Ευρωπαϊκό βραβείο μαθητικής επιχειρηματικότητας για το Pierce και την Ελλάδα

Ο κ. Γεώργιος Τζήρος μιλά στη HuffPost Greece για τη βράβευση του Pierce, το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» και την ένταξη του μαθήματος Επιχειρηματικότητας στα σχολεία
|
Open Image Modal

«Τα πάντα διδάσκονται και η εκπαίδευση είναι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί μια υγιής επιχειρηματική, οικονομική, φορολογική, αποταμιευτική και επενδυτική συμπεριφορά στους ανθρώπους, ήδη από μικρή ηλικία», λέει ο καθηγητής του Pierce και οικονομολόγος κ. Γεώργιος Τζήρος στη HuffPost Greece

Στις αρχές Νοεμβρίου στη Βιέννη, ο Ευρωπαϊκός εκπαιδευτικός οργανισμός νεανικής επιχειρηματικότητας «Junior Achievement Europe», βράβευσε κορυφαίους καθηγητές-συνεργάτες του από όλη την Ευρώπη, οι οποίοι εργάζονται πάνω στο πρόγραμμα της Μαθητικής «Εικονικής Επιχείρησης» - «Τhe Company Program». 

Ο κ.Τζήρος, ξεχώρισε και τιμήθηκε για το αξιέπαινο έργο και την επταετή συνεργασία του με το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων, κατακτώντας τον τίτλο «Επιχειρηματικό Σχολείο 2018»-«The Entrepreneurial School TES Award 2018» μαζί με άλλα 16 σχολεία.

Ο κ.Τζήρος μιλά στη HuffPost για τη βράβευση του Pierce, το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» και την ένταξη του μαθήματος Επιχειρηματικότητας στα σχολεία. 

Open Image Modal

Ποιες ήταν οι δράσεις που οδήγησαν στη βράβευση του Pierce-Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος ως «Επιχειρηματικού Σχολείου της Χρονιάς»;

O Όμιλος Επιχειρηματικότητας του Λυκείου του Pierce – Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2011 κι έχει καταγράψει στο ιστορικό του τη δημιουργία και τη λειτουργία εννέα μαθητικών επιχειρήσεων και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία! Ο Όμιλος λειτουργεί κάθε Τετάρτη απόγευμα και σε αυτόν συμμετέχουν κυρίως μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου. Μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν λάβει μέρος περισσότεροι από 225 μαθητές, συνολικά.

Ο Όμιλος έχει κατακτήσει σημαντικές διακρίσεις, όπως η 2η θέση στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό, καθώς και Βραβεία Καινοτομίας, Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, Οικονομίας, Marketing κ.ά. Κορυφαία διάκριση είναι η ανάδειξη του Pierce ως «Επιχειρηματικού Σχολείου της Χρονιάς» για το 2018, στην Ελλάδα. Μέσω του Σχολείου βραβεύτηκε η χώρα μας, μαζί με άλλα σχολεία από 16 χώρες της Ευρώπης, από τον Οργανισμό Junior Achievement Europe. Η σημασία της βράβευσης αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι κάθε χρόνο ιδρύονται και λειτουργούν στην Ευρώπη γύρω στις 27.000 μαθητικές επιχειρήσεις.

Έξι από τις εννέα μαθητικές επιχειρήσεις του Pierce έχουν προκριθεί στον τελικό της χρονιάς τους με τις δέκα καλύτερες μαθητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Από το 2014, κάθε χρόνο, μία Ομάδα μας συμμετέχει ανελλιπώς στον τελικό. Μαθητές του Ομίλου έχουν κερδίσει υποτροφίες κι έχουν παρακολουθήσει το Θερινό Σχολείο Επιχειρηματικότητας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας. Επίσης, δύο στους τρεις μαθητές μας αποκτούν κάθε χρόνο, μέσα από εξετάσεις, την Πιστοποίηση Επιχειρηματικών Δεξιοτήτων, εφόδιο πολύ σημαντικό στην πρακτική τους άσκηση στο Πανεπιστήμιο, το οποίο, ταυτόχρονα, διευρύνει τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές τους επιλογές.

