Στέλιος Χατζηιωάννου: Ο Έλληνας θέλει να είναι αφεντικό του εαυτού του και μπορεί να πάρει επιχειρηματικό ρίσκο

Στέλιος Χατζηιωάννου: Ο Έλληνας θέλει να είναι αφεντικό του εαυτού του και μπορεί να πάρει επιχειρηματικό ρίσκο
Open Image Modal
archive

Με αφορμή την ολοκλήρωση των «Βραβείων Στέλιος Χατζηιωάννου, Επιχειρηματικό Ξεκίνημα Χρονιάς 2017» που διοργανώνονται κάθε χρόνο από το 2008, η HuffPost Greece είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου, διοργανωτή των βραβείων, ιδρυτή της easyJet, του ομίλου easyGroup και του Stelios Philanthropic Foundation.

Μάλιστα, η φετινή χρονιά έκρυβε μια ευχάριστη έκπληξη. Το γεγονός ότι η διοργάνωση έκανε πιο ελαστικά τα κριτήρια συμμετοχής για τις επιχειρήσεις, έφερε μια αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων της τάξης του 24% σε σύγκριση με τη διοργάνωση του 2016 (συμμετείχαν συνολικά 89 επιχειρήσεις).

Τι άλλο έχει αλλάξει σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια του θεσμού; «Βλέπουμε πλέον πολύ περισσότερες start-up επειδή ελαφρύναμε τα κριτήρια. Στην αρχή δίναμε ένα βραβείο κι έπρεπε να έχεις πολύ πιο μεγάλη κερδοφορία για να κάνεις αίτηση. Τώρα βλέπουμε πολύ περισσότερες αιτήσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι από κάπου πρέπει να ξεκινήσεις και σίγουρα θα χάσεις χρήματα τα πρώτα χρόνια. Είναι πολύ δύσκολο από τον πρώτο-δεύτερο χρόνο να κάνεις κέρδη», μας λέει ο κ. Χατζηιωάννου.

Με την πεποίθηση ότι η ανάκαμψη της χώρας μπορεί να έρθει από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο ίδιος ο διοργανωτής μας εξηγεί πως αυτό ακριβώς προσπαθεί να πετύχει με τα βραβεία που έχει καθιερώσει. Τι θα συμβούλευε όμως ένα νέο επιχειρηματία για το αν θα έπρεπε να παλέψει στην Ελλάδα υπό αντίξοες συνθήκες ή στο εξωτερικό με σαφώς καλύτερες προϋποθέσεις; «Καταρχήν ο νέος Έλληνας επιχειρηματίας μπορεί να μην έχει τη δυνατότητα καν να κάνει επιχειρείν στο εξωτερικό. Σίγουρα όμως καλό παράδειγμα ότι μπορείς να προσπαθήσεις για υγιές επιχειρείν στην Ελλάδα είναι όλοι αυτοί που έκαναν την αίτηση για τα βραβεία. Είναι εκπληκτικό ότι από τους 89 δηλαδή, μισοί σχεδόν έχουν κερδοφορία. Και μιλάμε για τζίρους -για τους 8 νικητές- από 100.000 μέχρι 200.000 ευρώ. Μέσα σε τρία χρόνια. Είναι πολύ μεγάλη επιτυχία αυτό. Άρα υπάρχουν δυνατότητες. Ο Έλληνας είναι entrepreneur. Θέλει να είναι αφεντικό του εαυτού του και μπορεί να πάρει επιχειρηματικό ρίσκο».

-Πώς να το πάρει όμως κάποιος αυτό το ρίσκο όταν έχεις το τρίπτυχο γραφειοκρατία, πολυνομία και αργή απονομή δικαιοσύνης, στο οποίο οι περισσότεροι εντοπίζουν τα προβλήματα του επιχειρείν στην Ελλάδα;

-Είναι και τα τρία πρόβλημα. Εγώ δεν έχω κάνει γενικά μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, δε θα ξεχάσω όμως όταν σχεδιάζαμε το «Φαγητό από καρδιάς» πώς βρέθηκαν όλοι αυτοί οι σύμβουλοι καλή τη πίστει, και σου έλεγαν δε μπορεί να γίνει, δεν επιτρέπεται, κ.α., έβρισκαν δηλαδή λόγους που δε μπορούσε να γίνει. Κι εγώ λέω, θα πάρω κάποιο ρίσκο, για καλό είναι, στην Ελλάδα ξέρεις κάποιες φορές το να προσπαθείς να βγάλεις και κέρδος είναι και ανάθεμα, θεωρείται κακό. Εδώ δεν προσπαθούσαμε για κέρδος, φιλανθρωπία κάνουμε. Και τελικά, να χτυπήσω ξύλο, τρία-τέσσερα χρόνια δε μας έχουν ενοχλήσει. Είχαμε την πρώτη επιθεώρηση από το ΙΚΑ, σε ένα από τα σημεία, την περασμένη εβδομάδα. Θα δούμε τι θα πει το ΙΚΑ τελικά, νομίζω όμως σε αυτό το επίπεδο μάλλον θα μας αφήσουν να συνεχίσουμε... Υπάρχουν πάρα πολλές ειδικές διατάξεις δυστυχώς. Για παράδειγμα το αν δουλεύει ένας άνδρας με τη γυναίκα του, δηλαδή αν ο Μπάμπης που μοιράζει τα σνακς, φέρει τη γυναίκα του εδώ πέρα να δουλέψει, πρέπει να της βάλει ΙΚΑ; Δεν ξέρω. Όλα αυτά είναι ένα καλό παράδειγμα πολυνομίας και γραφειοκρατίας. Το ότι ξεκινήσαμε πριν 2-3 χρόνια και δε μας έχουν σταματήσει, είναι θετικό.

Τέλος, μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηιωάννου δεσμεύθηκε ότι θα συνεχιστεί η προσπάθεια «Φαγητό από καρδιάς» ενώ σε αυτό που αφορά και τη χώρα μας, μας εξήγησε ότι δεν έχει εγκαταλείψει τα σχέδιά του για τον ερχομό των easy foodstore στην Ελλάδα, ίσως και στον επόμενο χρόνο, αρκεί να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος στο κέντρο της Αθήνας.

Open Image Modal

Ο Στέλιος Χατζηιωάννου με τους νικητές του διαγωνισμού

Στα ευχάριστα νέα του διαγωνισμού, νικήτρια εταιρεία αναδείχθηκε η MELIRA Greek Honey που έλαβε το ποσό των €30.000, με τις επτά εταιρείες (Agro Know, εταιρεία που δραστηριοποιείται στο χώρο της έρευνας και ανάπτυξης πληροφοριών σε οικολογικά και γεωργικά θέματα, Athens Insiders, εταιρεία με εξειδικευμένες υπηρεσίες τουρισμού, Chimera, εταιρεία παραγωγής προϊόντων με βάση το ελληνικό κρασί, Choureal, ζαχαροπλαστείο το οποίο ειδικεύεται στο προφιτερόλ, Elixir, κέντρο υγείας και ομορφιάς, Relevance, εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες ψηφιακής διαφήμισης, Sea You Soon, εταιρεία με πετσέτες θαλάσσης) να κερδίζουν τις επιταγές των 10.000 ευρώ η κάθε μια.