Άλλο Uber, άλλο Beat, άλλο Airbnb;

Άλλο Uber, άλλο Beat, άλλο Airbnb;
|
Open Image Modal
Alkis Konstantinidis / Reuters

Είναι δεδομένη η δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι φορείς της πολιτικής εξουσίας και όχι μόνο, στο να προσαρμοστούν σε μία πραγματικότητα που αλλάζει με φρενήρεις τεχνολογικούς ρυθμούς. Άλλωστε, δεν είναι μόνο οι οδηγοί ταξί της Κωνσταντινούπολης που δεν μπορούν να αποδεχτούν τη νέα πραγματικότητα της Uber, πολύ περισσότερο μετά και το θανατηφόρο δυστύχημα με αυτοκίνητο χωρίς οδηγό της εταιρείας που προκάλεσε παγκοσμίως πολλές αντιδράσεις. 

Ίσως να ήταν και αυτός ένας από τους λόγους για τους οποίους ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κωστής Χατζηδάκης, έσπευσε να δηλώσει εντός του Ελληνικού κοινοβουλίου «άλλο Uber, άλλο Beat». Ενδεχομένως να ήταν μία υπεραπλούστευση της στιγμής από αυτές που αρέσκονται να σάρκαζουν με τον μοναδικό τους τρόπο οι Mόντι Πάιθον. Ίσως να ήταν μία απόπειρα ανταγωνισμού με την κυβέρνηση για την απόκτηση εκλογικής πελατείας.

Όπως και αν έχει, την ερμηνεία την έδωσε ο ίδιος ο κ. Χατζηδάκης τονίζοντας ότι η Uber είναι μια επιχείρηση που κινείται στην «γκρίζα ζώνη» ενώ η Beat «μια εταιρεία που έχει αγκαλιαστεί από 8.000 ταξιτζήδες και η οποία έχει βραβευθεί διεθνώς για ό,τι έχει πετύχει». 

Είναι δεδομένο όμως ότι αυτoύ του τύπου η ανάγνωση στο ζήτημα είναι επί της ουσίας ταυτόσημη με την κυβερνητική προσέγγιση και στο βάθος της υποδηλώνει αμηχανία απέναντι στα ζητήματα που θέτει καθημερινά η τεχνολογία. Δηλαδή δεν εξετάζεται η κεντρική φιλοσοφία της εκάστοτε υπηρεσίας, δεν εξετάζεται η ουσιαστική της υπόσταση και κατά πόσο αυτή συνάδει με τη βελτιστοποίηση της καθημερινότητας αλλά σε μία αντιστροφή της ορθής θεώρησης, πρωτεύει η αταραξία της καθεστηκυίας τάξης. 

Και είναι εύλογη η απογοήτευση που αισθάνεται η εταιρεία, έτσι όπως αυτή εκφράστηκε αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Uber Ελλάδας που προηγήθηκαν της κατάθεσης του νομοσχεδίου, η ψήφισή του θα οδηγήσει σε κλείσιμο 200 μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων και θα ωθήσει 1.300 εργαζομένους στην ανεργία. 

Είτε είναι η Uber, είτε η Waymo, είτε κάποια άλλη η εταιρεία που θα κυριαρχήσει στο πεδίο της μίσθωσης οχημάτων με οδηγό, αυτό που πρέπει να εξεταστεί πρωτίστως είναι με ποιο τρόπο παρέχονται οι καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στον πολίτη και όχι αν μεταβάλλονται οι υπάρχουσες δομές ή αν δυσαρεστούνται εκλογικές συλλογικότητες. 

Άλλωστε, το επιχείρημα του προστατευτισμού κατά των κινήσεων του Τραμπ, στον Πόλεμο του Χάλυβα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή άμυνας της Ευρώπης, λησμονώντας, όμως, ότι η ίδια - με την αρωγή της ελληνικής κυβέρνησης - επιχειρεί να χτίσει το δικό της τείχος προστασίας απέναντι στους κολοσσούς του διαδικτύου. Για αυτό τον λόγο, αλλά και για άλλους, δεν μπορεί να επιτευχθεί ακόμη ευρωπαϊκή ομοφωνία στην φορολόγησή τους. Είναι δεδομένο, όμως, ότι αν η Ευρώπη είχε δημιουργήσει κάποια από τα μέλη της GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), ακόμη και αυτό το Alibaba, στο δικό της έδαφος από τους δικούς της Μπέζος και Ζάκερμπεργκ, η προσέγγισή της θα ήταν διαφορετική.