Θα ήθελα να τονίσω ότι αυτές οι επιτυχίες είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας πολλών φορέων. Ο Όμιλος έχει την υποστήριξη της Διοίκησης του Σχολείου, η οποία διαθέτει πόρους, ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και φροντίδα στην ανάπτυξη της μαθητικής επιχειρηματικότητας. Οι εκπαιδευτικοί συνεχώς επιμορφώνονται και, παράλληλα, το Σχολείο αναπτύσσει και καλλιεργεί δεσμούς με ένα ευρύ δίκτυο από εθελοντές, μέντορες, στελέχη, επιχειρηματίες και την τοπική κοινωνία.

Είμαστε υπερήφανοι γιατί καλλιεργούμε στον Όμιλό μας ιδιαίτερα την Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. Διερευνούμε κοινωνικά προβλήματα και αναζητάμε καινοτόμες λύσεις (Social  Innovation). Έτσι έχουμε δημιουργήσει την ηλεκτρονική Κάρτα Ασθενούς, έχουμε θέσει σε εφαρμογή μια πλατφόρμα Social Crowdfunding για τα παιδιά που πάσχουν από καρκίνο, έχουμε εκπονήσει μελέτες για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ σε γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, καθώς και μια ακόμη πλατφόρμα ανταλλαγής αντικειμένων, με χρηστική και ανταλλακτική αξία.

Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece βοηθά τις νεότερες γενιές να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, μέσω των προγραμμάτων μάθησης που προσφέρει. Τι περιλαμβάνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση»;

Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που δραστηριοποιείται στη χώρα μας με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας από το 2005 και προσφέρει μια σειρά από προγράμματα επιχειρηματικότητας και οικονομικού εγγραμματισμού σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου, και Λυκείου. Είναι μέλος του Junior  Achievement Worldwide, που συμπληρώνει το 2019 ακριβώς 100 χρόνια ζωής και προσφοράς στους μαθητές και την κοινωνία.

Κορυφαίο πρόγραμμα του Junior Achievement, διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, είναι η «Εικονική Επιχείρηση». Το πρόγραμμα της «Εικονικής Επιχείρησης» ξεκινά με την έναρξη του σχολικού έτους. Με την επίβλεψη ενός καθηγητή του Σχολείου και με τη συνεργασία ενός εθελοντή, οι ενδιαφερόμενοι μαθητές καταθέτουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες, τις αξιολογούν από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες (καινοτομία, οικονομική βιωσιμότητα, ανταγωνισμός, τεχνικοί και χρονικοί περιορισμοί, τεχνολογία κ.ά.), επιλέγουν την πιο καινοτόμο και πιο ανταγωνιστική, δημιουργούν τη δική τους επιχείρηση και αναλαμβάνουν την παραγωγή, διάθεση και προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Η μαθητική επιχείρηση αποκτά οργανωτική δομή, οι μαθητές αναλαμβάνουν ρόλους και καθήκοντα, αποκτούν το δικό τους κεφάλαιο από συνδρομές των ιδίων και των συμμαθητών τους, καταρτίζουν και υλοποιούν το δικό τους επιχειρηματικό σχέδιο, ξεκινώντας από την έρευνα αγοράς και, στη συνέχεια, περνούν στην παραγωγή του προϊόντος.

Η πρώτη εξωτερική αξιολόγηση των μαθητικών επιχειρήσεων γίνεται στις δύο Εμπορικές Εκθέσεις που διοργανώνονται την άνοιξη στη Νότια και τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ, στη συνέχεια, οι ομάδες καταθέτουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο, με βάση το οποίο κρίνεται η πρόκρισή τους στον τελικό με τις δέκα καλύτερες μαθητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Η νικήτρια ομάδα εκπροσωπεί τη χώρα στον αντίστοιχο πανευρωπαϊκό τελικό.

Οι μαθητικές επιχειρήσεις λειτουργούν μέχρι τα μέσα Μαΐου, ακολουθεί ρευστοποίηση και επιστροφή των εταιρικών μεριδίων στους μαθητές. Οι μαθητικές επιχειρήσεις δεν έχουν φορολογικές-λογιστικές υποχρεώσεις.

