Τα e-shops «φαντάσματα» και οι κατά συρροή απάτες

Οι καταναλωτές να αποφεύγουν εκείνα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών.
Open Image Modal

Μια ακόμη υπόθεση ηλεκτρονικού καταστήματος, που με δέλεαρ πολύ χαμηλές τιμές, προεισέπραξε (μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών) τιμήματα για παραγγελίες που ποτέ δεν απέδωσε έφερε στη δημοσιότητα ο Συνήγορος του Καταναλωτή. 

Πρόκειται για το e-shop mobilepoint.gr (το οποίο μάλιστα φιγουράριζε στις γνωστές μηχανές αναζήτησης, skroutz.gr και bestprice.gr), που μετά από 143 καταγγελίες καταναλωτών κινητοποίησε τις υπηρεσίες του Συνηγόρου του Καταναλωτή. 

Κοινό πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν όλοι οι καταγγέλλοντες καταναλωτές, όπως προκύπτει από τις υποβληθείσες αναφορές, είναι η μη προσήκουσα εκτέλεση παραγγελιών που πραγματοποίησαν μέσω της ως ιστοσελίδας για την απόκτηση αγαθών τεχνολογίας, τις οποίες η αναφερόμενη επιχείρηση διέθετε προς πώληση σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας, κατ′ αυτόν τον τρόπο, μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα «προϊόντα-κράχτες».

Ο καταναλωτής λοιπόν κατά τα ανωτέρω παραγγέλνει το προϊόν υψηλής τεχνολογίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα της επιχείρησης. Η επιχείρηση αποδέχεται και επιβεβαιώνει την παραγγελία, εισπράττει το πλήρες τίμημα πώλησης, πλην, όμως, με την άπρακτη πάροδο της προθεσμίας παράδοσης, καθίσταται σαφές ότι αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της και, κυρίως, να παραδώσει στον καταναλωτή το προϊόν της επιλογής του.

Η επιχείρηση αιτιολογούσε την καθυστέρηση παράδοσης επικαλούμενη αντίστοιχα μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων από τους προμηθευτές της εξαιτίας του lockdown, ανέφερε δε την ύπαρξη «αρκετών ύποπτων κρουσμάτων στο προσωπικό της επιχείρησης» ως γεγονός που δικαιολογεί την υπολειτουργία της. 

Όταν ζητήθηκε η επιστροφή χρημάτων, η εταιρεία δεν ανταποκρίθηκε ποτέ –σημειώνεται δε ότι δεν έδινε τη δυνατότητα παράδοσης των εμπορευμάτων με αντικαταβολή- με αποτέλεσμα οι καταγγελίες να πέσουν «βροχή», στον ΣτΚ, ο οποίος μεσολάβησε για να λάβει αρμοδίως απαντήσεις. Ωστόσο, το e-shop (το οποίο έχει νομική μορφή ατομικής επιχείρησης) δεν ανταποκρίθηκε ποτέ και με βάση την ενημέρωση από τις υπηρεσίες του ΣτΚ, στην έδρα του eshop στη Γλυφάδα, δεν υπάρχει λειτουργούσα επιχείρηση.

Τέτοια φαινόμενα υπήρχαν και πριν την πανδημία, ωστόσο οι περιπτώσεις αυξήθηκαν δραματικά μετά από το lockdown του περασμένου Μαρτίου και της έκρηξης που αυτό έφερε στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Από τον Απρίλιο και έπειτα ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει δεχθεί πληθώρα καταγγελιών για τέτοιες περιπτώσεις, ενώ έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες συστάσεις για τουλάχιστον άλλες τρεις επιχειρήσεις. Τον περασμένο Μάιο η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 330.000 ευρώ σε πέντε ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθούσαν αυτές τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Απ’ αυτά τα πέντε eshop μόλις ένα φαίνεται να εξακολουθεί να λειτουργεί. Όλα τα υπόλοιπα έχουν εξαφανιστεί από το Διαδίκτυο. Λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώθηκε και η επιβολή προστίμου 300.000 ευρώ σε μια και μόνο εταιρεία που διατηρούσε eshop, τα οποία ωστόσο είναι αμφίβολο αν εισπραχθούν ποτέ, καθώς όσοι φέρονται ως νομικά υπεύθυνοι είτε γίνονται άφαντοι, είτε μετονομάζουν τις επιχειρήσεις τους για να καλύψουν τα ίχνη τους, είτε πρόκειται για «αχυρανθρώπους» που εξυπηρετούν άλλους.

Σε κάθε περίπτωση ο Συνήγορος του Καταναλωτή συνιστά στους καταναλωτές να προτιμούν αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα και να αποφεύγουν e-shop που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.