Παράφραση της ελληνικής κινηματογραφικής επιτυχίας «οι Γερμανοί ξανάρχονται», με αφορμή την έξαρση των αφίξεων Αμερικανών τουριστών στην Ελλάδα.
Open Image Modal
Alexandros Maragos via Getty Images

Η αμερικανική αγορά ήταν αυτή που «συντηρούσε» σε μεγάλο βαθμό τον ελληνικό τουρισμό τις δεκαετίες 70 και 80. Ηταν, βλέπεται, και οι αμερικανικές βάσεις, που έδιναν το έναυσμα στους Αμερικανούς τουρίστες να επισκεφθούν τη χώρα μας, δεδομένου ότι διέμεναν πολλές οικογένειες Αμερικανών στην Ελλάδα. Τότε, μάλιστα, υπήρχαν και πολλές απευθείας πτήσεις αεροπρικών εταιρειών, όπως η Ολυμπιακή, η TWA και η Panamerican.

Τα χρόνια πέρασαν, άρχισε η φθίνουσα πορεία, όμως την τελευταία δεκαετία η κατάσταση βελτιώνεται θεαματικά, με τους Αμερικανούς να προτιμούν ξανά τη χώρα μας ως τόπο διακοπών, χωρίς βέβαια να υπάρχουν και οι αμερικανικές βάσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της FedHatta, του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, το 2018 ήταν εκρηκτική χρονιά για τους Αμερικανούς τουρίστες στην Ελλάδα, καθώς άγγιξαν το 1 εκατ. αφίξεις, με 305 αύξηση από το 2017, που επίσης κινήθηκε σε περίπου ίδιο ποσοστό αύξησης σε σχέση με το 2016. Είναι αλήθεια, επίσης, ότι οι σχέσεις των δύο χωρών, Ελλάδας και ΗΠΑ, βρίσκονται στο καλύτερο δυνατό επίπεδο, εδώ κια πάρα πολλά χρόνια. Ενα ακόμα στοιχείο που ενδυναμώνει την παρουσία Αμερικανών τουριστών στη χώρα μας, είναι η αγαστή συνεργασία της FedHatta με την ASTA, την Ενωση των Αμερικανών Τουριστικών Πρακτόρων, οι οποίοι το 2018 πραγματοποίησαν το ετήσιο συνέδριό τους στην Αθήνα, έπειτα από 28 χρόνια (!), ενώ θα έρθουν και φέτος, για δεύτερη φορά να κάνουν συνέδριο στη Ρόδο. Παράλληλα, η FedHatta, μαζί με την ASTA και τη North Events, έχουν τριετή συμφωνία πραγματοποίησης road show σε διάφορες Πολιτείες των ΗΠΑ, με σκοπό την προώθηση του ελληνικού τουρισμού και, πλέον, τα αποτελέσματα είναι απτά.

Ως τουρίστες οι Αμερικανοί προτιμούν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, την Κρήτη, την Πελοπόννησο και τη Βόρειο Ελλάδα. Αρέσκονται σε οικογενειακές διακοπές, ενώ ανήκουν στον λεγόμενο “περιπατητικό τουρισμό”, διότι τους αρέσει να επισκέπτονται πολλά μέρη κατά τη διάρκεια των διακοπών τους και ιδιαίτερα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, λόγω μόρφωσης. Αλλωστε, στην Ελλάδα έρχονται για επιμορφωτικές επισκέψεις και πολλά αμερικανικά πανεπιστήμια και σχολές.

Open Image Modal
Από αριστέρα ο Angelo Camilletti, Manager, Sales Southest Europe, American Airlines, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και ο Tom Lattig, Managing Director, EMEA Sales

Λαμβάνοντας υπόψιν και τα στοιχεία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, κάθε χρόνο η Αμερική αποτελεί τη Νο 1 αγορά για την Αθήνα. Μάλιστα, στη συνολική αύξηση κατά 5,7 εκατ. ταξιδιώτες το 2018, έναντι του 2017, με αύξηση 19,5%, οι Αμερικανοί με 679.683 ταξιδιώτες, παρουσίασαν αύξηση 10% σε σχέση με το 2017, ενώ αυτοί που ταξίδεψαν απευθείας από προορισμό των ΗΠΑ στην Αθήνα, άγγιξαν τις 483.000, ξεπερνώντας κατά 14,2% τον αριθμό ρεκόρ των 437.000 ταξιδιωτών του 2008.