Κάθε χρόνο, στο πρόγραμμα της «Εικονικής Επιχείρησης» συμμετέχουν 120-150 ιδιωτικά και δημόσια σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια σημειώνεται μεγάλη πρόοδος στο πρόγραμμα, με τη συμμετοχή και τη διάκριση σχολείων από την περιφέρεια, την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς και ειδικές κατηγορίες μαθητών. Υστερούμε, όμως, σε σχέση με άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στις σκανδιναβικές χώρες δημιουργούνται κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητικές επιχειρήσεις, μικρού μεγέθους, σε κάθε τάξη και τμήμα Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ δίνονται πολλά βραβεία και σε πολλές κατηγορίες.

Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα της «Εικονικής Επιχείρησης» υλοποιείται υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Η επιχειρηματικότητα ήδη διδάσκεται σε σχολεία ανά τον κόσμο, σε όλες τις βαθμίδες. Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους κρίνετε απαραίτητη την εισαγωγή των παιδιών, από μικρή ηλικία, στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας;

Υπάρχει πράγματι διεθνώς μια τάση ένταξης ενός μαθήματος Επιχειρηματικότητας στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, είτε ως υποχρεωτικό, είτε ως μάθημα επιλογής.

Φυσικά, υπάρχουν ιδιαιτερότητες ως προς το περιεχόμενο της διδασκόμενης ύλης από χώρα σε χώρα. Πρωτοπόρες είναι οι σκανδιναβικές χώρες, στις οποίες εκτός από τη διδασκαλία του μαθήματος, δίνεται νομικά η δυνατότητα σε μαθητές άνω των 16 ετών να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν πραγματικές επιχειρήσεις. Ακολουθούν χώρες της πρώην ανατολικής Ευρώπης (Πολωνία, Ρουμανία, Σκόπια, Εσθονία κ.ά.), οι οποίες έχουν συνδέσει την επιχειρηματικότητα, κυρίως, με την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Επίσης, χώρες από την Αφρική, η Ινδία (από το 2016) και πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ καλλιεργούν συστηματικά την επιχειρηματική εκπαίδευση, ιδιαίτερα στο Λύκειο.

Πολλές εκθέσεις διεθνών οργανισμών τονίζουν τη σημασία της καθιέρωσης της επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές και οι σπουδαστές που λαμβάνουν επιχειρηματική εκπαίδευση έχουν τρεις έως έξι φορές περισσότερες πιθανότητες να προχωρήσουν στη σύσταση επιχείρησης, σε μεταγενέστερο στάδιο, από εκείνους που δεν έχουν λάβει παρόμοια εκπαίδευση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τονίζει ότι «Όλοι οι νέοι θα πρέπει να αποκτούν τουλάχιστον μία πρακτική επιχειρηματική εμπειρία, πριν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση».

Αν υπήρχε στη χώρα μας μάθημα Επιχειρηματικότητας στο Γενικό Λύκειο (π.χ. στην Α΄ Λυκείου), κάθε χρόνο, περισσότεροι από 80.000 μαθητές θα είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις και να ζήσουν μια αληθινή, επιχειρηματική εμπειρία. Προφανώς, απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός ώστε το μάθημα να συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη.

Οι μαθητές αναπτύσσουν φιλική στάση απέναντι στις επιχειρήσεις και την επιχειρηματικότητα, αποκτούν κρίσιμες δεξιότητες ζωής (συνεργασία, πρωτοβουλία, λήψη αποφάσεων, προσαρμοστικότητα, αυτοπεποίθηση, ηγεσία, δημιουργικότητα, επιμονή, επίλυση προβλημάτων κ.λπ.), γνωρίζουν από νωρίς τα βασικά τεχνικά στοιχεία της επιχειρηματικής δράσης (έρευνα αγοράς, επιχειρηματικό σχέδιο, οικονομικές καταστάσεις, επικοινωνία, παρουσιάσεις, αγορά, χρηματοδότηση, ανταγωνισμός), βιώνουν μια αληθινή εμπειρία ζωής, διευρύνουν το πεδίο των γνώσεων και των επιλογών τους, χωρίς το Σχολείο να χάνει το παραμικρό από τις παραδοσιακές του λειτουργίες. Τα πάντα διδάσκονται και η εκπαίδευση είναι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί μια υγιής επιχειρηματική, οικονομική, φορολογική, αποταμιευτική και επενδυτική συμπεριφορά στους ανθρώπους, ήδη από μικρή ηλικία.

