστες πλέον  ποσότητες ρωσικού φυσικού αερίου περνούν από τους αγωγούς μέσω της Ουκρανίας στη Σλοβακία και κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας μέσω της Τουρκίας στη Βουλγαρία. Οι δυο άλλες ”διαδρομές” που ακολουθεί το αέριο στην Βαλτική Θάλασσα προς τη Γερμανία και μέσω Λευκορωσίας και Πολωνίας, έχουν διακοπεί. 

Ένας άλλος κίνδυνος, που επισημαίνεται στην έρευνα, θα μπορούσε να είναι ένα ξαφνικό κύμα ψύχους στα τέλη του χειμώνα, που θα δημιουργούσε σημαντικό πρόβλημα επειδή τα υπόγεια αποθέματα αερίου ρέουν πιο αργά στο τέλος της σεζόν (ή εποχής, δεν ξέρω πώς το λέει το υπόλοιπο κείμενο) λόγω λιγότερου αερίου και μικρότερης πίεσης στους χώρους αποθήκευσης.

Η ΕΕ έχει ήδη αποθέματα ύψους 88%, έναντι του στόχου της για 80% πριν από το χειμώνα αλλά ο ΔΟΕ εκτιμά πως απαιτούνται 90% σε περίπτωση πλήρους διακοπής της ροής φυσικού αερίου από την Ρωσία.

Οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη έχουν ήδη περιορίσει τη χρήση φυσικού αερίου, μερικές φορές απλώς εγκαταλείποντας ενεργοβόρες δραστηριότητες, όπως η κατασκευή χάλυβα και λιπασμάτων. Οι δε μικρές επιχειρήσεις βλέπουν μεγάλες μειώσεις στα έσοδά τους λόγων του υψηλού κόστους στον τομέα της ενέργειας.

Οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου, το οποίο χρησιμοποιείται για τη θέρμανση των σπιτιών, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και σε πλήθος βιομηχανικών εργασιών, καταγράφουν πληθωρισμό καταναλωτή 10% στις 19 χώρες μέλη της ΕΕ που χρησιμοποιούν το ευρώ μειώνοντας τόση αγοραστική δύναμη των πολιτών. 

 

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας έχουν αναπληρώσει μεγάλο μέρος του ρωσικού ελλείμματος αγοράζοντας ακριβές προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που μεταφέρεται με πλοία από χώρες όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ ή με την εξασφάλιση αυξημένων προμηθειών μέσω αγωγών από τη Νορβηγία και το Αζερμπαϊτζάν.

Ο στόχος είναι να αποτραπεί η πτώση των επιπέδων αποθήκευσης σε τέτοιο βαθμό ώστε οι κυβερνήσεις να πρέπει να επιβάλλουν δελτίο στην κατανάλωση.

Συγκεκριμένα, τα αποθέματα θα πρέπει να παραμένουν πάνω από  33% για έχει η Ευρώπη έναν ασφαλή χειμώνα, σύμφωνα με τον ΔΟΕ. Ποσοστά κάτω αυτού εγκυμονούν τον κίνδυνο ελλείψεων στην περίπτωση ενός κύματος ψύχους προς το τέλος του χειμώνα. 

Τα χαμηλότερα επίπεδα θα καθιστούσαν επίσης δυσκολότερο για την Ευρώπη να ξαναγεμίσει τις αποθήκες της το επόμενο καλοκαίρι, ενώ υψηλότερα αποθέματα θα βοηθούσαν στη μείωση των εξαιρετικά υψηλών τιμών.

Στο μεταξύ, η αυξημένη ζήτηση για LNG έχει οδηγήσει και σε αύξηση της τιμής του ενώ παράλληλα έχει περιορίσει την προσφορά σε βαθμό που οι φτωχότερες χώρες της Ασίας δεν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά.

Το Μπαγκλαντές αντιμετωπίζει εκτεταμένες διακοπές ρεύματος, ενώ το Πακιστάν αντιμετωπίζει συνεχόμενες διακοπές και έχει καθιερώσει μειωμένες ώρες εργασίας για καταστήματα και εργοστάσια με στόχο την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας.

 

″Ο διαπεριφερειακός ανταγωνισμός στην προμήθεια LNG μπορεί να δημιουργήσει περαιτέρω ένταση, καθώς οι πρόσθετες ευρωπαϊκές ανάγκες θα ασκούσαν μεγαλύτερη πίεση σε άλλους αγοραστές, ειδικά στην Ασία, και αντιστρόφως ένα ψύχος στη Βορειοανατολική Ασία θα μπορούσε να περιορίσει την πρόσβαση της Ευρώπης στο LNG”, αναφέρει ο ΔΟΕ.

Η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει επίσης στερήσει από τις ασιατικές χώρες τον περιορισμένο αριθμό πλωτών τερματικών επαναεριοποίησης, οι οποίοι αναμενόταν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις εισαγωγές LNG στη Νοτιοανατολική Ασία. Η Ευρώπη έχει εξασφαλίσει 12 από τα πλοία και σχεδιάζει να αποκτήσει άλλα εννέα.