Στα επιμέρους στοιχεία, από τους 679.683 ταξιδιώτες εξ Αμερικής, το 76% ήταν κάτοικοι εξωτερικού, το 12% Ελληνες που ζουν στην Ελλάδα, το 11% Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό και το 1% αλλοδαποί που ζουν στην Ελλάδα. Από αυτούς, το 7% ταξίδεψε για επιχειρηματικούς λόγους, το 71% για διακοπές και το 17% για οικογενειακούς λόγους. Κι ακόμα, το 51% έκλεισε εισιτήριο μέσω των πλατφορμών των αεροπορικών εταιρειών, το 27% από ταξιδιωτικά γραφεία και το 17% από τουριστικούς οργανισμούς.

Αφορμή για την σημερινή ανάλυση, μου έδωσε η δεύτερη, εποχική, πτήση που ξεκινά τον Μάιο η American Airlines, Σικάγο – Αθήνα – Σικάγο, σε συνέχεια της επίσης εποχικής πτήσης (Μάιος – Σεπτέμβριος) Φιλαδέλφεια – Αθήνα – Φιλαδέλφεια (με αεροσκάφος Αirbus A330), η οποία πηγαίνει εξαιρετικά και κρατά ήδη 12 χρόνια (αρχικά με την US). Χρόνο με τον χρόνο η πορεία της κίνησης είναι ανοδική και από 43.000 επιβάτες το 2007, φθάσαμε στις 91.000 το 2017 και το 2018, ενώ φέτος αναμένεται να κινηθεί ίσως και σε υψηλότερα επίπεδα.

Πέραν των δύο αυτών πτήσεων της American Airlines, απευθείας συνδέουν την Αθήνα με πόλεις των ΗΠΑ, με εποχικά δρομολόγια, το καλοκαίρι, οι αμερικανικές εταιρείες United και Delta, καθώς και η Norwegian, ενώ καθημερινά δρομολόγια πραγματοποιεί όλο το χρόνο η Emirates από Ντουμπάι, μέσω Αθήνας προς Νέα Υόρκη. Πέραν αυτών, με ανταπόκριση συνδέουν την Αθήνα με τις ΗΠΑ πολλές ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες καθώς και η Turkish Airlines.

Τώρα, όσον αφορά τη δεύτερη εποχική πτήση Σικάγο – Αθήνα – Σικάγο, θα πραγματοποιείται μεταξύ 4 Μαΐου και 29 Σεπτεμβρίου, 2019, με το τελευταίας τεχνολογίας Boeing 787-8. Θα προσφέρει 234 θέσεις σε τρεις κατηγορίες και πολύ καλό σέρβις, ενώ όλοι έχουν πρόσβαση σε Wi-Fi, προσωπικό πρόγραμμα ψυχαγωγίας εν πτήσει και ποτά.

Η American δεν επέλεξε τυχαία το Σικάγο για αυτή τη πτήση. Είναι η 3η μεγαλύτερη πόλη των ΗΠΑ και η 3η στον κόσμο με ελληνική ομογένεια, ενώ το αεροδρόμιο είναι το 2ο σε ανταποκρίσεις (συνδέσεις) σε όλο τον κόσμο και το 6ο μεγαλύτερο παγκοσμίως. Οσοι επιλέξουν να πάνε στο Σικάγο, τη διάσημη πόλη για την αρχιτεκτονική των ουρανοξυστών της, την ολοζώντανη σκηνή τέχνης, τον πολιτισμό, το φαγητό αλλά και τις ευκαιρίες που προσφέρει για αγορές, θα τυγχάνουν ανταποκρίσεων με 500 καθημερινές αναχωρήσεις προς προορισμούς στη Β. Αμερική, την Καραϊβική και τη Λατινική Αμερική.

Η American Airlines και η American Eagle, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία παγκοσμίως, προσφέρουν κατά μέσο όρο σχεδόν 6.700 πτήσεις καθημερινά προς 350 προορισμούς σε περισσότερες από 50 χώρες. Η American διαθέτει στόλο 1.400 αεροσκαφών και διατηρεί κόμβους στις πόλεις Σάρλοτ, Σικάγο, Ντάλας, Λος Αντζελες, Μαϊάμι, Νέα Υόρκη, Φιλαδέλφεια, Φίνιξ και Ουάσιγκτον. Η American είναι ιδρυτικό μέλος της oneworld alliance, της οποίας τα μέλη εξυπηρετούν περισσότερους από 1.000 προορισμούς με περίπου 14.250 καθημερινές πτήσεις σε περισσότερες από 150 χώρες. Επίσης, συνεργάζεται σε υπερατλαντικές πτήσεις με British Airways, Iberia και Finnair.