Στο ίδιο πλαίσιο, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να εισαχθεί και αντίστοιχο μάθημα Χρηματοοικονομικής, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Ποια είναι τα προσόντα ενός επιτυχημένου επιχειρηματία, κατά τη γνώμη σας;

Θα έλεγα ότι δεν υπάρχει μόνο μία σωστή απάντηση στο ερώτημά σας, καθώς σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν παράγοντες, όπως: το μέγεθος της επιχείρησης, η σχέση ιδιοκτησίας και management, o ψηφιακός μετασχηματισμός, το επίπεδο του ανταγωνισμού κ.ά. Ένας συνδυασμός χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του Bill Gates, του Steve Jobs, του Jeff Bezos, του Mark Zuckerberg και του Elon Musk θα ήταν ιδανικός! Αν ξεχώριζα ένα στοιχείο κάθε επιτυχημένου επιχειρηματία, αυτό θα ήταν το καινοτόμο και ανατρεπτικό πνεύμα.

Τι να περιμένουμε από την «Εικονική Επιχείρηση» στο μέλλον;

Η επιχειρηματικότητα, μαζί με την τεχνολογία, την καινοτομία, το management, την έρευνα και την εκπαίδευση είναι δυνάμεις κοινωνικής αλλαγής και οικονομικής προόδου. Όλες οι χώρες δημιουργούν τις συνθήκες καλλιέργειας και ανάδειξης μιας νέας γενιάς νέων επιχειρηματιών, οι οποίοι θα συνδυάζουν το καινοτόμο πνεύμα και τη λήψη ρίσκου, με την κοινωνική υπευθυνότητα και τη σωστή εταιρική διακυβέρνηση. Η Ελλάδα διαθέτει ένα ιδιαίτερα ταλαντούχο μαθητικό δυναμικό και το μόνο που λείπει είναι το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα ευνοεί την περαιτέρω ανάπτυξη της μαθητικής επιχειρηματικότητας.

Μερικά άμεσα μέτρα που θα έδιναν μεγάλη ώθηση στο πρόγραμμα, είναι τα εξής:

● θέσπιση διαδικασίας νομικής κατοχύρωσης των καινοτόμων ιδεών των μαθητών

● δημιουργία μητρώου επιχειρηματικών ιδεών και μητρώου επιχειρηματιών-μαθητών

● δημιουργία μητρώου εκπαιδευτικών-εκπαιδευτών επιχειρηματικότητας

● θέσπιση δυνατότητας δημιουργίας πραγματικών μαθητικών επιχειρήσεων, από όσους μαθητές το επιθυμούν κι εφόσον έχουν κλείσει τα 16 τους, με ταυτόχρονη εξασφάλιση ενός πλαισίου χρηματοδότησης, φορολογικών κινήτρων, εκπτώσεων και απαλλαγών

● δημιουργία κατάλληλων υποδομών και Κέντρων Καινοτομίας στα σχολεία

● δημιουργία ενός σύγχρονου και αξιόπιστου εκπαιδευτικού υλικού.

Για όλα τα παραπάνω πρέπει να γίνει δημόσιος διάλογος, με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών, φορέων των παραγωγικών τάξεων, ειδικών παιδαγωγών, εκπαιδευτικών και κάθε άλλου ενδιαφερόμενου. Η ανάπτυξη της μαθητικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα πρέπει να γίνει με τον σωστό τρόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση από τις πολιτικές δυνάμεις.

“Αυτή η συζήτηση αποκτά μεγαλύτερο νόημα και σημασία, καθώς όλες οι οικονομίες ετοιμάζονται να περάσουν σε μια νέα περίοδο τεχνολογικών μεταβολών.”

Αυτή η συζήτηση αποκτά μεγαλύτερο νόημα και σημασία, καθώς όλες οι οικονομίες ετοιμάζονται να περάσουν σε μια νέα περίοδο τεχνολογικών μεταβολών.

Ο παραδοσιακός χάρτης της απασχόλησης θα αλλάξει δραματικά. Η επιχειρηματικότητα μπορεί να βοηθήσει τους νέους να δημιουργήσουν τις δικές τους θέσεις εργασίας, να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε μεγαλύτερα σχήματα και να μάθουν να επιβιώνουν σε έναν, διαρκώς εντεινόμενο, διεθνή ανταγωνισμό.

Οι νέοι μας το αξίζουν!